Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vit hedemorahöna  (läst 4174 gånger)

Tuppen Ture

Vit hedemorahöna
« skrivet: 31 dec-09 kl 11:30 »
Hej jag undrar bara hur vanligt det är med helvit hedemorahöna???

PS. om det är intressant så kan jag lägga upp en bild på henne senare ???
Jag är 15 bast och bor på en gård med Höns: Bramha,Hedemora,dv.paduan,dv.kochin   

Och så har jag katter och kaniner och 5 blandras ankor

mina1982

• Värmland
SV: Vit hedemorahöna
« Svar #1 skrivet: 31 dec-09 kl 11:33 »
Det är väl vanligt ??? Jag har en, men fick flera

Tuppen Ture

« Svar #2 skrivet: 31 dec-09 kl 12:15 »
Okej, för dom jag har sett har ofta haft svartafläckar i sig :P

mina1982

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 31 dec-09 kl 12:30 »
Jaha.... Hade nog 3 st vita men sålde 2 av dom så har bara en hel vit kvar ,Men snygg e hon ;D
Dom jag köpte äggen av hade flera hel vita

Tuppen Ture

« Svar #4 skrivet: 31 dec-09 kl 12:35 »
Aah dom är skitsnygga och bra kamoflerade nu i vintertid ;) HAr du bild på nån av dina ??? :D

Maddie

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 31 dec-09 kl 13:03 »
Jag har också en vit !  :D

mina1982

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 31 dec-09 kl 16:45 »
Fattar inte hur en lägger in bild ::) Hur göra?  :-[

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 31 dec-09 kl 19:53 »
Jag försöker i princip undvika att hilla in mig i färgtrådarna här på forumet. Men, de "vita" hedemorahönsen brukar vara "dubbelblå". Då brukar det gå att leta fram åtminstone någon fjäderdel med lite grått/blått på. I vilket fall som helst bär inte de "vita" hedemororna på den dominanta vita genen som är så karaktäristisk för leghorn.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

hönstokan

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 02 jan-10 kl 09:28 »
jag har helvit hedemora samt även 2 helvita tuppar. i varje kull har jag fått minst en vit som har blå "hudfärg"

GårdsFia

• Gästrikland
    • Hemsidan
« Svar #9 skrivet: 02 jan-10 kl 12:00 »
I våran flock har vi ingen helvit hedemorahöna utan bara en columbiatecknad (vit med svart teckning i hals & stjärt). Skulle vara roligt om någon kunde lägga upp en bild på en helvit hedemora, för en sån har jag aldrig sett förr  ;D

superguppy

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 02 jan-10 kl 17:26 »
jag har en helvit tupp samt två helvita hönor

Maddie

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 02 jan-10 kl 20:37 »
Öh,  min är visst inte helvit utan går lite i gult såg jag i dag ..   ::) 

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 02 jan-10 kl 20:52 »
Öh,  min är visst inte helvit utan går lite i gult såg jag i dag ..   ::)

Åh är det möjligen någon av Tottes döttrar? Det vore verkligen kul att kunna få litet ljusa kycklingar i vår för nu är alla utom Timjan svarta eller svsrt/brunspräckliga.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Maddie

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 02 jan-10 kl 21:01 »
nej... jag är ledsen...   :-\
Dessa är de jag köpte till... De är inte släkt...  Men Totte har ju fått ljusgrå söner i varje fall !  :)  De på min visningsbild är hans söner !  ;D

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 02 jan-10 kl 21:41 »
nej... jag är ledsen...   :-\
Dessa är de jag köpte till... De är inte släkt...  Men Totte har ju fått ljusgrå söner i varje fall !  :)  De på min visningsbild är hans söner !  ;D

Ok, det var synd men grå är ju också fint. Fina pojkar på bilden! :)
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #15 skrivet: 04 jan-10 kl 11:17 »
Förut har jag aldrig haft kritvita hedemoror heller. De har haft colombiateckning eller varit mycket blekt vetefärgade, dvs så pass att de sett lite skitigt gulvita ut. Men med sedan jag fått in en tupp och en höna från en anna besättning för några år sedan har jag fått både helt kritvita tuppar och hönor. Ganska fint men lite tråkigt om det blir fler än enstaka enligt mig.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser