Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips på träning av undhäst (föl)  (läst 2382 gånger)

trassla

• Gäst
tips på träning av undhäst (föl)
« skrivet: 29 dec-09 kl 18:15 »
Vi håller på att träna våran lille häst som är 6 månader. Vi har  gjort den vanliga skötseln d v s rykta mm. Har börjat ta på honom över hela kroppen med spö och körpisk /som förlängd arm) lagt grimskaftet runt honom, låtit "studsa" mot benen, hållit armen över honom, tränar honom på backa, flytta sig åt sidorna, visat honom tränset(som smakade gott) visat honom bettet (som han stoppade i munnen direkt, som han inte gjort något annat) hängt tränset på honom, tränar på att ta på hans öron. Han tycker att allt är dödskul, så när vi tränat färdigt (givetvis på lek och i ungefär 10 minuter åt gången) vill han inte gå in i boxer utan han vill att vi skall göra något mer, men det räcker med lekträning där. Han följer min son som en liten skugga( kan bara tillägga att min son har nyligen börjat med hästar, och det är han som tränar sin häst). Nu till min fråga, har ni något/några tips på vad man kan hitta på med honom att göra? Han reagerar inte på något som vi gjort hittills utan allt är bara kul. Han tycker det är roligt när man gör något nytt med honom, den lilla hästen har huvudet på skaft kan man säga ::)

Nina W

• Värmland
SV: tips på träning av undhäst (föl)
« Svar #1 skrivet: 29 dec-09 kl 19:17 »
Räcker som det är, men det är inte farligt att leka...

Det räcker med det ni går. Om han ska bli körhäst så kan han snart få gå bredvid sin mamma eller annan trygg häst som drar något. Men jag såg en film en gång om en norsk hästkarl som var kör-lärare. Han la en stolpe på marken och en brygga över den. Då hästen klev på den så vickade det till. Den övningen är bra för att då lär dom sig att inte bli rädda om något rör sig under hovarna. Han gick också och satte på traktorn och vande hästen vid den, vid motorsågen och allt möjligt. I stallet så trädde han en tom papperskasse över en sop och gick och skakade på den så att det prasslade. I stallet kan ju inget farligt hända...
Då jag tränade med Skjöldur så gick jag och drog lite roliga grejor för att han skulle vänja sig vid oljud. Då han vant sig lugn kunde jag ta honom i ena handen och ett rep med till ex en hink i den andra.

A bug

« Svar #2 skrivet: 29 dec-09 kl 20:25 »
Räcker som det är, men det är inte farligt att leka...

Det räcker med det ni går. Om han ska bli körhäst så kan han snart få gå bredvid sin mamma eller annan trygg häst som drar något. Men jag såg en film en gång om en norsk hästkarl som var kör-lärare. Han la en stolpe på marken och en brygga över den. Då hästen klev på den så vickade det till. Den övningen är bra för att då lär dom sig att inte bli rädda om något rör sig under hovarna. Han gick också och satte på traktorn och vande hästen vid den, vid motorsågen och allt möjligt. I stallet så trädde han en tom papperskasse över en sop och gick och skakade på den så att det prasslade. I stallet kan ju inget farligt hända...
Då jag tränade med Skjöldur så gick jag och drog lite roliga grejor för att han skulle vänja sig vid oljud. Då han vant sig lugn kunde jag ta honom i ena handen och ett rep med till ex en hink i den andra.

Jörgen Kvarme, en riktig sköning med stort kunnande-
http://www.haavards.com/photo_album.0.html4.0.html

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 30 dec-09 kl 00:13 »
Jag tycker det räcker alldeles utmärkt med vad ni gjort. Låt honom smälta det nu.

trassla

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 dec-09 kl 20:20 »
Tack för era tips! Han är en liten grabb som tycker det är kul med lekträningen. Traktor är han van vid, likaså motorsåg. Tyvärr har vi ingen möjlighet att ta med honom brevid mamman att köra. Han har gått lite grann när han var mindre uppbunden vid mamman när de gick till hingsten. Gott nytt år på er alla!

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 30 dec-09 kl 23:20 »
Något våran fjordkille gillar är pressenningar. Att gå eller under eller att man drar pressenningen under honom, alla pressenninglekar är roliga för honom (han är numera 13 år och "vuxen" men i skallen är han lika barnslig som när han var liten.) Vi började med detta rätt tidigt, vi såg att han var orädd och gillade utmaningar.
Vi brukar gömma något godis under, visa honom det och sedan lägga pressenningen över. Sedan får han leta rätt på det. Helt underbart att se ;D

En annan sak var att han fick släpa på grejer, bakom eller vid sidan som vi hängde i longergjorden.

När han skulle vänjas vid sadel så fick han en lättviktssadel och i den satte vi fast en leksaksapa som fick skumpa med i hagen dagarna i ända. Hästen fick helt enkelt gå med sadeln på sig när han betade och så var det inte mer med det.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 30 dec-09 kl 23:58 »
Promenader är guld så dom lär sej allt som finns utanför stallet .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 jan-13 kl 00:01 »
Puttar upp, alltid kul med idéer på vad man kan göra med de små liven  :D
Självhushåll till nytta och nöje

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 28 jan-13 kl 09:56 »
lastträna,lyfta hovar, gå över skaklar backa in i skaklar och gå små promenader med honom :) Började med alla mina redan som 6 månader och jag är så nöjd med detta! Har en fantastiskt fin relation med dom idag nu när dom är ett och två år :)  Kom ihåg korta stunder bara ca 10 minuter :) Låt han/hon bara få vara vissa dagar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser