Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni nu i januari?  (läst 12076 gånger)

Dakrish

• Skåne
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #20 skrivet: 31 dec-09 kl 22:03 »
Jag hade en ide om att ta två träbitar av lämplig plank, såga dem så de kan bilda ett upp och nervänt V och sätta ett gångjärn i toppen. Sen lägga plast på och tynga ner den med stenar.

Tror ni man kan göra ett sånt "tält" att ha över plantor som behöver extra värme/lite mer skydd under någon vecka? Det blir ju lätt att plocka fram och ta bort allt eftersom.

samma här, planerar för mycket men det sååå är kul!

Jaa! Jag tänker som så: Jag ska planera för FULLT nu i jan och feb, och så får vi se vad som blir verklighet.  :D Kreativitet är alltid positivt!
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Johannes

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 31 dec-09 kl 22:21 »
Ja jag blir arbetslös så jag planerar bara att köpa mig ett sofflock så jag kan ligga nånstans å läsa.

sussa

• odlar, odlar och odlar!
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 31 dec-09 kl 22:40 »
Jag hade en ide om att ta två träbitar av lämplig plank, såga dem så de kan bilda ett upp och nervänt V och sätta ett gångjärn i toppen. Sen lägga plast på och tynga ner den med stenar.

Tror ni man kan göra ett sånt "tält" att ha över plantor som behöver extra värme/lite mer skydd under någon vecka? Det blir ju lätt att plocka fram och ta bort allt eftersom.

Tror jag fungerar utmärkt! Bra ide.
Efter regn kommer sol :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 01 jan-10 kl 05:42 »

Själv har jag använt mig av tre meter långa elrör, som jag sticker ner ganska djupt i marken på båda sidorna av odlingen i en lång rad, och sedan lägger byggplast över som jag fäster genom att lägga stenar längs kanterna. Man kan även använda sig av en produkt, rättviksknuten, som är avsedd för att skapa växtskydd med hjälp av elrör, för att stabilisera bygget.

Fördelen är att det inte finns något som kan mögla, och att rören håller i MÅNGA år, framför allt om man tar in dem under tak på vintern.

Och det blir billigt också :).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vilse i pannkakan

• Mina pumpor
« Svar #24 skrivet: 01 jan-10 kl 10:18 »
Jag skall sätta paprika och chilli. Dessutom ska jag börja skriva i min nya odlingsdagbok om väder, tempratur, vad jag odlar och hur det går. Jag skall också köpa in lite fröer och sitta och mysa med te och impecta katalogen. Slutligen hoppas jag att jag hinner inreda lite i min sandkällare, men troligen tar jobbet mitt lärarjobb för mycket tid. :D
Vilse i pannkakan

skånetösen

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 01 jan-10 kl 10:43 »
Mmmmm, älskar nyårsdagen för då tillåter jag mig själv att beställa årets fröer. Försökte hålla igen men men... :-[ Jag landar nog på en tusenlapp iår igen. Det finns ju så mycket kul. Dessutom lyckades jag slarva bort mina gamla tomatfröer så blev tvungen att köpa nya.  >:( :-\
I januari blir det, som ni alla andra har sagt, storslagna planer om hur mycket man ska odla och hinna med. Jag satt igårkväll och gjorde en akut, vrålakut, och om-jag-har-tid, uppspaltning av allt som behöver göras. Vad gäller trädgården har jag bestämt mig för säkra kort iår, samt en utökning av grönkålsodlingen eftersom den är ett så bra vinterfoder till hönsen ( som har blivit fler ). Fönsterodlingen börjar om två veckor med paprika, chili och pelargoner. Kanske även några grönkålsplantor för en tidig skörd. I mars brukar mitt hem se ut om en djungel och det största besväret är att få katten att ge fan i att tugga på mina plantor. Brukar ställa upp det ömtåliga på vinden under några odlingslampor men trots det är det fullt överallt. Kul. Och samma misstag gör man varje år trots att man lovar sig att odla med måtta just detta året.  8)
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Xerox

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 01 jan-10 kl 11:06 »
Idag sitter vi inne vid brasan ochvärmer oss i kylan. Är det förresten inte Tysk/Österikiska backhopparveckan på TV idag? Om ett par veckor sätter vi lite chilifröer.

Gott nytt år på er alla!

/Micke
Nil satis, nisi optimum!

wimaria

• Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 01 jan-10 kl 11:46 »
Själv har jag använt mig av tre meter långa elrör, som jag sticker ner ganska djupt i marken på båda sidorna av odlingen i en lång rad, och sedan lägger byggplast över som jag fäster genom att lägga stenar längs kanterna. Man kan även använda sig av en produkt, rättviksknuten, som är avsedd för att skapa växtskydd med hjälp av elrör, för att stabilisera bygget.

Om man mest har pinnmo på sidan om bäddarna så kan man hjälpa elrören med korta stänger av armeringsjärn.
 :)
Inflyttad hälsing. Försöker skapa trädgård på sluttning av pinnmo. Många andra intressen också som litteratur, musik, politik, vävning mm. Jobbar fortfarande litet men man vet ju inte hur länge det kan vara.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 01 jan-10 kl 11:49 »
I denna månad kämpar jag mot vädrets makter och njuter av den rena snön .
Jag älskar riktig vinter .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dakrish

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 01 jan-10 kl 15:45 »
Var köper ni era fröer?  ??? Letat lite på nätet, men är ju så svårt att veta. Tradera börjar få upp en del grönsaksfröer nu, mest paprika och chili.

Enligt mina första kalkyler kommer jag hamna på en 500-1000kr i frön, men vi får se.  :-[ Måste ju kunna förvara allt jag odlar!
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 01 jan-10 kl 16:15 »
Landsflykting i storstan...

mistel

• -
« Svar #31 skrivet: 01 jan-10 kl 17:54 »
Var köper ni era fröer?  ??? Letat lite på nätet, men är ju så svårt att veta. Tradera börjar få upp en del grönsaksfröer nu, mest paprika och chili.

Enligt mina första kalkyler kommer jag hamna på en 500-1000kr i frön, men vi får se.  :-[ Måste ju kunna förvara allt jag odlar!

Jag handlar också mest av Runåbergs. Bra att veta är att det som säljs på tradera ofta inte är sortäkta fröer eftersom folk plockar fröer från F1 hybrider och sorter där man inte har haft kontrollerad pollinering, + ibland hittar de på lite roligare namn till växterna och säljer fröerna till hutlösa priser ifall man jämför med vad fröfirmorna tar. Så shoppar du på Tradera jämför med vad fröfirmorna tar + kolla så sorterna inte är F1hybrider och fråga kanske även säljaren om det är kontrollerad befruktning så att det är sortäkta frö.

+Väldigt många grönsakssorter har hållbara fröer så man måste inte använda upp hela fröpåsen på en gång utan man kan ha dem i flera år, några få grönsakssorter kan kan ha lite mer kortlivade fröer dock

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 01 jan-10 kl 20:05 »
Jag brukar också handla mer frön än jag använder, jobbar på att bli bättre. Men eftersom jag är med i sesam och är intresserad av gamla kulturväxter, så har jag börjat att fröodla en del av de växter som jag är intresserad av, och då sparar man pengar, förutom att det är lättare att byta till sig udda fröer som inte finns i den vanliga handel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dakrish

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 01 jan-10 kl 20:57 »
Kanske detta är rätt tråd att fråga då! Vilken är er favorit sort av de grönsaker ni planterar? T.ex., vilken är favorit-tomaten, och varför?

Oh, och för att besvara TSs fråga igen: femte natten i rad nu så har jag drömt om trädgård...  ::) Tror det börjar bli nörd-varning på mig. Sambon bara suckar och klappar mig på huvudet. Hmpf.

sussa

• Värmland
« Svar #34 skrivet: 02 jan-10 kl 09:10 »
Min favorit är plommontomat, både den vanliga och körsbärstomatformen. Sen försöker jag alltid odla slanggurka men vissa år tar spinnkvalster död på plantorna, vissa år blir det stor skörd. Kålrabbi, chili, paprika drar jag upp från frö och är också favoriter. I landet odlar jag potatis som Asterix och mandel, spenat, lök, ruccola, plocksallad, dill och alltid någon ny sort som jag vill prova just det året.
detta året blir annorlunda då jag måste bryta ny mark för landet vid mitt "nya" torp. Fast inte mindre roligt för det.....

mistel

• -
« Svar #35 skrivet: 02 jan-10 kl 10:49 »
plommontomat och körsbärstomat säger dock ingenting om sorten utan bara hur den ser ut, det är ungefär som att skriva att runda röda tomater är godast.

Det finns hundratals olika sorter som är körsbärstomater/plommontomater av olika färg och smak.

Det finns ju även plommontomater som kanske inte är någon höjdare att äta direkt från plantan, men som är mycket god ifall man ska koka tomatsås och liknande.
« Senast ändrad: 02 jan-10 kl 10:59 av mistel »

sussa

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 02 jan-10 kl 14:00 »
ok Jag har inte frökatalogen än och påsarna är borta men:
Oliviade tror jag sorten heter som jag brukar så, vilket är en F1a. När jag menade körbärstomat syftade jag på den plommonformade vars namn jag inte har i huvudet nu.... Och om man nu ska vara så petig gillar jag den gröna kålrabbin framför den röda................................ oavsett namn

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #37 skrivet: 02 jan-10 kl 14:08 »
Fovoriter bland tomaterna:
Gardeners Delight - körsbärs
Black Sweet Cherry - svart körsbärs
Tigerella - tidig o god
Ja det finns ju många flera som jag inte kom på just nu.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #38 skrivet: 02 jan-10 kl 16:50 »
Har börjat småplanera lite. Ambitionerna är höga, men det är lite lurigt att veta exakt hur mycket jag kommer få plats med, så risken finns att det blir till att förkultivera lite för mycket och sätta ut i mån om plats på senvåren.
Sliter mig en anings i håret eftersom jag vill samplantera mycket och då får jag inte riktigt till det med växtföljden som jag vill :(
Det mesta fröna har jag redan, men lär behöva komplettera med lite till.
Sen måste jag såklart se till att balkongen växer över ännu i år. Förra året odlade jag bara grönsaker, men i år skulle jag gärna vilja komplettera med lite färger och få in fler pollinerare. Lär gynna chiliodlingen!
Jag skulle gärna vilja ha tips på ettåriga blommor som tar sig fint i balkonglådor och andra odlingskärl!
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 02 jan-10 kl 20:20 »
Black Sweet Cherry- Favoriten bland favoriter :P Finns hos Runåberg.

Blommor att kompletera med- Gul och röda toner lockar dagpollinerare och vita-ljusblå lockar nattpollinerare. Kryddtagetes är jättefina i kruka. Rosenskära. Själv är jag barnsligt förtjust i de höga, men den lägre varianten är nog bättre i krukodling. Låga luktärtor, krasse, svartöga. Listan är oändlig och alla dessa funkar utmärkt att fröså själv ;) Glöm inte Oregano och Timjan :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser