Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni nu i januari?  (läst 12044 gånger)

tench

• -
    • Solrot
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #40 skrivet: 02 jan-10 kl 22:24 »
Ja, men det var ett par bra tips. Bäst hade nästan varit ett par ruggar av Lavendel, Isop och Kungsmynta. Då hade det blivit mycket surr på balkongen :)
Kanske kan ett par höga rosenskäror bli ett bra insynsskydd. Men kanske är risken att det blir för tajt i blomlådan.
Jag har fastnat lite för Fjärilskrasse också. Funderade på ifall man kan låta den hänga fritt från en ampel över balkongräcket. Om inte annat får jag hitta på något växtstöd. Bäst vore väl ett ordentligt odlingskärl så att jag slipper vattna hela tiden.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

rosita51

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 02 jan-10 kl 23:50 »
Ampeltomaten Thumbling Tom har grott, är nu ca 6 cm hög, liksom en paprikaplanta. Ett par krukor med ruccola (tunn) är snart klara att skörda och i morgon sätter jag en ingefära. Nästa vecka ska jag så änglatrumpet och chili. Så nu är det snart igång på riktigt!  ;)
MVH Rosita zon 1

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #42 skrivet: 03 jan-10 kl 06:38 »
Oj, du var tidigt ute rosita51! Nu blir jag nästan stressad :P. Så ingefäran är dags att sätta alla redan? Kanske därför jag inte lyckades med den i fjol då, för den sattes lååångt senare.
Men tomaterna får vänta för min del. Jag har så dåligt med utrymmen för förodling.

rosita51

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 03 jan-10 kl 08:20 »
Jag brukar inte så tomat förrän i februari, men denna ampeltomaten ska väl få plats! Jag har faktiskt en tomatplanta som står liten kruka, den är ca 40 cm och ganska ranglig. Jag sådde den i november, den har blommat, men de ramlade av. Jag försöker hålla liv i den tills februari, då börjar jag i växthuset och den får flytta dit.

Eftersom ingefära tar så lång tid på sig, så sätter jag tidigt och hoppas få skörd i oktober.
MVH Rosita zon 1

mistel

• -
« Svar #44 skrivet: 03 jan-10 kl 10:30 »
Tomat sås ca 8v innan utplantering så jag tycker det låter som mycket tidigt att så nu, jag kan inte plantera ut tomaterna i mars, men har man växthus med värme i så kan det ju funka.
Jag planterar inte ingefäran förren i mars, enligt min erfarenhet blir det spinnkvalsterodling ifall man planterar ingefära för tidigt. Att det inte blev så mycket förra året handlar inte om att man startade för sent utan det var en för kall sommar för ingefära förra året även om man försökte odla i svart hink i soligt läge var medeltemperaturen under sommaren för låg speciellt i början av sommaren.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #45 skrivet: 03 jan-10 kl 12:07 »
Jag brukar inte så tomat förrän i februari, men denna ampeltomaten ska väl få plats! Jag har faktiskt en tomatplanta som står liten kruka, den är ca 40 cm och ganska ranglig. Jag sådde den i november, den har blommat, men de ramlade av. Jag försöker hålla liv i den tills februari, då börjar jag i växthuset och den får flytta dit.

Eftersom ingefära tar så lång tid på sig, så sätter jag tidigt och hoppas få skörd i oktober.
Hur fungerar med att odla Ingefära egentligen? Utsäde, odlingsplats med mera och är det värt att odla för självhushåll eller är det mer "en kul grej"?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

mistel

• -
« Svar #46 skrivet: 03 jan-10 kl 12:43 »
Ingefära: Utsäde kan köpas i närmsta matbutik, köp en knöl som ser färsk ut gärna med svällande knoppar. Plantera ytligt i en kruka som är något större än knölen i krukväxtjord som innehåller små lecakulor (fukta + sätt plastpåse över), och ställ varmt. Det kan ta flera veckor innan knölen rotat sig och skickar upp skott då måste den ställas riktigt ljust. När det är varmt ute kan man plantera ut knölen i en hink (helst svart så jorden blir riktigt varm) ca 10-15liter.  Ställ i varmt och vindstilla läge och gödsla och vattna som de flesta andra sommarblommor ute, blir sommaren bra så brukar man få hyfsad skörd framåt hösten. Troligtvis är det inte lönsamt att odla egen ingefära så stor skörd får man ju inte men riktigt färsk nyskördad ingefära kan man ju inte hitta i matbutiken.

rosita51

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 05 jan-10 kl 14:13 »
Tomat sås ca 8v innan utplantering så jag tycker det låter som mycket tidigt att så nu, jag kan inte plantera ut tomaterna i mars, men har man växthus med värme i så kan det ju funka.
Jag planterar inte ingefäran förren i mars, enligt min erfarenhet blir det spinnkvalsterodling ifall man planterar ingefära för tidigt. Att det inte blev så mycket förra året handlar inte om att man startade för sent utan det var en för kall sommar för ingefära förra året även om man försökte odla i svart hink i soligt läge var medeltemperaturen under sommaren för låg speciellt i början av sommaren.

Ampeltomat ska t.o.m fungera att odla inomhus!

Jag har ett litet övervintringstält av bubbelplast och där kan jag hålla minst 10 grader. det har funkat tidigare, så det ska nog gå bra!

Min ingefära förra året fick minsann en varm sommar i växthuset!
MVH Rosita zon 1

Tulipanaros

« Svar #48 skrivet: 06 jan-10 kl 13:57 »
I januari sår jag kronärtskockor! Och drömmer, förstås. Och beställer fröer från Runåbergs, som för övrigt har fått ut årets nyheter nu: http://www.runabergsfroer.se/html/nyheter.htm
Favorittomater är Black Sweet Cherry här också, och på friland Ida Gold och Stupice. I år ska jag testa Marmande också.

johena

• Dalarna
« Svar #49 skrivet: 06 jan-10 kl 22:30 »
lavendel, krasse, ringblomma, tagetes, oregano, vallmo... finns hur många bivänner som helst!

själv har jag också huvudet fullt av storslagna planer, men med en 2½-åring och en nyföding får vi ju se hur det blir med det. förr var det så enkelt att hinna med allt man ville- men i våras stod jag och grävde till elva-tolv på natten för att jag inte hunnit tidigare. haha. i år funderar jag på att odla i lådor. ca. 2, 5 m. långa, 120 breda och 50 höga. får plats med ca. 8 st. har nämligen en stor fet asp för nära landet, och det är inte jag som äger den så den står där den står och sklcikar ut sina elaka rotskott. lägger markväv under, så den förhoppningsvis inte kan tränga upp. tror det kan bli ganska bra.. eller någon som har andra idéer förutom att råka ringbarka fanskapet?

kommer odla morötter, lök, potatis, squash, ärtor och bönor, kålrötter, vitkål och rödkål, nån rad sallad,... ja, det vanliga.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

fräsen

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 06 jan-10 kl 22:38 »
råka slå i en kopparspik kanske

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #51 skrivet: 06 jan-10 kl 22:43 »
Är det inte ditt träd? Fråga ägaren om du kan ta ner trädet, jag är annars helt för stora träd, men aspar är jättestora. Jag har typ 4 bautastora aspar på min tomt, som tur är står alla utom en på bra ställen, den sista står där jag ska ha växthus om något år, så den får stryka på foten. Men jag tycker inte att asparna skjuter rotskott, det kommer nya "träd" vid basen av det stora, men inte flera meter bort. Så kanske går det bra med de upphöjda bäddarna i alla fall. Det är värre med skuggan, om aspen står i fel vädersträck, dvs alla utom norr.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #52 skrivet: 06 jan-10 kl 22:48 »
Den skulle ju kunna utgöra en präktig majbrasa?!
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 06 jan-10 kl 22:55 »
Skulle Asp:en INTE skicka rotskott ???  :o Har du betong i jorden eller ??? Är du säker på att det är en Asp du har ??? Tycker mer att det låter som en Ask ;)

Ang. Odlingslådorna kan det funka nåt år iallafall..... eller kanske två..... sen vinner nog den rackarn iallafall >:( Det finns nån typ av roundup-plugg oxå..... om man kan tänka sig lite gift på väl valda ställen  :-X Förra sommaren hade jag en två-åring och en nyfödd..... det blev en rad med ärtor, åtta potatisstånd och några tomatstackare....... hoppas på lite mer tid i år...... hoppas.....hoppas :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #54 skrivet: 06 jan-10 kl 22:56 »
Har gjort en liten inventering av fröförrådet. Hade visst mer än jag trodde, men jag vet ju inte hur det är med grobarheten. En del blir det till att beställa i alla fall, mest från Runåbergs tror jag.

Försöker dessutom tänka ut den minst arbetskrävande strategin för att utöka landen lite.

johena

• Dalarna
« Svar #55 skrivet: 06 jan-10 kl 22:58 »
den står nordväst, så den skuggar inte nämnvärt. däremot skickar den rotskott långt, har hittat plantor 20-30 meter bort. aspar är också kända för just detta. kan tipsa dig om att absolut inte såga ner dina aspar rakt av, för då kommer du få en liten aspskog istället för grönsaksodling. nej, du måste se till att de självdör, t.ex. genom ringbarkning. här hittade jag en länk! http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php/t31580.html

vi hyr gården, därför är trädet inte mitt. dessutom är den litet av ett vårdträd... fin, men... nej.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

johena

• Dalarna
« Svar #56 skrivet: 06 jan-10 kl 23:00 »

Förra sommaren hade jag en två-åring och en nyfödd..... det blev en rad med ärtor, åtta potatisstånd och några tomatstackare....... hoppas på lite mer tid i år...... hoppas.....hoppas :-*

jag misstänker att det kommer bli något sånt för min del också...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #57 skrivet: 07 jan-10 kl 10:36 »
Skulle Asp:en INTE skicka rotskott ???  :o Har du betong i jorden eller ??? Är du säker på att det är en Asp du har ??? Tycker mer att det låter som en Ask ;)
:-[Sorry, är ibland lätt dyslektisk, självklart syftade jag på mina askar. Men vid närmre eftertanke finns det aspar också, i hagen här intill, och vist växer det 4-5 rotskott runt de stora asparna, men så farligt tycker jag inte att det verkar. Kan du inte ringbarka alla rotskotten, men lämna huvudträdet? Då får du kanske rensa lite rotskott, men det borde inte vara omöjligt att gräva upp dem när de är små. Och ringbarkningen borde försvaga rötterna som är långt ifrån huvudträdet...

Eller välj en annan plats för odlingen, om det går.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sätterbron

• Värmland
« Svar #58 skrivet: 11 jan-10 kl 14:18 »
Jag bläddrar i frökataloger! Har snart slitit ut Tomatklubbens utskick... Planerar för litet växthusbygge.
Bor i hus mitt i skogen, make, tre barn. Hedemorahöns, Helsingefår och bonnkatter.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #59 skrivet: 17 jan-10 kl 23:26 »
den står nordväst, så den skuggar inte nämnvärt. däremot skickar den rotskott långt, har hittat plantor 20-30 meter bort. aspar är också kända för just detta. kan tipsa dig om att absolut inte såga ner dina aspar rakt av, för då kommer du få en liten aspskog istället för grönsaksodling. nej, du måste se till att de självdör, t.ex. genom ringbarkning. här hittade jag en länk! http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php/t31580.html

vi hyr gården, därför är trädet inte mitt. dessutom är den litet av ett vårdträd... fin, men... nej.

Asp är ett otyg. Grannen har en gammal täkt som bara består av asp ... antagligen samma individ då de, precis som du säger, får rotskott. Att hugga ner dem hjälper inte det blir bara mer av samma vara.

Mitt tips är att du försöker locka till dig bäver ... de gillar vatten ... och ASP. Sedan är det bara att vänta så ska du se att de hjälper dig att ringbarka trädet.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser