Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sockar från tårna  (läst 19423 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Sockar från tårna
« Svar #60 skrivet: 17 jan-10 kl 13:30 »
Jamen, om din vrist mäter 24 cm och du stickar 19 m på 10 cm så blir det väl: 24x1,9=45,6 och så minska med 10% = 41,04 så 40 eller 44 maskor för att få det delbart på 4 borde väl bli lagom.
Matte e inte min starka sida  :-[
Nu har jag börjat om på 40 maskor och det ser ut att passa perfekt  :D
Tänk att några få maskor kan göra så stor skillnad  :o
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ostschnitzeln

• Uppland
« Svar #61 skrivet: 17 jan-10 kl 22:36 »
Är det järbos raggi? Det är 19 maskor på tio cm, och jag stickar 40 (+-4) maskor och det passar mina fötter storlek 41.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #62 skrivet: 18 jan-10 kl 07:16 »
Är det järbos raggi? Det är 19 maskor på tio cm, och jag stickar 40 (+-4) maskor och det passar mina fötter storlek 41.
Nej det är Wendys Aran, om det är mig du frågar ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #63 skrivet: 18 jan-10 kl 15:01 »
Hm, stickat provlapp och räknat just din stickfasthet? Eller bara tittat på banderollen?  >:D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #64 skrivet: 18 jan-10 kl 17:09 »
Hm, stickat provlapp och räknat just din stickfasthet? Eller bara tittat på banderollen?  >:D
Har stickat provlapp  :P

koko

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 20 jan-10 kl 22:01 »
Jag hittade en skitbra film på tuben där man inte behöver nåra smymaskor som i beskrivningen ovan, denhär var riktigt enkel, dock tappade jag en maska nånstans så jag får börja om igen  :P ;D

Länk till filmen

Jag har provat att köra den här varianten, men när jag ökar i samma sidorna blir det ju liksom bara en "kil" där, ingen ökning på båda sidor??
Hur blir det för er?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #66 skrivet: 21 jan-10 kl 09:46 »
Jag har provat att köra den här varianten, men när jag ökar i samma sidorna blir det ju liksom bara en "kil" där, ingen ökning på båda sidor??
Hur blir det för er?
Nu hänger jag inte med, hur menar du med kil?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #67 skrivet: 21 jan-10 kl 13:34 »
Men en kil ökar väl på sidorna, annars hade det väl inte varit någon kil?!  :)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #68 skrivet: 22 jan-10 kl 06:47 »
Men en kil ökar väl på sidorna, annars hade det väl inte varit någon kil?!  :)
Jo det kan jag också räkna ut men vad ska kilen vara bra för ???

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #69 skrivet: 22 jan-10 kl 12:40 »
Nu är det ju svårt utan bilder. Men om jag klämmer ihop min kil från sidan istället, så blir det en tå plötsligt.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #70 skrivet: 22 jan-10 kl 12:52 »
40 maskor funkar nästan alltid i "normaltjocka" garn för mig till sockar, jag chansar på det och ökar lite i smyg om det behövs. Har nog aldrig stickat en provlapp till någonting, och har ändå inte misslyckats många gånger. Jag vet inte vad det är, men jag liksom bara 'ser' om det är för hårt eller för löst. Virkning har jag dock misslyckats någon enstaka gång och fick tex en minimal väska.
elliha.blogspot.com

koko

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 22 jan-10 kl 21:55 »
Ok, men jag är på vippen att ge upp.
När jag börjar med min, säg sex maskor och stickar, säg två varv. Sen ska man öka i sidorna såvitt jag fattar, tån ska ju börja vidgas..
Ökar ni i slutet av varje sticka, i början eller både och? Hur ofta ökar man för att få till en bra vinkel?
Om man bara ökar i en sida hela tiden så blir det inte en "jämnt ökad" triangelform.
Man borde rimligen öka i varje sida, men jag fattar inte hur.
Hur gör man ökningarna, plockar upp maskor eller? Puh...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #72 skrivet: 22 jan-10 kl 22:50 »
Jag ökar på 3:e varvet och så brukar det bli 3-4 ökningar både i början och slutet tills tån fått en rund form, lite beroende på hur stor sockan ska bli.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #73 skrivet: 23 jan-10 kl 23:28 »
Ok, men jag är på vippen att ge upp.
När jag börjar med min, säg sex maskor och stickar, säg två varv. Sen ska man öka i sidorna såvitt jag fattar, tån ska ju börja vidgas..
Ökar ni i slutet av varje sticka, i början eller både och? Hur ofta ökar man för att få till en bra vinkel?
Om man bara ökar i en sida hela tiden så blir det inte en "jämnt ökad" triangelform.
Man borde rimligen öka i varje sida, men jag fattar inte hur.
Hur gör man ökningarna, plockar upp maskor eller? Puh...

Jag stickar mina tår som på Kimmas film. Jag börjar alltd med tio maskor och stickar först två varv. Sedan börjar jag öka 4 maskor på vartannat varv tills dess att tån är så stor som jag vill ha den. Jag ökar så här: i början på första stickan, i slutet på andra, i början på tredje och i slutet på fjärde. Då blir det en snygg ökning på var sida om tån.

Jag ökar genom att ta upp tråden emellan första och andra maskan (eller nästsista och sista) på stickan och sedan sticka tråden som vanligt.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

koko

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 24 jan-10 kl 22:29 »
Jag stickar mina tår som på Kimmas film. Jag börjar alltd med tio maskor och stickar först två varv. Sedan börjar jag öka 4 maskor på vartannat varv tills dess att tån är så stor som jag vill ha den. Jag ökar så här: i början på första stickan, i slutet på andra, i början på tredje och i slutet på fjärde. Då blir det en snygg ökning på var sida om tån.

Jag ökar genom att ta upp tråden emellan första och andra maskan (eller nästsista och sista) på stickan och sedan sticka tråden som vanligt.

Ok, men i början har du alltså dina tio upplagda maskor på två stickor? Hur ökar du på de två stickorna allra först?
När byter du till fyra stickor? I din beskrivning säger du att du stickar på fyra...?
Och ? och ? och ?  :-\
Ja, än har jag tydligen inte gett upp verkar det som...!

tinna.m

• Skåne
« Svar #75 skrivet: 24 jan-10 kl 23:10 »
Lätt att snurra till det när man förklarar, så... Titta på filmen med ny stickning i händerna och utnyttja pausknappen :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

koko

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 25 jan-10 kl 00:51 »
Okelidokeli, prövar igen :)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #77 skrivet: 25 jan-10 kl 07:37 »
Lätt att snurra till det när man förklarar, så... Titta på filmen med ny stickning i händerna och utnyttja pausknappen :D
Jepp jag säger detsamma, så gjorde jag under en hel kväll tills jag fick till det :)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #78 skrivet: 25 jan-10 kl 10:44 »
Ok, men i början har du alltså dina tio upplagda maskor på två stickor? Hur ökar du på de två stickorna allra först?
När byter du till fyra stickor? I din beskrivning säger du att du stickar på fyra...?
Och ? och ? och ?  :-\
Ja, än har jag tydligen inte gett upp verkar det som...!

Jag börjar med två stickor, tio maskor på varje och stickar två varv utan att öka. Sedan byter jag till fyra och börjar öka i sidorna.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

koko

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 25 jan-10 kl 21:40 »
Aha!  :D
Nu känner jag att jag orkar gå på det igen! Tack.

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 5 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Tångräkan, Berberis, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser