Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sockar från tårna  (läst 19380 gånger)

Ostschnitzeln

• Uppland
Sockar från tårna
« skrivet: 27 dec-09 kl 23:19 »
Såhär i mellandagar utan särkskilt mycket att göra, och 800 gram garn rikare ur julklappar (förutom det jag redan hade) tänkte jag värma mina fötter i lite stickade sockar. Att börja uppifrån vet jag hur man gör, men det vore kul kunna sticka från tån och bara hålla på tills garnet tar slut.
Någon som vet hur man gör? Eller har en länk till en bra beskrivning?
Tack

Ior

• I am a happy gal.
SV: Sockar från tårna
« Svar #1 skrivet: 28 dec-09 kl 06:42 »
Du hittar ett mönster på den här sidan.
Jag har själv nyligen stickat mina första tå-startade sockar och upptäckte att det här är modellen för mig!
Jättesmidigt när man har lärt sig tekniken!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 28 dec-09 kl 10:22 »
Du hittar ett mönster på den här sidan.
Jag har själv nyligen stickat mina första tå-startade sockar och upptäckte att det här är modellen för mig!
Jättesmidigt när man har lärt sig tekniken!

Japp. Jag stickar bara från tån numera. Det här har diskuterats tidigare i textiltråden, så det borde vara sökbart. Och vi hade en sjuhärads-stickjunta med tåstickning för ett tag sen, så om du bor här i krokarna kan du få instruktioner IRL :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 28 dec-09 kl 11:01 »
Bästaste favvo beskrivningen!  ;D Det enda du behöver för vilket garn eller vilka fötter som helst.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #4 skrivet: 28 dec-09 kl 15:37 »
Och vi hade en sjuhärads-stickjunta med tåstickning för ett tag sen, så om du bor här i krokarna kan du få instruktioner IRL :)

Åh, jag är helt vansinnigt avundsjuk på er som har stickjuntor... jag vill också!
För övrigt håller jag med om mönstret... det är verkligen det enda strumpmönster man vill sticka efter när man väl lärt sig det! Oslagbart!  :D
Höns, stickning och pelargoner

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 28 dec-09 kl 15:46 »
Jag stickar också bara tå-sockor, jag kunde inte sticka sockor alls innan och det här mönstret är det enda jag behöver.. :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ostschnitzeln

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 28 dec-09 kl 20:21 »
Tack, verkar vara ett bra mönster.

Men när jag stickar efter det blir det olika i de sidorna, dom ser ut på olika sätt. Ska det vara så? När jag lyft maskorna har jag gjort det åt det håll som garnet ligger, spelar det roll?

Kullabo

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 dec-09 kl 22:39 »
Samma tå-stickning här med. Även perfekt till tumvantar.  :D
//Jessica

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 30 dec-09 kl 23:47 »
Halleluja, har lusläst texten och fattar inte ett jota..måste gå en stickkurs tror jag :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 31 dec-09 kl 11:42 »
Du är för otålig  :) Läs igen och ha stickor och garn framför dig.

Den som vill läsa mer om samma på utrikiska kan söka efter The Sherman sock.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 31 dec-09 kl 14:54 »
Du är för otålig  :) Läs igen och ha stickor och garn framför dig.

Den som vill läsa mer om samma på utrikiska kan söka efter The Sherman sock.
Har laddat upp med nytt garn och stickor, laddar tålamodet och bänkar mig framför datorn, här SKALL stickas sockar!  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 31 dec-09 kl 15:09 »
Jag förstår fortfarande inte hur jag ska få upp maskorna i luftmaskkedjan ???

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #12 skrivet: 31 dec-09 kl 15:13 »
Jag förstår fortfarande inte hur jag ska få upp maskorna i luftmaskkedjan ???

Du fiskar upp dem med hjälp av en sticka på samma sätt som när man plockar upp maskor längst med en kant eller så. Eller använd en virknål, det kanske är lättare.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 31 dec-09 kl 17:41 »
Fixade det, är redan på 10:e varvet  ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 01 jan-10 kl 15:59 »
Argh, nu ger jag upp, nu har jag dragit upp stickningen 6ggr för jag får inte rätt på det, kan nån förklara för mig hur f-n jag ska förstå beskrivningen ???  >:( :'(

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #15 skrivet: 01 jan-10 kl 16:44 »
Jag stickar på ett annat sätt, där båda sidorna på tån görs samtidigt. annan visade mig för ett par år sedan och jag hittade en beskrivning på nätet, men tyvärr verkar den ha tagits bort. Uppläggningen görs på ett särskilt sätt, och tån stickas sedan med först tre, sedan fyra strumpstickor.

Jag kan inte med ord förklara hur jag gör, nån annan sjuhäring som kan eller som har en beskrivning med bild?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #16 skrivet: 01 jan-10 kl 16:48 »
Läste lite noggrannare och inser att det är så jag stickar hälen. Så jag kanske kan förlara iaf, vad är det som blir fel Kimma?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 01 jan-10 kl 17:39 »
Jag hittade en skitbra film på tuben där man inte behöver nåra smymaskor som i beskrivningen ovan, denhär var riktigt enkel, dock tappade jag en maska nånstans så jag får börja om igen  :P ;D

Länk till filmen

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #18 skrivet: 01 jan-10 kl 18:07 »
Ja precis! Så gör jag också. Hoppas att du får ordning på dina sockar nu, Kimma!

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #19 skrivet: 01 jan-10 kl 18:37 »
Men om man gör tån som på filmen, hur gör man då hälen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser