Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strulande vatten, brunt och dåligt tryck....  (läst 4957 gånger)

Attis

• -
Strulande vatten, brunt och dåligt tryck....
« skrivet: 27 dec-09 kl 15:37 »
Dagen före julafton kom det väldigt brunt vatten i kranarna/toaletten, trycket sjönk väldigt snabbt ner till ett stilla porlande. Konstaterade att det läckte i "adaptern" i den djupborrade brunnen, där vattenslangen går ut genom järnrören (och vidare in i huset).
En röris ryckte ut på annandagen och tryckte dit kopplingen så att det inte läckte mer, antar att den smygläckt sedan anläggningen togs i bruk i april/maj i år. Han och jag trodde nu att allt var frid och fröjd, så jag spolade och spolade och spolade en hel del, till slut så blev vattnet klart. Trycket var dock ganska dåligt.
I morse var det brunt vatten igen.
Funderade lite på om det kunde vara lufttrycket i hydropressen som på något vis blivit sämre av att det läckt. Tyvärr så står hydropressen (och allt annat) ganska svårtillgängligt till så jag fick aldrig på mätanordningen.

Oavsett om det är luft eller ej i den så fattar jag inte var allt det bruna kommer ifrån. Vi har ett enkelt system. En toa, dusch och handfat. Under huset står en hydropress på ca 55 l och en VVB på 110l.
Vi har borrad brunn (65m).
Vi har sett tendenser till rostfärgat vatten då och då, men nu är det extremt. Det kan omöjligt produceras så mycket rost som vi får in i systemet.
Värst av allt är ju att anläggningen inte ens är ett år gammalt. Tänkte ringa röris imorn igen, men vill gärna få lite uppslag om vad som kan vara boven.

Enda jag kan komma på är om gummiblåsan i hydropressen är paj. Men det borde väl inte ge rostvatten?
/Attis

esten

• -
SV: Strulande vatten, brunt och dåligt tryck....
« Svar #1 skrivet: 27 dec-09 kl 15:42 »
Det där låter för mig som att vattnet håller på att sina i brunnen .
Tillflödet är inte tillräckligt snabbt mot utnyttjandet .

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 27 dec-09 kl 16:03 »
Tänkte på det också och mätte djupet ner till vattnet, vilket var ca 7m. Har för mig att det var ungefär så när dom precis när dom borrat också. Fast visst, vi har inget superflöde, 44l/tim eller något i den stilen.
Glömde att tillägga att manicken som visar start/stoptryck för hydropressen visar på ca 2,8 vid start och 4,5 stop. Kanske betyder att blåsan fungerar som den ska?
/Attis

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 27 dec-09 kl 17:02 »
Det är inte så att rörkillen mixtrade med elen när han skulle fixa pumpen? Har nyligen installerat ny vattenpump och lärt mig att om man vänder faserna fel pumpar pumpen typ hälften mot om faserna är rättvända.

Och företaget som borrade till er ska ha räknat rätt på flödet och satt in en pump som pumpar mindre än tillflödet, annars går pumpen tom och går sönder.

Och 44l/h är jättelite, själv har jag ca 40l/minut vilket inte är jättemycket det heller.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 27 dec-09 kl 18:03 »
440l/t borde det stått.  ;D

Fast tror pumpen tar typ 3 m3/h så förhållandet är galet.
Den har dock något skydd mot att gå torr, stänger av sig, provar efter 15 min eller något har jag för mig.
/Attis

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser