Dagen före julafton kom det väldigt brunt vatten i kranarna/toaletten, trycket sjönk väldigt snabbt ner till ett stilla porlande. Konstaterade att det läckte i "adaptern" i den djupborrade brunnen, där vattenslangen går ut genom järnrören (och vidare in i huset).
En röris ryckte ut på annandagen och tryckte dit kopplingen så att det inte läckte mer, antar att den smygläckt sedan anläggningen togs i bruk i april/maj i år. Han och jag trodde nu att allt var frid och fröjd, så jag spolade och spolade och spolade en hel del, till slut så blev vattnet klart. Trycket var dock ganska dåligt.
I morse var det brunt vatten igen.
Funderade lite på om det kunde vara lufttrycket i hydropressen som på något vis blivit sämre av att det läckt. Tyvärr så står hydropressen (och allt annat) ganska svårtillgängligt till så jag fick aldrig på mätanordningen.
Oavsett om det är luft eller ej i den så fattar jag inte var allt det bruna kommer ifrån. Vi har ett enkelt system. En toa, dusch och handfat. Under huset står en hydropress på ca 55 l och en VVB på 110l.
Vi har borrad brunn (65m).
Vi har sett tendenser till rostfärgat vatten då och då, men nu är det extremt. Det kan omöjligt produceras så mycket rost som vi får in i systemet.
Värst av allt är ju att anläggningen inte ens är ett år gammalt. Tänkte ringa röris imorn igen, men vill gärna få lite uppslag om vad som kan vara boven.
Enda jag kan komma på är om gummiblåsan i hydropressen är paj. Men det borde väl inte ge rostvatten?