Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Intressant film på TV  (läst 2503 gånger)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
Intressant film på TV
« skrivet: 27 dec-09 kl 09:11 »
I kväll kl 20.00 sänder SVT2 filmen "Naturens gång". Den sändes även förra julen, jag såg den då, och spelade också in den, efter tips här på forumet. Det är en fantastiskt fin och sevärd film, som visar livet på en gård under ett år. De som inte såg den förra året kan passa på i dag och titta på den.
Åsenfår, hundar och katter

parnil88

• Östergötland
SV: Intressant film på TV
« Svar #1 skrivet: 27 dec-09 kl 10:54 »
Den är fin såg den 2 gånger förra året :)

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 dec-09 kl 11:57 »
1000 tack för tipset! Den ska vi absolut titta på!

Birgit

« Svar #3 skrivet: 27 dec-09 kl 12:48 »
Ja, mycket trevlig film. Gutefår föreningen var där på sitt årsmöte i år. Vi har ju två av "våra" hundar där: Bessa o Freja (De kom precis som filmen tog slut, å de finns inte med tyvärr.
Så här ser de ut:

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 27 dec-09 kl 13:12 »
Det hade varit intressant att även få se hundarna. Man kunde önska sig en fortsättning så att också hundarna kommer med.
Åsenfår, hundar och katter

Birgit

« Svar #5 skrivet: 27 dec-09 kl 14:00 »
Ja visst. De har ju t.om varit i slagsmål med vargen :o Men denna dag, då föreningen kom dit låg de bara o tittade på oss o gäspade.

Seglaren

« Svar #6 skrivet: 27 dec-09 kl 16:41 »
Verkar vara en fin film, den måste ses. Här en förhandstitt: http://www.grunuberg.se/naturensgang.html
Seglaren, strandsatt tvåbarnsfar med sambo, hästar, katter och i framtiden kanske höns. Bor på en liten gård i Mälardalen.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 27 dec-09 kl 21:58 »
och nu finns den att se på svt play: http://svtplay.se/v/1824780/dokumentarfilm/naturens_gang
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Lia-Ia

« Svar #8 skrivet: 29 dec-09 kl 11:50 »
Tyckte den var dålig, eller inte dålig kanske, men den kunde ha varit bra mycket bättre. Den skulle ha vunnit bra mycket på att ha en berättarröst som kommenterade lite av vad man såg, de behövde ju inte prata ihjäl filmen, men kunde ju åtminstonde berättat lite om vad man såg.
Vad var det för  ras på de olika djuren, vad var tanken bakom att ha dessa osv.

Moses

« Svar #9 skrivet: 29 dec-09 kl 15:57 »
Tyckte inte att det behövdes berättar röster etc. Däremot var hela filmen mycket märklig då personerna i filmen inte pratade med djuren. Detta gav ett mycket märkligt intryck. När jag går ut i stallet eller till fåren samtalar jag hela tiden med dem, skapar kontakt, kommunicerar. Hela filmen förlorade trovärdighet då denna kontakt mellan djur och människa saknades.

.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #10 skrivet: 29 dec-09 kl 17:27 »
Håller med Lia-Ia, en berättarröst hade höjt filmen.

hustran

« Svar #11 skrivet: 29 dec-09 kl 17:55 »
Själv tycker jag att det är skönt att slippa allt prat. Ögonen fick njuta ifred och fantasin spela fritt. Hur ofta får man se en sån skön film. Bilderna var fantastiska. Den har heller inte utgett sig att vara någon sorts gulligull film där man måste pussa på djur etc. Bilderna på kosidorna, sakta andandes. Fjäderdräkterna på hönsen. Ögonbilderna och hundarnas eldorado... Härligt. Mer av sånt. :)

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 29 dec-09 kl 17:57 »
Jag gillade just att det bara var naturens ljud, det behövdes verkligen inga förklaringar till nåt...tyckte jag.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Birgit

« Svar #13 skrivet: 29 dec-09 kl 18:26 »
Finessen med filmen är ju just att ingen pratar sönder känslan. Kolla på hemsidan, som det tipsades om här,  om du vill ha med info om gården. Fåren är gammal norsk spelsau och gutefår. Gutarna är borta nu, för björnen tog dem innan mina hundar kom dit och vaktade.
Korna är framför allt fjällkor, rödkullor och norska lantraser har jag för mig.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 feb-14 kl 20:07 »
Nog ett intressant program. Future my love
22:00 - 23:35

Dokumentär från 2012. Kan vi bygga ett hållbart samhälle? Filmaren Maja Borg tar oss med på en resa till framtiden i en drömlik betraktelse som väcker tankar om oss själva och vårt förflutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1227 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser