Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snökedjor enkel variant  (läst 7842 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Snökedjor enkel variant
« skrivet: 26 dec-09 kl 19:16 »
Till MF traktorn har jag inga snökedjor och däcken är ganska stora ,så jag är för snål att köpa nya.
Jag kör sällan och antagligen så går det att köra ensilage utan kedjor.Men lite orolig är jag för tö och frys och sedan halkbana .Så jag har nu kommit på en ide .Fälgen har fyra hål kan man trä en kätting igenom hålet och över däcket.Det blir då på 4 ställen på varje hjul.Så det blir ju ganska långt emellan men jag tänker att lite bättre fäste måste det väl bli och det river väl alltid upp lite is.Att det går att sätta dit fattar jag,Men tror ni att det gör någon nytta?? och tror ni att det räcker med 8mm kortlänk kätting.
Har en 15 m kätting och det går åt 1,5 m gånger 8  12 m så då hade jag fått användning av den.Men det är synd att kapa upp den i småbitar om ni inte tror på iden.

Mvh  Lars
Ps 8m är väl lite smått Ds
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Snökedjor enkel variant
« Svar #1 skrivet: 26 dec-09 kl 22:31 »
Kör du inte på landsväg och på ganska platt mark så tror jag att din variant kan fungera hjälpligt.
Men blir det riktig isgata så kan traktorn glida i sidled eller lite hur som helst, pga att det är för glest mellan tvärlänkarna.
Bara diagonaldäck utan kedjor är hopplösa på hal is.
« Senast ändrad: 26 dec-09 kl 22:35 av Foppas fot »

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 26 dec-09 kl 23:10 »
Fördelen är att de blir lätta att sätta på och ta av.Problemet är att det är en liten brant ner till ena fårhuset och där blir gärna isit på den vägen och längst ner svänger det och rakt fram är Nissan(vatten).Sedan vill jag ju komma upp också .
Räcker 8mm kätting är den tillräckligt stor för att ge något markfäste eller borde man ha 10-13 mm.
Lars

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 26 dec-09 kl 23:18 »
8 mm kätting är tillräckligt grovt för såna behov, det är mest för långsiktiga slitstyrkan som man tar till extra grov kätting ibland.
Du får sanda ordentligt i backen så kanske du slipper bada i älven.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #4 skrivet: 27 dec-09 kl 11:52 »
Om nu improviserade kedjor ska till vore det då inte bättre att så att säga sy med en enda kätting per hjul. genom en fälghål, runt däcket, genom nästa fälghål osv. Kättingen kommer då att gå lite zick-zack och det borde oftare vara några länkar som har markkänning än om man gör på sättet du tänkte först. Har man ingen lämplig snabblänk (finns iofs billigt på t.ex biltema) kan man till nöds bulta ihop kedjan med skruv,mutter och brickor. Ett annat alternativ att få lite mer fäste är att dubba däcken, kan till nöds göra genom att dra i en massa kort plåtskruv i däcken.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 27 dec-09 kl 12:08 »
softarns förslag tror jag mera på, har också nån gång sett kedjor med den typen av zickzack-mönster.
Bättre att skaffa tillräcklig längd kätting som inte behöver vara 8 mm, 6 mm räcker.
Fast hur svårt och dyrt kan det vara att köpa ett par avlagda snökedjor?
Kolla Blocket eller lokala fyndannonser, eller annonsera själv.
I värsta fall går det att skarva eller förkorta om dom inte passar direkt.
Däremot bör bredden vara tillräcklig från början, kedjorna ska gå ner en bit på båda däcksidorna, annars vill dom gärna glida av under körning.
« Senast ändrad: 08 jan-10 kl 12:30 av Foppas fot »

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 27 dec-09 kl 12:18 »
Anledningen till att man inte gör på det viset är att om man har otur , kan få sprickor i fälgen .
För mycket slirande fungerar nog inte utan om man gör så har får man köra lite lugnare .

När jag någon gång lagt ner min MF 185a vid plöjning tex brukade jag släpa fram en stock och lägga antingen framför eller bakom bakdäcken beroende på om jag ville framåt eller bakåt .(framför el bakom ,från ena däcket till det andra , som en brygga )
Sedan låste jag stocken med kedjor i fälghålen . Max kortad toppstång , och lastaren i topp för max tyngd över bakdäcken .
Sedan väldigt försiktigt köra över stocken , för mycket bakåt kan knäcka växellåda el. hyudral , för mycket framåt kan knäcka lyftarmarna .
Men är man ensam är det en bra metod om man tar det lugnt .

Du kan nog få mycket bättre grepp på traktorn bara genom att hänga på en rejäl vikt i lyftarmarna . Typ 200 lit oljefat med betong .
Fästanordningar för lyftarmar ovh toppstång så vikten går att reglera .
Ferguson är omöjlig att få att dra utan vikt bak ! Behövs inte mycket snö eller lera förrän de halkar omkring utan riktning och mål .
Värre blir det med vikt fram i lastaren .
Satsa på riktiga kedjor det kommer att bespara mycket elände och gråa hår .

nordtravare

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 07 jan-10 kl 10:02 »
som ester skriver skaffa riktiga kedjor .Metoden som ester skriver med stocken men är väldigt riskfylld blixtsnabb resning med överslag eller att stockenviftar runt helst om man tappar kopplingen.

Flärso

• Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 07 jan-10 kl 15:02 »
Snabbkätting är nog ingen bra ide om det är brant och isigt, fungerar troligen utmärkt i snö. Risken är att okedjade partier tappar fästet, börjar man glida så hjälper nog inte slätlänk på is.
Själv köpte jag piggkätting ny  för min gamla IH. Kostade mig 5000 inkl moms, den har besparat mig många fula ord. Med kättingen kom en instruktion om hur man lägger på den smidigt. Tror det tog mig en halvtimme i början på denna vinter, för båda däcken tillsammans.
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 07 jan-10 kl 20:31 »
Tack för svar .
Lars

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 08 jan-10 kl 12:22 »
Om du är snål så kanske du kan hitta begagnat på någon viss nätsida... även en begad kedja är bättre än allsköns hemmabyggen.

Det är inget som klår en riktig traktorkedja, kan som extyranummer berätta att jag vid en bärgning råkade spinna lite med en traktor på asfaltsväg - varvid hjulet bokstavligen talat tuggade sig igenom asfalten   :-[

Jag köpte sprillans nya piggkedjor till bakhjulen på traktorn hemma, då det var 16,9x34 så kostade dom en del men det var väl använda pengar...

« Senast ändrad: 08 jan-10 kl 12:25 av Tacitus »

Flärso

• Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 08 jan-10 kl 14:00 »
Har förresten sett ngn annons i en lantbrukstidning om skruvdubb att skruva in i  däckens ribbor, borde vara både bra och billigt på isigt underlag, sämre i djupsnö.
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

kurt

« Svar #12 skrivet: 09 jan-10 kl 09:53 »
Man kan köra med de mest underliga hjul, se te x traktorn ca 7:30 in i detta klipp:

mms://wms.dr.dk/nas01/auto/cms/Resources/dr.dk/DR1/SoerenRyge/2008/12/3badf269-78d7-43fd-9124-6a654ac39854/00902218800_SR_paa_Svalbard_1_3.wmv

brainghost

• Småland
« Svar #13 skrivet: 09 jan-10 kl 10:03 »
Du kan köpa riktiga skogstlänkar till gämla traktorer då inga använder dessa längre pga annan längd kolla blocket 2-300 spänn för länkar i nyskick

Dela detta:

* Inloggade just nu

1113 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser