Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nytt växthus med gamla fönster  (läst 112073 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
SV: nytt växthus med gamla fönster
« Svar #140 skrivet: 16 mar-12 kl 20:37 »
Vårt kommer också stå högt och med ett djupt dike alldeles bredvid. Då kanske det går med bara lecagrund som vi tänkte först i alla fall då..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #141 skrivet: 16 mar-12 kl 23:53 »
Vilket underbart växthus! Det är precis ett sådant som jag vill ha. Jag har fått tag på tio fönster. Hur många behövde du? Det vore väldigt snällt om du kunde skriva ner ditt växthus mått. Du har verkligen fått fina proportioner på det. Hur stort är det? Hur gjorde ni taket?

Det är 4,5 x 7,2 m= 32 kvm. Höjd upp till nocken 3,6m
Vi trivs med vårt växthus, vi skulle inte ha gjort det annorlunda om vi byggde det idag, sedan kan man alltid fixa med detaljer och göra det snyggare, men på en sån här gammal gård så ska varje byggnad smälta in, då får det inte vara för elegant. Förresten så skulle vi antagligen ha gjort det några meter längre om vi byggde ett idag, ta till i överkant är mitt råd!

Väggband 1,9 m varav fönstret är 1.5 högt resten är grundmur och syll. Bredden på fönstren är 90cm vi har 7 på varje långsida.
Taket är gjort av regel som vi fräst kittfals på, reglarna sitter så att vi får plats med ett glas som är 40 cm brett (förutom sista raden med glas som är smalare för att passa), glasen ligger omlott så taket blir väldigt stadigt.
Inne i växthuset står två fastgjutna järnstolpar som håller upp nocken, stolparna har två armar som stödjer takets långsidor. Det blir mycket ljus och rymd på det viset.
Mannen är tredje generationens växthusodlare så vi har byggt efter de drivhus som hans farfar och pappa byggde på 30- och 60-talet (som fortfarande används).
Vi har mycket glas sparat från gamla växthus b la takets glas som är 40 cm brett. Nu förtiden har alla moderna drivhus kanalplast som är hållbart och isolerande, vi funderade på det till taket först men eftersom det fanns glas tog vi det.
Snön får vi raka av en till två gånger varje vinter, det måste göras innan den blir blöt och tung. Har väl fått laga någon glasskiva genom åren, det är mest höststormarna som ställer till det, vi bor öppet på en höjd så här viner det bra runt knutarna... ;) :D ;)

ingegärdsgårn

« Svar #142 skrivet: 17 mar-12 kl 08:13 »
Tusen tack! Min farmor hade liknande växthus. De nya som man kan köpa blir aldrig så vackra. Har ni uppvärmning? Hur ofta räknar ni med att ni behöver måla huset?

ingegärdsgårn

« Svar #143 skrivet: 17 mar-12 kl 12:37 »
Hej!
Vad var det för fönster ni använde? Har ni bara karmarna och har ni satt in nya spröjs så att ni kan använda växthusglas?

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #144 skrivet: 20 mar-12 kl 21:31 »
Hej!
Vad var det för fönster ni använde? Har ni bara karmarna och har ni satt in nya spröjs så att ni kan använda växthusglas?

Hej Ingegärdsgårn
Vi har använt gamla "bänkfönster". Det är gamla fönster till odlingsbänkar som min man använt på sin handelsträdgård, de har tre rader med glas som ligger omlott precis som man gjorde på gamla växthus förr i tiden. Praktiskt när man måste byta en ruta som pangats av en boll eller en stor fågel. På vissa av de gamla fönstren så är det tätt tätt med smala "glasremsor" som ligger omlott för att bilda en hel glasruta (svårt att förklara om man inte sett hur det ser ut) så gjorde man förr, glas var dyrt och inget gick till spillo, alla bitar som var nog stora återanvändes. Här kan man se hur fönstren ser ut: http://www.livetpahojden.blogspot.se/2011/10/lite-vemodigt-det-har-med-frost.html
Här kanske man också kan bilda sig en uppfattning om hur stommen är gjord: http://www.livetpahojden.blogspot.se/2011/07/stanna-upp-lite-det-gar-sa-fort.html

De var i ganska dåligt skick men vi har lagat trasiga glas, kittat och målat, vi använder en oljebaslerad lasyr, linoljefärg skulle också gå bra.  Hela konstruktionen bygger på bänkfönstrens mått så spantringen är satt för att bänkfönstren ska gå att skruva fast i den, sida vid sida. Det går alldeles utmätkt med vanliga fönsterbågar också men nu hade vi dom här i stora travar så vi tog dom. Karmen kan man väl behålla om man vill ha öppningsbara fönster. Vi har valt att ha öppningsbara gavelfönster plus att dörrarna ger bra genomluftning då vi har en på varje gavel, precis som gamla gurkhuset på Fagernäs Trädgård hade.

Ursäkta att jag dröjt med svaret! Blir spännande att se hur ditt växthus tar form.
/Annelie

ingegärdsgårn

« Svar #145 skrivet: 24 mar-12 kl 20:30 »
Hej!jag dreglar fortfarande över ditt växthus och jag har börjat samla på fönster, så vi får väl se hur det blir. Det är ett projekt på flera år, precis som ert var. Det jag gillade i erat växthus var just fönstren med smala glasrutor samt de fina proportionerna. Det ska få ta några år så jag får gå och klura först och leta fönster. Tack än en gång för ditt svar. Jag har lagt din hemsida i mina favoriter..:)

Norralund

• Småland
« Svar #146 skrivet: 07 maj-12 kl 08:53 »
Jag körde förbi ditt bygge för ett tag  sedan och började jag gräva ;D
Det syns ju på bilderna vart det ligger ;D
Jag har skall snart sätta upp takstolarna  på mitt växthusbygge.
Funderar lite på att ha vädringslucka med automatisk kolv vid nocken.
Hur har det gått för dig Toll med det?

andtol

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 07 maj-12 kl 09:06 »
Jag körde förbi ditt bygge för ett tag  sedan och började jag gräva ;D
Det syns ju på bilderna vart det ligger ;D
Jag har skall snart sätta upp takstolarna  på mitt växthusbygge.
Funderar lite på att ha vädringslucka med automatisk kolv vid nocken.
Hur har det gått för dig Toll med det?

Vi har ingen lucka. Det blåser ganska bra i växthuset ändå, jag har slarvat med brädor mot taket. När vi åkt bort har vi tagit bort en av dörrarna så det står öppet hela tiden. Bästa vore ju mer tätt och automatiska luckor.

Stanna nästa gång och knacka på!

Idag kom jag på att jag har alldeles för många takstolar. Det hade inte behövts så många.

johanteo

• Skåne
« Svar #148 skrivet: 07 maj-12 kl 10:25 »
Hej!
Vad roligt att höra att ni är på G med ett eget växthus! lägg gärna upp bilder på processen, roligt att följa med från början. Det har ni säkert redan tänkt på men ta riktigt mycket bilder på allt innan ni börjar plocka isär.

Nu har vi kommit en bra bit på väg. Här kommer ett par bilder från processen...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #149 skrivet: 07 maj-12 kl 14:27 »
Nu har vi kommit en bra bit på väg. Här kommer ett par bilder från processen...

Åh,vad snyggt! Har du gjort ritningen?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Huggorm

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 07 maj-12 kl 14:38 »
Den som behöver inspiration kan besöka mina grannar nu snart när de har öppet hus i sitt hemmabyggda växthus. Begagnade fönster från något bostadsområde i Göteborg, stomme av egenhändigt sågad egen skog. Ett helt otroligt växthus som är ännu bättre i verkligheten. Mycket ätbart därinne också, som druvor, minikiwi, schisandra, fikon och förstås gurka och tomat

http://slattna.blogspot.se/2012/04/oppet-vaxthus.html

Norralund

• Småland
« Svar #151 skrivet: 07 maj-12 kl 14:53 »
Vi har ingen lucka. Det blåser ganska bra i växthuset ändå, jag har slarvat med brädor mot taket. När vi åkt bort har vi tagit bort en av dörrarna så det står öppet hela tiden. Bästa vore ju mer tätt och automatiska luckor.

Stanna nästa gång och knacka på!

Idag kom jag på att jag har alldeles för många takstolar. Det hade inte behövts så många.

Tänkte ha ca 1,5m mellan varje takstol och använda 95*45mm virke.
Det borde vara lagom
Växthuset är 5.7m långt  och 3,3m brett
Tror jag skall ha http://www.plastmo-tak.se/sortiment/prolite.aspx  eller liknande takplast
Vad har du för takvinkel på ditt??

johanteo

• Skåne
« Svar #152 skrivet: 07 maj-12 kl 14:57 »
Åh,vad snyggt! Har du gjort ritningen?

Tack, det var roligt att höra!

Som svar på om jag gjort ritningen, ja - och nej. Vi köpte ett begagnat växthus på blocket som den förre ägaren byggt själv på plats. Sen har vi gjort vissa modifikationer för att få det mer som vi vill, som till exempel:

- Dubbeldörr på långsidan, med takutsprång.
- Öppningsbara fönster på sidor och i tak.
- Väggen på baksidan, lite för insynsskydd och lite för att vi tänker oss använda den som ryggstöd till en väggfast bänk.

Så här såg det ut för ett par månader sedan innan vi började montera ner det.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #153 skrivet: 10 maj-12 kl 13:17 »
Johanteo:
Vad duktigt gjort, era förbättringar har ju höjt utseendet med 100 %!  :D

Bulan

• Västergötland
« Svar #154 skrivet: 24 maj-12 kl 14:17 »
Lägger till en liten fråga i denna tråd...  :-[  Vad är egentligen bäst när det gäller tak? Att ha glasrutor eller någon form av plasttak? Tänker att glas är ju ganska ömtåligt trots allt och kanske riskerar att gå sönder en del under vintrarna? Hur är er erfarenhet där? Sedan kanske plasttak ger ett "mildare" solljus än glas eller?  Glas är ju helt klart mest estetiskt och snyggast... Input på dessa tankar? :)
Bulan

Huggorm

• Gäst
« Svar #155 skrivet: 24 maj-12 kl 20:08 »
Skall man ha glastak så bör man ha splittersäkert glas så man inte skadar sig allvarligt om en ruta skulle gå sönder och man får bitarna på sig. Men de flesta föredrar kanalplast, det har många fördelar

Jennyt

• Västergötland
« Svar #156 skrivet: 24 maj-12 kl 20:13 »
Det är väl egentligen bara snygghetsfaktorn som talar för glas o:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Bulan

• Västergötland
« Svar #157 skrivet: 25 maj-12 kl 09:43 »
Ja glas är helt klart snyggast, håller med till fullo!  ;D Men i övrigt så har jag nog oxå tänkt att fördelarna för plast överväger... Men hur r det med den isolerande effekten eller vad man ska säga, alltså håller glaset värmen bättre än plast? Eller tvärtom?  ???
Bulan

andtol

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 25 maj-12 kl 09:47 »
Ja glas är helt klart snyggast, håller med till fullo!  ;D Men i övrigt så har jag nog oxå tänkt att fördelarna för plast överväger... Men hur r det med den isolerande effekten eller vad man ska säga, alltså håller glaset värmen bättre än plast? Eller tvärtom?  ???

Det beror på vilket material plasten/glaset är gjort av. Och dubbla rutor håller alltid värmen bättre. Kanalplast är nog billigast och enklast om man vill ha god isolering.

Villandry

• Västergötland
« Svar #159 skrivet: 23 jun-12 kl 19:12 »
JohanTheo,
Hur går det?
några nya fina bilder att lägga upp?
Är ju lite nyfiken:-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 2 användare
Soffpotatis, Helniel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser