Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matsedel?  (läst 5242 gånger)

mig

• Gäst
Matsedel?
« skrivet: 25 dec-09 kl 16:42 »
Hur gör ni för att välja/bestämma vilken mat ni äter? Någon som kör med matsedel? Andra förslag?

Skågedalen

• -
SV: Matsedel?
« Svar #1 skrivet: 25 dec-09 kl 16:54 »
Jag brukar planera våra inköp, då det är jag som lagar all mat, och då minst en vecka i taget och har som mest gjort 2 månader. Det sista var det värsta jag någonsin har gjort, var helt tom på inspiration vad det gällde mat sen.. Men jag hävdar att man spar mycket pengar på att planera 2-4 veckor i förväg och köper större förpackningar av sånt man kan spara.. Man behöver bara komplettera med lite färskvaror...

Det handlar bara om själva kvällsvarden för oss för jag äter frukost på jobbet.. lunchen består av gårdagens rester och sen kvällsmat tillsammans...
Dottern får frukost hemma och lunch på dagis och kvällsmat hemma..
Frugan likaledes gårdagens rester hemma eller på vift mitt på dagen och kvällsmat hemma...
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

mig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 dec-09 kl 17:14 »
Så du lagar allt på en gång och stoppar i frysen? Det är nåt jag har funderat på faktiskt. Gillar att laga MYCKET mat men helst inte varje dag...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 25 dec-09 kl 20:58 »
Själv brukar jag ha ett lager på alla torrvaror och andra varor med lång hållbarhet som varar typ ett år, så att jag kan köpa storpack när det är som allra billigast. Och sedan tittar jag i reklambladen och plockar ihop övriga varor så att jag får så billig mat som möjligt. Jag brukar handla 1 gång per 7-10 dagar, eftersom jag inte tål mjölk, och jag lägger upp matsedeln efter vad som blir billigast. Sedan äter jag det med kortast hållbarhet först.

Ganska ofta lagar jag typ 3 maträtter á 15-20 port och lägger i frysen, till dagar när man inte hinner/orkar laga mat.

Och min totalbudget för varor man kan köpa i en matbutik, alltså även toapapper, schampo osv är ca 800-900 kr per månad. Det brukar räcka bra, det blir lite pengar över inför storhandling av torrvaror osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skågedalen

• -
« Svar #4 skrivet: 29 dec-09 kl 07:18 »
Nej jag fryser råvaror och lagar mat varje dag faktiskt.. Delar upp storpack och sånt... Det fungerar bra för oss...
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 29 dec-09 kl 10:44 »
Själv brukar jag ha ett lager på alla torrvaror och andra varor med lång hållbarhet som varar typ ett år, så att jag kan köpa storpack när det är som allra billigast.

---

Och min totalbudget för varor man kan köpa i en matbutik, alltså även toapapper, schampo osv är ca 800-900 kr per månad. Det brukar räcka bra, det blir lite pengar över inför storhandling av torrvaror osv.

Jag har också förråd av torrvaror och konserver + mitt eget från trädgården, så att det alltid ska gå att röra ihop nånting ätbart. Matsedelsplanering är jag däremot usel på  :-[ Men med mat hemma kan man alltid improvisera.

Min tanke är att om vi blir insnöade eller sjuka eller nåt sånt, så ska man inte behöva åka iväg och handla.

Din budget låter väldigt liten, hur många är ni i hushållet?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 29 dec-09 kl 11:03 »
Jag är själv i hushållet, men har två hundar. Deras foderkostnad, ca 100 kr/mån är inte inräknad.

Och min matkostnad är liten, men jag är en stjärna på att laga "fattigmansmat", svensk eller utländsk, där ingredienserna kostar ca 10 kr/port. Till frukost/kvällsmat äter jag havregrynsgröt eller hembakt bröd.

Och jag odlar mycket själv, plus att jag plockar vilda växter. Mitt bästa tips på vintern är att grodda själv, grönsaker är alldeles för dyra på vintern, rotfrukter/kål undantaget.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Marit

• Värmland
    • gersgården
« Svar #7 skrivet: 04 jan-10 kl 09:45 »
Jag brukar göra matsedel men nu under helgerna har det slarvats en del.
Brukar göra en koll i skåpen efter vad som finns och sen köpa det som fattas för mellan 1-2 veckor. Det som blir över hamnar i matlåda och det är skönt att kunna skriva en "buffèdag/restdag när man har något tidskrävande planerat och vill slippa laga mat. ;) Och det är skönt att slippa den eviga frågan "vad ska vi ha till mat idag?" ::)
Nackdelen är att det lätt blir upprepningar när fantasin tryter...
byggnadsvård, växtmedicin, mat och odling!

M8e

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 04 jan-10 kl 12:32 »
Jag struntar då att ha någon matsedel. Ser bara till att det finns fler alternativ man kan laga.

Saker från kylskåpet:
Fiskbullar (+potatis)
Inlagd sill (+potatis)
Tonfisk (tonfisksallad)
Julskinka (+potatis)
Bönor (chili con carne)
Grönsaker/rotfruker (till soppa/sallad)
m.m

I frysen finns det både saker som måste planeras lite(tinas) och sånt man kan värma/snabbtina.
köttfärs(sås, chili con carne m.m)
bacon
korv
lax
isterband
köttbullar
fläsk
Skinka
rester/matlådor
m.m

Sen så kan man även göra gröt, varma mackor, pannkaka  m.m.

Har även en närbutik ganska nära med en "snart utgånget datum korg", 30-50% billigare.

Man behöver inte planera en vecka i förväg för att kunna köpa storpack eller rabattvaror.
« Senast ändrad: 04 jan-10 kl 12:49 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 06 jan-10 kl 08:42 »
Vi brukar göra matseldel, ibland går det jättebra och ibland går det mkt sämre, Vi kör just nu utan kolhydrater så nu är det ingen matsedel. Kött finns alltid hemma -gäller bara att man kommer ihåg att ta upp det ur frysen..... och förösker att varva med färska grönsaker samt frysta ibland( brocholi)
Vi brukar ha en månadskostnad på 2200:- tror jag på 2 pers. Känns helt ok. Men då har vi ju ½ gris i frysen samt lite mer kött som inte är inräknat.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Xerox

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 10 jan-10 kl 19:14 »
Matsedel funkar för oss (två vuxna och två tonåringar). Fördelen är att vi bara handlar en gång per vecka (möjligtvis lite grön och mejeriprodukter extra) vilket ger bra ekonomi då man slipper alla extrainköp. Nackdelen är ju att man rikserar att bli lite lat och kopiera tidigare matsedlar.
Nil satis, nisi optimum!

Bo

« Svar #11 skrivet: 10 jan-10 kl 21:57 »
Här blir det risotto med bläckfisk, svamp och grönsaker som jag lagar för tio dagar i taget och förvarar i kylskåp. Samma tre månader i sträck.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 10 jan-10 kl 22:22 »
Hur ska jag kunna veta vad jag är sugen på nästa torsdag?
Nää, här görs det en raid i frysen till kvällningen så det finns ngt tinat till dagen därpå, och så har vi panikmat i frysen, typ färdigformade burgare som går bra att tina/steka i pannan medan pasta/broccoli kokar..
När jag kokar ex kaninben kokar jag kastullen knökfull, och har då ett "halvfabrikat" till senare.
Buljong och fett finns i "lagom" storlek i frysen.

Nu har vi egna ägg och massor med kött i frysen, och bakmaskin, så har man bara grädde, mjöl, torrjäst och olivolja så överlever man flera dagar utan besök på affären..
Allt överflöd hamnar i matlådor ( förlåt hönsen ) för senare konsumtion.

Johannes

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 jan-10 kl 12:40 »
Hur ska Du veta vad Du är sugen på nästa torsdag?
Har Du inga barn så kan det vara gott med ärtsoppa med varm punsch!
Har Du barn så fårDu nog börja se det där med hushållning som just det ekonomi!
Jag måste ta tillfället i akt att berömma min f.d.!
En gång när vi skulle söka lån hos banken låg våra hushållskostnader på hälften mot beräkningar och deras siffror.
Vid det tillfället hade vi nog fyra barn hemma!
Som Du säkert förstår är detta en hyllning till-husmodern och hennes möjligheter att styra och ställa.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 11 jan-10 kl 16:18 »
Javisst Johannes, en hyllning till oss som kan trolla med knäna, som kan fixa mat utan matlista, som kan improvisera utan recept och ändå servera god mat! Jag vill inte kalla mig husmor - jag har alldeles för många strängar på min lyra, och har dessutom fördomen att en husmor inte har ett förvärvsarbete. Vi skulle aldrig ha råd att äta så bra mat om vi inte själva födde upp djuren. Vi köper i första hand svenskt och ekologiskt, Kaffe o te är rättvisemärkt o krav osv osv. Det finns närproducerade och ekologiska produkter men de kostar normalt sett mer pengar, vilket gör att vi inte slår några rekord i billigt matkonto, MEN vi äter så bra och miljövänligt vi kan. Jag ser inte vår matkostnad som ekonomi, jag ser det som en investering!

Johannes

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 jan-10 kl 18:45 »
Förutsättningarna och möjligheterna är så olika,
Vi hade inget jordbruk när vi bodde i ett gammalt hus på landet.
Vi bodde 15 km från en större stad och jobbade båda mellan 75 och 100 %.
Bara som ett litet svar.
Det fanns alltså ingen hemmafru.

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
« Svar #16 skrivet: 13 jan-10 kl 11:29 »
Här hemma skriver vi i ordning tre stycken matsedlar som går runt, på det sättet blir det variation i maten och man slipper impulsköpa saker när man handlar  ;)
Naturkär dalatös med stor kärlek till lantliv och en nära kontakt med djur och skog…
Har hund, Gotlandskanin och planerar att skaffa Hedemorahöns...

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #17 skrivet: 15 jan-10 kl 17:46 »
Vi kör med matsedel för en månad i taget. Om det är någon dag som vi inte känner för det som står på matsedeln så byter vi dag eller kommer på något annat. Sen kör vi speciella matdagar.
Måndag - vegetariskt
Tisdag - korv
Onsdag - fisk
Torsdag - pannkaka eller sås (skinkostsås till exempel)
Fredag - färs
Lördag - soppa på dagen, mums på kvällen (hemgjord pizza eller hamburgare, kycklingnuggets med mera)
Söndag - kött eller färs
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Iselin

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 feb-10 kl 14:28 »
ja,igår gjorde jag ooopsiebröd.
innan dess tog jag upp köttfärs..
maten blev oopsie med köttfärsröra!

ett tips på mat för er som äter LCHF:
www.lchfrecept.com

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 feb-10 kl 14:51 »
Vad är ooopsie?

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare
fri, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser