Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-Nummer och mat utomlands...  (läst 1865 gånger)

VinceT

E-Nummer och mat utomlands...
« skrivet: 21 dec-09 kl 17:10 »
Hallå!

Jag ska snart åka utomlands, till Teneriffa. Om ett par timmar faktiskt =)

Och.... undrar hur det är med mat o så där... (har varit där ett flertal gånger men börjat oroa mig för e-nummer mer nu)

Har de mer eller mindre, farligare eller mindre farliga saker i sin mat där? Då tänker jag både på restauranger och livsmedelsbutiker.

Så... behöver lite info och råd om det här, tack! :)  Vill helst inte ha några kemikalier, e-nummer och sånt i min mat :/

TACK! =D

bjork

• Värmland
SV: E-Nummer och mat utomlands...
« Svar #1 skrivet: 21 dec-09 kl 19:54 »
Skal du på resturant är det vel svårt å unnslippa kjemikalier.
Er vel kansje litt sent å begynne å plugga e-nr nå,et par timer
för avreise ?  Uansett,önsker deg en härlig tur   ;)
There is no way to happiness,
happiness is the way !

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 21 dec-09 kl 22:55 »
Bara för att ett visst ämne har försetts med E-nummer så betyder det ju inte att det måste ses som någon obskyr tillsats. Och å andra sidan finns det många potentiella otrevligheter i mat som inte har E-nummer. Tänk på att det finns E-nummer för både socker och salt! Även om just de E-numren kanske inte används så ofta.

E-numren finns ju till mest för att slippa felöversättningar av krångliga namn när innehållsförteckningar ska skrivas på flera olika språk.

Mata

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 22 dec-09 kl 15:16 »
Sant! Gurkmeja som är en av de nyttigaste saker som finns har ett e-nummer. Men jag tycker inte det skulle behövas med e-nummer alls, för de flesta är ändå lättöversatta (samma på alla språk).

Verkar mest som ett bekvämt sätt att slippa skriva ner allt konstigt. Väldigt många är rätt konstiga saker att ha i maten ändå... Och sen att ett e-nummer ändå kan vara olika saker är ju löjligt. Som att en fettsyra kan vara både veg eller av icke-veg-ursprung fast samma nummer...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 22 dec-09 kl 15:31 »
Jag brukar skölja ner e-nummerna med billig sprit när jag är utomlands, det fungerar riktigt bra.

Mata

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 22 dec-09 kl 17:05 »
 ::) ;D Jaha...

gurra_58

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 12 aug-10 kl 23:24 »
Hallå!

Jag ska snart åka utomlands, till Teneriffa. Om ett par timmar faktiskt =)

Och.... undrar hur det är med mat o så där... (har varit där ett flertal gånger men börjat oroa mig för e-nummer mer nu)

Har de mer eller mindre, farligare eller mindre farliga saker i sin mat där? Då tänker jag både på restauranger och livsmedelsbutiker.

Så... behöver lite info och råd om det här, tack! :)  Vill helst inte ha några kemikalier, e-nummer och sånt i min mat :/

TACK! =D
Då hamnar du no på att gå till ett lokalt slakteri.EU spiutar ju sin mat fruktansvärt,Den mat dom säljer öppet ska du undvikrana på grund av baktrierisken som är annorlunda än vå

kennetshöns

« Svar #7 skrivet: 13 aug-10 kl 00:01 »
Det bluffas så mycket med E-nummer även i Sverige lätt att byta ut vissa tillsatser i mat mot andra som inte behöver skrivas ut ett e nummer på.. antimögel medel i bröd ex

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 13 aug-10 kl 08:54 »
Det bluffas så mycket med E-nummer även i Sverige lätt att byta ut vissa tillsatser i mat mot andra som inte behöver skrivas ut ett e nummer på.. antimögel medel i bröd ex

Som sagt många gånger tidigare, även i denna tråd: Bara för att ett visst ämne har fått ett E-nummer tilldelat, så innebär det inte att en livsmedelsproducent MÅSTE skriva ut E-numret i innehållsdeklarationen. Det går lika bra att skriva ämnets namn. Det finns ju E-nummer för t ex socker och salt, men de används mycket sällan i praktiken. Exempelvis har man på sista året mer och mer gått över till att skriva ut natriumglutamat i klartext i stället för E621.

Vid utlandsresor bör man också komma ihåg att E-numren bara används inom EES-området. I resten av världen är det klartext på det lokala språket eller andra sorters koder som gäller, om det nu överhuvudtaget finns några myndighetskrav på innehållsdeklaration.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare
Mats Persson, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser