Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  betalning från arla  (läst 2043 gånger)

gård t salu

• Uppland
betalning från arla
« skrivet: 18 dec-09 kl 18:32 »
Hej!
När man levererar mjölk till mejeri, betalar dom då per kg mjölk, och lägger på/drar av för fett- och proteinhalten eller betalar dom per kg ECM, eller blir det samma sak??
Tex när jag tittat på medelavkastning hos Jersey så mjölkar dom 6472 kg mjölk och 8127 kg ECM per laktation, ganska stor skillnad.

Vad ligger mjölkpriset på nu hos Arla, runt 2,6:- har jag hört? Och tillägg/avdrag? "Min" kontaktperson hade semester så har lite svårt att fråga han.

Anna Ho

• Östergötland
SV: betalning från arla
« Svar #1 skrivet: 19 dec-09 kl 09:56 »
De betalar för kg mjölk och sen är det plus eller minus beroende på halter och mjölkkvalitén.

Här finns Arlanoteringen:

http://www.arlafoods.se/om-arla/nyckeltal/arlanotering/

Men många av de tillägen som finns där är i princip omöjliga att få om man är ett vanligt familjejordbruk ex logistiktillägget.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Liten

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-10 kl 19:12 »
"Arlanoteringen är beräknad för en Arlamedlem som har en årlig leverans på 5 miljoner kilo mjölk"

Motsvarar det ca 550 kor? Är inte det helt otroligt många kor, eller räknar jag helt fel?

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 16 jan-10 kl 08:48 »
"Arlanoteringen är beräknad för en Arlamedlem som har en årlig leverans på 5 miljoner kilo mjölk"

Motsvarar det ca 550 kor? Är inte det helt otroligt många kor, eller räknar jag helt fel?

Logistiktillägget är just för den mängden och hur många i Sve leverar så mycket.................nästen ingen, så det är ju  ett väldigt bra tillägg...............för Arla alltså!

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Liten

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 16 jan-10 kl 11:20 »

Logistiktillägget är just för den mängden och hur många i Sve leverar så mycket.................nästen ingen, så det är ju  ett väldigt bra tillägg...............för Arla alltså!

Ok! Ja herregud, det har de räknat ut bra! Men över 4 kr litern för ekomjölk är väl ändå rätt okej betalt även utan tillägg?
« Senast ändrad: 16 jan-10 kl 11:23 av Liten »

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 16 jan-10 kl 12:10 »
Ok! Ja herregud, det har de räknat ut bra! Men över 4 kr litern för ekomjölk är väl ändå rätt okej betalt även utan tillägg?

Jaa, det är väl rätt ok, jag personligen tycker att det är alldeles för stor skillnad i pris på eko och konventionell, från början var det sagt +50 öre för eko och det tyckker jag fortfarande är en bra nivå fortfarande.
Den konventionella mjölken är skamligt dåligt betalt för, tycker jag.

Liten

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 jan-10 kl 13:01 »

Den konventionella mjölken är skamligt dåligt betalt för, tycker jag.

Det håller jag absolut med om.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser