Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Broilerfoder till värphöns/lantrashöns  (läst 1196 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Broilerfoder till värphöns/lantrashöns
« skrivet: 18 dec-09 kl 12:33 »
Hej,

tänkte skaffa höns till våren, och har tillgång till gratis broilerfoder från en bekant, kan man ge det till värphöns/lantrashöns? Måste man komplettera/späda ut med något annat?

Finns det några uppenbara nackdelar med att ge detta foder? (Gratis är ju nästan alltid bäst ;)).

Hönsen kommer även att få gå ute, dels i rastgård, dels på hela den inhägnade tomten när jag är hemma, så de kommer ju även att äta vad de hittar där.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sonja på slätten

• Halland
SV: Broilerfoder till värphöns/lantrashöns
« Svar #1 skrivet: 18 dec-09 kl 18:11 »

Om broilerfodret kommer från en "broilerfabrik" och det inte rör sig om slutfodret, så innehåller det coccidistakika, en sorts antibiotika.
Slutfodret går dock utmärkt att ge kompletterat med spannmål, för det är onödigt kraftigt  för vuxna. Och till värpande hönor måste man ge snäckskal.
Jag har själv gjort så i bortåt 20 år.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 5 användare (3 dolda)
ärt, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser