Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  billga lösningar på frostfritt vatten ute  (läst 22206 gånger)

louise

• Gäst
billga lösningar på frostfritt vatten ute
« skrivet: 18 dec-09 kl 11:20 »
jag kommer inte få någon vettig lösning på frostfritt vatten i karenute till grisarna. Uppvärmda baljor hittar jag till häst och jag vet inte om de håller för en gris, tycker de är en aningen små (65 kg) och jävligt dyra.

doppvärmare är uteslutet, det kommer grisen tugga på.

Nåt sorts cirkulerande vatten? Hur?

Mina hagar ligger 100 meter från huset, och det blri mycket elkablar hit och dit.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: billga lösningar på frostfritt vatten ute
« Svar #1 skrivet: 18 dec-09 kl 11:26 »
Har sett tips på en flytande boll i karet, genom att den inte ligger still så hålls vattenytan öppen.
Men då måste det ju också vara nåt som håller bollen kvar i karet.
Det finns lösningar med cirkulerande vatten men för bara några grisar blir det orimligt dyrt.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 dec-09 kl 11:34 »
wow! vad rolig idé. Men.. då gäller det att den rullar runt. Å i denhär kylan så är detnära 7 cm is på vattnet, om inte bottenfruset i nåt kar.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 dec-09 kl 16:19 »
Glöm bollar i vattnet, det funkar inte. På natten är där ju inga grisar och grejar och bollen fryser fast direkt. Och på dan när dom ändå är där så har ju bollen ingen betydelse.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 19 dec-09 kl 19:46 »
Tror inte heller på bollen, möjligen vid nån enstaka frostnatt under andra årstider, men inte i riktig vinterkyla.
Det enklaste är väl att flytta hem grisarna till lagårn om där finns plats.
Möjligt att man kan få några kronor mer för att dom kallas frigående, men det är inte värt allt extra besvär.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 dec-09 kl 18:43 »
Jo det är det eftersom jag inte har nån grislagård.

Senaste idéen nu är att bygga lådor med isolering som man sänker ner hinkar i.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 20 dec-09 kl 19:55 »
Isolerad låda med värmelampa inuti och under vattenkoppen funkar.
Men då får man inte slaska med lösa vattenhinkar så det blir kortslutning.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 dec-09 kl 20:41 »
nej. utan värmelampa. Menar du att 2 dm isolering inte räcker?

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 dec-09 kl 21:03 »
Vad är karen gjoda av, tål de aska med lite glöd under?

Blir det svinkallt länge hjälper knappt något.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 20 dec-09 kl 21:31 »
Det jag kör med nu innan jag installerat mina termobars är = varmt vatten i badkar + petflaskor fyllda med varmt vatten i karet + olja i vattnet o lite salt .
Det fryser iaf långsammare .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mats j

• Den som aldrig chansar kommer aldrig på något nytt
    • Bohuslän
    • Vinningstorp
« Svar #10 skrivet: 23 dec-09 kl 15:47 »
Funderar på hur det vore med rörelse i vattnet. Kanske räcker det med en luftpump typ akvariepump som bubblar runt i vattnet.
Hittade några på nätet för ett par hundra spänn.

//Mats
//Mats på Vingen
//Med Bi, höns, hundar, katter Å en fantastisk familj

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #11 skrivet: 23 dec-09 kl 16:32 »
Funderar på hur det vore med rörelse i vattnet. Kanske räcker det med en luftpump typ akvariepump som bubblar runt i vattnet.
Hittade några på nätet för ett par hundra spänn.

//Mats

En kompis till mig som har linderödare (Renhultsfallets linderödare & minigrisar) har ett badkar nergräft till hälften och i den har dom en akvariepump till ett 400 liters akvarium.
Pumpen både cirkuletar vattnet och filtrerar bort den värsta smutsen.
Deras vatten fryser aldrig och dom bor i Kristinehamn i Värmland.

Kan vara värt att prova.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

KjellX

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 23 dec-09 kl 17:59 »
Jägarns bra ide, jag funderade åxo på hur man kunde isolera karet från sidorna och under, för det är väl den största påverkan att det fryser.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 23 dec-09 kl 18:21 »
Har man inte pengar så får man jobba själv desto mer.
Riktiga snikvarianten är att fundera några månader till och hålla tummarna för att ingen djurskyddsinspektör gör oanmält besök.
Därnäst i prisklass kommer kanske denna idé:
Kapa ett tomt kvartsfat i två lika delar.
Isolera delarna utvändigt med stenull, även undertill, minst 10 cm tjockt.
Isoleringen behöver skyddas mot åverkan, nederbörd och vattenstänk, har inte kommit på nån riktigt bra lösning ännu.
Kanske ett pss kapat helfat, med lagom öppningar i bottnen för att hänga fast plåthinkar.
Sen gäller det att fixa tillräckligt med träkol för att fylla nederdelen i de mindre fatdelarna.
Tanken är då att glöden ska hålla vattnet isfritt i hinkarna under kanske ett halvt dygn även när det biter till.
Men det behövs alltså minst en brasa varje dag.

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 dec-09 kl 14:17 »
En något så när billig lösning är ju annars att dra upp hagen så den hamnar i närheten av huset, och sen ut med slang och dit med en nippel istället. Så trycker man i en elvärmekabel som håller det hela tinat. 20 meter elvärmekabel kostar runt 1000 kr på Nima, ink moms.
Då slipper man hela vattensläpandet eller slangsläpande, vilket man nu gjort innan.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 dec-09 kl 17:59 »
Men hagarna väljer man ju inte, nu ser gården ut som den gör.

Men! hör här, grannens uppfinning:

Gjut in värmekabel i en betongplatta, ställ hinkarna ovanpå. Under betongplattan ska vara frigolit. En hink med värme eller isolering kostar annars mellan 2000 och 5000 spänn.

Jag ska prova detta och dessutom gjuta upp hållare för hinken, grisar välter ju allting.
« Senast ändrad: 26 dec-09 kl 18:02 av Stabon »

lj

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 26 dec-09 kl 19:07 »
Har hålla vattnet igång är en behaglig påminnelse om kampen mot elementen.
Eftersom jag är lat har jag inte permanenta lösningar till alla djur.

Tjurarna dricker i ån när det är frost men om det varken är tjäle eller värme blir det för kladdigt o då är det vattenslangen som gäller.
För att slippa det tunga släpandet med 3/4 slang full med vatten har jag monterat en snabbkoppling för tryckluft på på en mellanslang som i andra ändan har en vanlig snabbkoppling för vatten på den andra där jag ansluter långa slangen. Kompressorn blåser slangen på fem min.

Ps grannens tips är nog värt att fundera på..men å andra sida behöver inte nassarna ha tillgång till vatten alla dygnets timmar.
« Senast ändrad: 26 dec-09 kl 19:46 av lj »

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 dec-09 kl 00:22 »
 lj... du har lite luckor i djurskyddslagen...

Djur ska ha tillgång till kranvatten, en å är inte godkänt.
Grisar ska ha tillgång till vatten dygnet runt.

Men din tryckluft har jag coks åtänkte anvdäna! Till slangen till värmekaret. De två i kombination är det bästa hittills.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #18 skrivet: 27 dec-09 kl 01:41 »
.....men å andra sida behöver inte nassarna ha tillgång till vatten alla dygnets timmar.

Förr räckte det med att ge grisarna vatten 2 ggr/dag och var det minusgrader så skulle de serveras jummet vatten.
Nu är det andra regler.  :-X
Se här. http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo09_1.pdf

Men som vanligt tar de inte upp varken minigrisar eller enstaka grisar till självhushållning.  >:(
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 dec-09 kl 10:41 »
Men alla grisar har samma behov, oavsett om de är en eller en mini.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 3 användare (1 dolda)
fall, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser