Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SV: meka  (läst 9650 gånger)

Eulalia II

  • Inlägg: 1590
    • Södermanland
SV: meka
« skrivet: 22 nov-09 kl 19:43 »
Om det normala är att lämna in bilen på verkstad måste det väll räknas som alternativ fordonsdrift att laga den själv hemma med tejp, hösnöre och plastic padding?

Va!  :D Finns det verkligen folk som kör såna lagningar, här i Sverige!?

Jag skulle verkligen behöva lite tips och råd för en sådan billig men något hållbar lagning. 
Håller (återigen) på att tappa avgasröret. Har gjort det i 3 av fyra bilar.
Misstänker att mina bilar ligger för lågt (kanske pga att jag kör rätt mycket i gropiga skogsvägar med dem) och sen lossnar avgasrören från fästena när jag kör ner från trottoarkanter. Fast jag gör det jätteförsiktigt!

Kan man fästa med ståltråd runtom hela paketet? Måste man svetsa nåt? Avgasröret är inte trasigt nånstans, hänger bara lite löst.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

esten

  • Inlägg: 2093
    • -
SV: meka
« Svar #1 skrivet: 22 nov-09 kl 20:11 »
Eulalia II . Det (avgassystemet ) brukar hänga i gummibussningar (ringar) för att inte vibrationer ska vidarbefodras till chassit och vise versa , titta och se om gummina hänger kvar , de brukar kunna hänga i övre fästet , då är det bara att lyfta avgassystemet och haka i igen .

Jag tycker också att det borde finnas en mekar sida (tråd) , men måste den vara begränsad till bilar ? Det finns ju många bönder i olika former här månskensbönder-storbönder , så traktorer och jordbruksredskap har väl också plats ?

Även jordbruksredskap för häst ?
« Senast ändrad: 22 nov-09 kl 20:14 av esten »

Eulalia II

  • Inlägg: 1590
    • Södermanland
SV: meka
« Svar #2 skrivet: 22 nov-09 kl 21:27 »
Tack Esten! Ska ta en tid på Ok och kolla. Så ståltråd är inte att rekomendera i detta fall..
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

esten

  • Inlägg: 2093
    • -
SV: meka
« Svar #3 skrivet: 22 nov-09 kl 21:37 »
Drar man åt ståltråden för hårt får man vibrationer , man kan också skada underredet ( underredsmassan ) med värmestrålning och vibrationer .
Försöker man göra en ögla som gummiringarna , blir det för stelt och det hoppar isär enklare .
Gummiringarna finns lite olika endel ser ut som o-ringar fast grövre , andra ser ut som åttor , dessa brukar vara bättre .
O- ringarna brukar efter en tid bli utdragna och skadade ( längre ) så om du kan byt till åttor .

torbjorn

  • Inlägg: 11164
    • Medelpad
SV: meka
« Svar #4 skrivet: 22 nov-09 kl 21:43 »
En vanlig dumhet som ökar risken för att man ska tappa avgassystemet när man passerar en trottoarkant är om den som bytte avgassystem senast vände klamren så att skruvändarna med muttrar pekar nedåt. Om en sådan skarv råkar vara lägsta punkten på bilen är det lätt gjort att klamret hakar fast i trottoarkanten eller vad det nu är man försöker passera. Alltså: Vänd alla klammer så att skruvar och andra utskjutande delar pekar någon annanstans än nedåt! Men se till att de inte heller kan slå emot golvet eller något annat som finns i närheten. Ibland är det inte så lätt om man har fått med U-klammer av standardtyp med det nya avgassystemet men originalklamren såg ut på något annat sätt.

Gummiringarna som håller upp avgassystem brukar hålla bra nuförtiden men det kan fortfarande hända ibland att de är av dålig kvalitet i monteringssatser som följer med avgassystem av billiga piratmärken. Har man problem med dem lönar det sig att köpa gummiringar som originalreservdel.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: meka
« Svar #5 skrivet: 23 nov-09 kl 13:04 »
En vanlig dumhet som ökar risken för att man ska tappa avgassystemet när man passerar en trottoarkant är om den som bytte avgassystem senast vände klamren så att skruvändarna med muttrar pekar nedåt. Om en sådan skarv råkar vara lägsta punkten på bilen är det lätt gjort att klamret hakar fast i trottoarkanten eller vad det nu är man försöker passera. Alltså: Vänd alla klammer så att skruvar och andra utskjutande delar pekar någon annanstans än nedåt! Men se till att de inte heller kan slå emot golvet eller något annat som finns i närheten. Ibland är det inte så lätt om man har fått med U-klammer av standardtyp med det nya avgassystemet men originalklamren såg ut på något annat sätt.

Gummiringarna som håller upp avgassystem brukar hålla bra nuförtiden men det kan fortfarande hända ibland att de är av dålig kvalitet i monteringssatser som följer med avgassystem av billiga piratmärken. Har man problem med dem lönar det sig att köpa gummiringar som originalreservdel.

Så gör jag aldrig. jag vill kunna lossa avgasröret på enklaste sätt och då ska de sitta neråt. Skruvar man åt ordentligt så lossnar de inte. jag har aldrig tappat ett avgassystem som inte rostat av.

Om avgassystemet ser hängigt ut även med hela gummiringar, så försök sätta dit fler gummiringar. Ju stummare desto bättre. Så länge det inte ligegr emot så ökar inte vibrationer och buller heller.

Misse

  • Inlägg: 1843
  • nr 9424
SV: meka
« Svar #6 skrivet: 16 dec-09 kl 20:08 »
En mekartråd saknas fortfarande, givetvis ska all sorts mekning vara välkommen och inte bara bilar.
Som det är nu drar jag mig lite för att fråga dumma frågor eller skriva ''upptäckanden'' av intressanta lösningar för att jag blir osäker på vart jag ska posta dem någonstans.
'





För övrigt så måste ''Detroit Rock City'' med Kiss vara det allra bästa rockintrot någonsin ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

esten

  • Inlägg: 2093
    • -
SV: meka
« Svar #7 skrivet: 16 dec-09 kl 20:11 »
Då kan väl den låten sas slå upp den nya (hoppas vi ) mekar tråden ?
 ;D 8)

Misse

  • Inlägg: 1843
  • nr 9424
SV: meka
« Svar #8 skrivet: 16 dec-09 kl 21:01 »
Amen!!! ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Imp

  • Inlägg: 258
SV: meka
« Svar #9 skrivet: 16 dec-09 kl 22:13 »
En mekartråd saknas fortfarande, givetvis ska all sorts mekning vara välkommen och inte bara bilar.
Som det är nu drar jag mig lite för att fråga dumma frågor eller skriva ''upptäckanden'' av intressanta lösningar för att jag blir osäker på vart jag ska posta dem någonstans.
'





För övrigt så måste ''Detroit Rock City'' med Kiss vara det allra bästa rockintrot någonsin ;D

Nej,möjligen introt till Motorhead - Hawkwind.

För övrigt så håller jag på med ett lagom meningslöst projekt. Behövs just nu ett rörmed 40mm invändigt och en 12mm borr för att slutföra det. Det handlarom att montera en fördelare på en Ford Zetec, den har ingen från början. Så jag monterar en som den sitter på en Opel rekord 1,8, Manta 1,8och Vauxhall Carlton 1,8. Nu fårni googla ;D

torbjorn

  • Inlägg: 11164
    • Medelpad
SV: meka
« Svar #10 skrivet: 16 dec-09 kl 23:32 »
Nej,möjligen introt till Motorhead - Hawkwind.

För övrigt så håller jag på med ett lagom meningslöst projekt. Behövs just nu ett rörmed 40mm invändigt och en 12mm borr för att slutföra det. Det handlarom att montera en fördelare på en Ford Zetec, den har ingen från början. Så jag monterar en som den sitter på en Opel rekord 1,8, Manta 1,8och Vauxhall Carlton 1,8. Nu fårni googla ;D

Du menar alltså samma fördelarmontage som på "Televerks-oplarna" från ca 1985-86?
Och vad är det för fel på Zetec's originaltändsystem med två dubbeltändspolar?

Imp

  • Inlägg: 258
SV: meka
« Svar #11 skrivet: 16 dec-09 kl 23:51 »
Du menar alltså samma fördelarmontage som på "Televerks-oplarna" från ca 1985-86?
Och vad är det för fel på Zetec's originaltändsystem med två dubbeltändspolar?


Körde inte televerket med Kadett då? De hade ju tvärställdmotor och fördelaren i bakkant på kamaxeln. Nix,jag monterar fördelaren vid sidan av topplocket driven med en kuggrem http://media2.turbosport.co.uk/2008/6/2008062911121767489SELLING%20027.jpg
Felet är att ska man köra förgasare så kan man inte använda orginaltändningen, då den ställer sig i ett nödläge då den tappar kontakten med insprutningen. Ganska tråkigt och den går inte så bra. Hade jag varit bättrepådatorer osv,så hade jag köpt ett megajolt.

torbjorn

  • Inlägg: 11164
    • Medelpad
SV: meka
« Svar #12 skrivet: 16 dec-09 kl 23:58 »
Nej, det var Opel Rekord kombi med 1,8 l -motor. Det sägs att Televerket fick de där bilarna billigt för att de ingick i ett fältprov med elektroniskt styrd förgasare, det är den enda bil jag känner till som har haft elektronisk förgasare utan att också ha lambdareglering och katalysator. En senare variant av den där elektroniska förgasaren, Bosch/Pierburg "Ecotronic" fanns några år senare på någon enstaka Opelmodell med katalysator (kan ha varit Ascona '88) och på 1,6 l-motorn i VW Golf m fl.

Men varför ska du ha förgasare på Zetecmotorn i stället för att behålla hela originalinsprutningssystemet?

Misse

  • Inlägg: 1843
  • nr 9424
SV: meka
« Svar #13 skrivet: 17 dec-09 kl 00:05 »
Men varför ska du ha förgasare på Zetecmotorn i stället för att behålla hela originalinsprutningssystemet?

Herr Loop är lika begåvad på att få till moderna insprut som jag är när det ska funka på andra bilar än där motorn satt original... :P ;)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Inlägg: 11164
    • Medelpad
SV: meka
« Svar #14 skrivet: 17 dec-09 kl 00:10 »
Ska jag behöva blanda mig i det där projektet också? :)
Om man bara får med kabelstammen från den bil Zetecmotorn kommer ifrån, och luskar ut ett och annat, så bör det inte vara något större problem att få till. Man måste förstås ordna med elektrisk bränslepump, bränslefilter och returledning till tanken också. Zetec-Fordar brukar har bränslepumpen monterad i tanken som original och det kan förstås vara svårt att flytta över till en annan tank.

Misse

  • Inlägg: 1843
  • nr 9424
SV: meka
« Svar #15 skrivet: 17 dec-09 kl 00:52 »
Ska jag behöva blanda mig i det där projektet också? :)
Om man bara får med kabelstammen från den bil Zetecmotorn kommer ifrån, och luskar ut ett och annat, så bör det inte vara något större problem att få till. Man måste förstås ordna med elektrisk bränslepump, bränslefilter och returledning till tanken också. Zetec-Fordar brukar har bränslepumpen monterad i tanken som original och det kan förstås vara svårt att flytta över till en annan tank.

Men pumpen är väl bara att ta vilken som helst som har tillräcklig ork och sätta utanför tanken... ???
Blir mindre besvärligt..
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Eulalia II

  • Inlägg: 1590
    • Södermanland
SV: meka
« Svar #16 skrivet: 17 dec-09 kl 00:59 »
Typiskt att mekarna hamnade i  nånstans i källaren  :-)
Kanske borde hela tråden flyttas in under hantverk?  Med en underkategori Mekanisk verkstad?       
Det kan ju handla om annat än bilar, t.ex hur man bygger sitt eget lilla vindkraftverk..(hoppas)
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Imp

  • Inlägg: 258
SV: meka
« Svar #17 skrivet: 17 dec-09 kl 00:59 »
Alltså jag har ju gått 4år  teknisk El-Tele ;D. Så det är klart att jag kan flytta över hela skiten(har införskaffat en beskrivning hur man gör till och med.i fall att 8)),men hur jävla roligt är det  med 105hk i en motor som kan ge mer? Detta är bara ett experiment. Den slutgiltiga versionen ska ha 4st Mikuni cv40 förgasare är det tänkt. Orginalinsprutningen är skittråkig och går knappt att trimma.

Så då har alltså den motorn funnits i bakhjulsdrivna bilar i Sverige, intressant. Tyvärr så lär jag ju inte hitta en sådan som jag kan sno fördelaren av. Jag brukar ju bli ifrågasatt när jag ringer till en skrot och vill köpa delar från 90-talet.

Utanför Sverige så har det sålts en hel del roliga bilar med underliga förgasare osv. Bla så såldes Escort och Fiesta(jag gillar Ford) med förgasarmotor utan fördelare i England fram till 93 åtminstone.

Misse

  • Inlägg: 1843
  • nr 9424
SV: meka
« Svar #18 skrivet: 17 dec-09 kl 01:30 »
Nej,möjligen introt till Motorhead - Hawkwind....



Var det detta du menade? Har märkligt nog gått mig spårlöst förbi :P Jag skäms.








För övrigt slänger jag in ett fattiglapps trimtips när det är en bil med underliggande kam och det inte finns en jäddra krona till en något vassare kamaxel än original:
Ta vinkelslipen och kapa av stötstångssidan på vipparmen och svetsa sen ihop den med vanlig migsvets.
Glöm INTE att snabbt kyla den härdade ytan som går mot ventilskaftets topp. Och sätt någon skruv som loppskydd mot gängmobbning på ventilspelsjusteringen.

Gör sen vipparmsbryggans infästningshål lite ovala eller borra upp dom en aning och flytta sen hela bryggan nån millimeter så att stötstängerna inte skrapar/skapar en massa fåniga spån i onödan mot stötstångshålen i toppen. Dessutom ''träffar'' ju vipparmens andra ände en liten liten aning längre ut vilket bättrar på utväxlingen  ;D


2,5 millimeters kapning/kortning av vipporna på en hundkojemotor ändrar utväxlingen från originalets ca 1:1,23 till ca 1:1,4
Blir ca 1,5 millimeter mer ventilöppning vilket knappt gör nån skillnad men effektskillnaden som blir den blir för att ventilen öppnar lite tidigare. Som en något jackad kolv på en äldre moppemotor ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

esten

  • Inlägg: 2093
    • -
SV: meka
« Svar #19 skrivet: 17 dec-09 kl 10:12 »
En fråga som ev kan hjälpa mig .
Har en 2,0 lit WV med insprutning . När jag köpte bilen gick den som en kratta . Den gick het med jämna mellanrum och denna motorn är känslig för överhettning .
På märkesverkstäderna kunde jag inte få verkstadskillarna att fatta att bilen inte var bra , så det tog lite tid att övertala någon att öppna motorn .
När så skedde var toppen skev och packningen slut , toppen planades och ny packning .När jag fick hem bilen gick den helt utan komp !
Oljan sprutade om jag öppnade locket på kåpan . Verkstads killarna sa att det fick jag leva med då det var en gammal bil ?
Kunde dock visa på att slipningen av toppen minskat avståndet på remskivorna , så man efter mycket tjafs ställde om efter nya måtten och inte fabriksmärkningarna .
Hade ändå bekymmar med bilen , efter en omgång till och mycket bråk , så fick jag rätt , oljepumpen var inte inrättad efter nya tändinställningen .
Bilen har efter det fortsatt att små j***as tex bara dö när jag trycker ned kopplingen och vägrat att starta igen .
Ibland hänger sig kallstartskontakten så den flödar över med bränsle (släpper inte tillbaka till tanken)
Hade då kontakt med några WV killar som gav rådet att lyfta locket vid insuget och ställa om kuggdrevet lite grann , vilket jag gjorde .
Fick en bil som gick som en klocka , utan problem . Men sist jag lämnade in bilen för att byta drivknutar så mixtrade man med bilen för att sas ställa den rätt igen , efter deras dator , som inte passar min bil då deras dator saknar en kontakt .
Nu går bilen lika illa som tidigare , ibland stannar den när jag trycker ned kopplingen , hostar och beter sig som jag alltid kör i tunga motlutor .
Jag vet att jag justerar bränslepumpen när jag vrider kuggdrevet , men inte hur och varför så att säga .Måste dock lyfta locket igen och skruva lite .
En bieffekt av när bilen inte fungerar som den ska är att den äter "kondensatorn"bimetallfjädern .
Lite hjälp någon ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser