Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SV: meka  (läst 11155 gånger)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: meka
« Svar #40 skrivet: 22 dec-09 kl 04:29 »
Att spruta kallgalv på avgas var nytt, måste prövas.
På otrimmade effektsvaga bruksbilar med hyfsat svalt avgassystem så brukar jag duscha bakre delen av avgassystemet med nån spillolja, stannar kvar på den annars i detta västkusta saltbilsnedsudlade klimat mycket mycket snabbrostande bakre ljuddämparen. En dusch även på insidan förlänger också livslängden.

Köper sällan ljuddämpare och tycker som Herr Loop att man inte byter annat än den sjuka (normalt bakre) biten.
Använder ofta containerfunna främre ljuddämpare och främre rör från volvo 240 och 740 då dessa är av motstånds-liten  rakt-igenom-typ ca 2 tum. Och oftast endast utmattade/lite rostiga precis innan främre röret går in i ljuddämparen.

Kul händelser ibland när man varit i container....en av mina favviscontainers när det gäller ljuddämpare står utanför Rolfstorp, och när ägaren kom ut och skulle kasta i nån fälg så blev han såå jäkla rädd när jag snabbt hoppade upp så jag blev synlig för honom för att inte få ont i skallen min..... ;D





Märkligt Esten att vi var och rotade i samma tråd vid samma udda tid, märkte det nu när jag skulle posta..
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: meka
« Svar #41 skrivet: 22 dec-09 kl 04:50 »
Tack Misse för omtanken och lycka till med blockbytet .
Jag vet vilket jobb det är innan allt börjar ramla ihop .
När jag skulle byta bränslepump på min gamla lastbil så var det många saker som fick byggas om .
Bla fick jag ta bort ett bränslefilter helt , fanns ingen plats med den nya bränslepumps "klumpen"
Det blev för tajt bakom pumpen till blocket ,så en tryck olje ledning var tvunget att göra ny och bocka om mm. mm.
Så hoppas du slipper allt för många bakslag . Men borde inte bli det då det faktiskt ska gå att konvertera dessa .


Kanske är väl optimistiskt tänkt....Men jag hade tänkt att ha den begåvade LäraNyttHungrige 9 å ett halvt-åringen till att göra det mesta pysslet av det projektet.
Min tro är att enda sättet att få en bra kunskapsgrund är att låta honom göra lagom mycket misstag.

 Om jag bara visar honom en massa hur han ska göra så kommer han inte att lära sig flödande problemlösning, men bli desto bättre på att följa instruktioner. Och jag önskar att han ska vara bra på kreativ flödande problemlösning, något som han iofs redan är.

Han är mycket mer begåvad och ''tidig'' än mig och jag är inte obegåvad.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: meka
« Svar #42 skrivet: 22 dec-09 kl 17:48 »
Märkligt Esten att vi var och rotade i samma tråd vid samma udda tid, märkte det nu när jag skulle posta..

Jag bara vaknade , och var klarvaken , lika bra att sätta sig framför datorn en stund .
Det är kul med hjälpredor ;)
Min far var barnvakt en dag åt min då 6-åriga son . Sonen skulle "bara"gå ut och reparera lite , morfar brydde sig inte mycket om det .
Men när jag kom hem hade det varit full fart ett tag .
Sonen hade skruvat ur botten pluggen på det kombinerade hydrual och växellåds systemet på traktorn , så den simmade i en STOR pöl av olja .

Imp

  • Inlägg: 258
SV: meka
« Svar #43 skrivet: 23 dec-09 kl 01:05 »

Kanske är väl optimistiskt tänkt....Men jag hade tänkt att ha den begåvade LäraNyttHungrige 9 å ett halvt-åringen till att göra det mesta pysslet av det projektet.
Min tro är att enda sättet att få en bra kunskapsgrund är att låta honom göra lagom mycket misstag.

 Om jag bara visar honom en massa hur han ska göra så kommer han inte att lära sig flödande problemlösning, men bli desto bättre på att följa instruktioner. Och jag önskar att han ska vara bra på kreativ flödande problemlösning, något som han iofs redan är.

Han är mycket mer begåvad och ''tidig'' än mig och jag är inte obegåvad.

Helt rätt!
Har man bara en grundläggande förståelse så kan man lära sig eller lösa de flesta problem. Dock funkar det sämre med musik,jag vill kunna spela gitarr,men det är väldigt mycket lättare att lära sig hur valfri teknisk pryl funkar än det där med toner. Det borde ju annars vara liknande, en fysisk kraft som påverkar en annan sak och det blir ett resultat, men men.

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
SV: meka
« Svar #44 skrivet: 20 mar-10 kl 07:52 »
Har legat o svetasat med gamla avgassystem i många år lappat o lagat , det är bara ogjort arbete, antingen handla nytt eller dra ihop delar ifrån tex bilteama  du tjänar både tid o pengar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 2 användare
Nörd Otaku, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser