Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SV: meka  (läst 11154 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: meka
« Svar #20 skrivet: 17 dec-09 kl 19:18 »
Vad är det för VW det är frågan om närmare bestämt? Årsmodell, typ av insprutningssystem osv?

Det där "kuggdrevet", menar du plastringen som används för att justera returfjädern i luftmängdmätaren? I så fall ska den ABSOLUT INTE RÖRAS, försök få den återställd till ursprungligt läge eller byt luftmängdmätare till en garanterat orörd (kolla att det inte finns några tecken på att plastlocket har varit uppbrutet, och se till att den nya luftmängdmätaren har exakt samma detaljnummer som din gamla). Om motorn får fel bränsleblandning av någon anledning så brukar det ha helt andra orsaker (t ex någon igensatt eller läckande spridare, tjuvluft, läckande bromsservo) och då ska man ju åtgärda det verkliga felet i första hand.
Om bilen har katalysator och lambdareglering kan man också misstänka att lambdasonden börjar bli dålig. En del av de insprutningssystem som VW har använt kan nämligen inte upptäcka alla slags fel på lambdasonder utan det kan förekomma att det istället försöker reglera bränsleblandningen helt uppåt väggarna när det borde ha tänt motorelektronikvarningslampan och satt felkod för trasig lambdasond.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: meka
« Svar #21 skrivet: 17 dec-09 kl 19:31 »
Lamda sond ock cat måste bytas , det vet jag . Har dessutom modellen där dessa sitter ihop .
Locket på luftmängdmätaren var uppbrutet innan jag köpte bilen så någon hade varit där och fifflat .
Men efter mitt fifflande var alla fel åtgärdade och besiktningen uppmätte inga fel i avgaser och så vidare .
Det var efter att WV märkesverkstad börjat ställa om bilen startade om med sitt dåliga beteende .
När jag varit där räknar jag kuggarna för att kunna återställa eller vända åt andra hållet .
Att röra där kom också från en Svensk mek som jobbat väldigt länge med WV och som jag litar helt och fullt på då han är mycket skicklig .

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: meka
« Svar #22 skrivet: 17 dec-09 kl 19:37 »
Vilken årsmodell är det? Vet du vad motortypen heter? Typbeteckningen brukar bestå av två eller tre tecken, oftast bokstäver men ibland även siffror. Brukar stå dels på bilens utrustningsskylt under bagagerumsmattan, dels på en skylt på kamremskåpan och dels instansat i motorblocket före motornumret.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: meka
« Svar #23 skrivet: 17 dec-09 kl 19:47 »
WV -94 combi 2,0 liter direktinsprutad . Resten får jag kolla imorgon

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: meka
« Svar #24 skrivet: 18 dec-09 kl 00:01 »
Vw combi -94. 
Är det gissningsvis en Passat med 2E-motorn?? (8ventilare)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: meka
« Svar #25 skrivet: 18 dec-09 kl 00:03 »
Stämmer mycket bra det Misse ! :)

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: meka
« Svar #26 skrivet: 18 dec-09 kl 00:13 »
När nu lambdasonden ändå är dålig så är det inte alls omöjligt att en stor del av problemen beror på att motorstyrsystemet har blivit "lurat" av konstiga mätvärden från lambdasonden.
Prova att koppla bort lambdasonden och nollställa adapteringen (det kan antingen göras via diagnosuttaget eller helt enkelt genom att lyfta av en batterikabelsko och göra bilen strömlös en stund) och kolla om den går bättre sedan.

En mycket vanlig orsak till tjuvluft som gör att bilen går dåligt eller inte alls på tomgång är slangen mellan insugningsrör och bromsservo. På många VW (och Audi, Seat och Skoda) från 90-talet är det en kort, mjuk gummislang närmast insugningsröret, så ett T-stycke eventuellt med backventil, och sedan styvt plaströr resten av vägen till bromsservot. Den där lilla gummislangen brukar ofta bli dålig utan att det syns när man tittar som hastigast på den.
Vissa VW och Audi (jag har bara själv sett det på 5-cylindriga motorer) har en lång, formgjuten gummislang för vevhusventilationen som brukar sugas ihop eller svälla igen så den blir tät, detta kan också ställa till problem med tomgång och bränsleblandning. Som reservdel ersattes den där slangen av en sats med två korta gummislangkrökar och ett plåtrör, som tydligen ska hålla bättre.

O-ringarna runt spridarna kan också bli dåliga ibland (speciellt om motorn någon gång har kokat och blivit svårt överhettad). Säkraste sättet att kolla detta är att spraya startgas runt spridarna medan motorn går på tomgång och höra efter om gången ändras.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: meka
« Svar #27 skrivet: 18 dec-09 kl 00:22 »
Alla packningar i motorn bland annat till spridarna byttes samtidigt med planingen av toppen så de bör vara ok .
den korta gummislangen mellan insug och bromservo hade mycket riktigt en liten "osynlig" spricka och har blivit utbytt .
Sista alternativet existerar inte på min bil .
MVH Eva

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: meka
« Svar #28 skrivet: 19 dec-09 kl 13:53 »
Ståltråd, tejp och snören anbringat med förstånd är bra "reservdelar" till lågt pris. Alla tre fästelementen är av den eftergivliga sorten och kan ibland vara bättre än svetsning.

Jag hade som ung en Lampretta med kjuddämpare som svetsades i fästet minst varje år. Skakningarna fick svetsen att gå upp ständigt. Ett bra snöre användes tills jag fick tid att åka till smeden och jag glömde sedan bort problemet då snöret höll så bra. Först när den skulle säljas såg jag vad dåligt det såg ut och fick förklara att det dessvärre (dessbättre kanske) var det enda som höll. Motorn inkl. ljuddämpare  var en del av bakhjulets upphängning och ljuddämparen fick väldiga vibrationer på guppiga vägar.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: meka
« Svar #29 skrivet: 21 dec-09 kl 11:06 »

WV -94 combi 2,0 liter direktinsprutad . Resten får jag kolla imorgon




Har märkligt nog en 2E  Vw-motor liggandes i bagaget på min volvokombi, hämtade motorn på skroten häromveckan.

Var ut och tittade på den nyss men den hade tyvärr ingen luftmängdmätare på sig. Fanns bara grejor från gas-spjället och inåt så att säga.

Ska använda endast blocket med kolvar från den 2E-motorn, till att sätta på en 16V Gti-topp på från en 1,8-motor jag har för att få lite mer råstyrka.


Ligger förresten i samma jäddra bagage :P
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Vargerik

  • Gäst
SV: meka
« Svar #30 skrivet: 21 dec-09 kl 11:28 »
Så gör jag aldrig. jag vill kunna lossa avgasröret på enklaste sätt och då ska de sitta neråt. Skruvar man åt ordentligt så lossnar de inte. jag har aldrig tappat ett avgassystem som inte rostat av.

Om avgassystemet ser hängigt ut även med hela gummiringar, så försök sätta dit fler gummiringar. Ju stummare desto bättre. Så länge det inte ligegr emot så ökar inte vibrationer och buller heller.
Men inte skruvar du bort ett gammalt avgassystem? Sånt har man vinkelslipen till!

Imp

  • Inlägg: 258
SV: meka
« Svar #31 skrivet: 21 dec-09 kl 16:21 »
Men inte skruvar du bort ett gammalt avgassystem? Sånt har man vinkelslipen till!

Jag byter inte sånt jag inte behöver byta. Så det är rätt ofta som avgasrören på mina bilar består av bitar med olika ålder.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: meka
« Svar #32 skrivet: 21 dec-09 kl 22:28 »
Var ut och tittade på den nyss men den hade tyvärr ingen luftmängdmätare på sig. Fanns bara grejor från gas-spjället och inåt så att säga.

Vad har 2E-motorns LMM för nummer (Bosch- eller VAG-nummer) ? Det slog mig att jag har en LMM liggande (någonstans) som jag tror kommer från en Transporter med 112 hk "Wasserboxer". Den har ju i stort sett samma motorstyrsystem som 2E, så det är inte helt omöjligt att de använder samma LMM.

Vargerik

  • Gäst
SV: meka
« Svar #33 skrivet: 21 dec-09 kl 22:50 »
Jag byter inte sånt jag inte behöver byta. Så det är rätt ofta som avgasrören på mina bilar består av bitar med olika ålder.
Hmm, jag byter hela rasket när jag ändå är där och rotar, känns som det blir ordentligt gjort då...

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: meka
« Svar #34 skrivet: 21 dec-09 kl 22:59 »
Hmm, jag byter hela rasket när jag ändå är där och rotar, känns som det blir ordentligt gjort då...
Min erfarenhet är att sista ljuddämparen ofta tar slut långt före resten av avgassystemet, speciellt på bilar som mest används för kortkörningar. Och det känns ju dumt att behöva byta allt bara för att en burk är dålig. Om man köper en billig piratljuddämpare och sätter dit så håller den kanske lika länge som återstående livslängd hos resten av avgassystemet.

Vargerik

  • Gäst
SV: meka
« Svar #35 skrivet: 21 dec-09 kl 23:16 »
Min erfarenhet är att sista ljuddämparen ofta tar slut långt före resten av avgassystemet, speciellt på bilar som mest används för kortkörningar. Och det känns ju dumt att behöva byta allt bara för att en burk är dålig. Om man köper en billig piratljuddämpare och sätter dit så håller den kanske lika länge som återstående livslängd hos resten av avgassystemet.

Visst är det så... Till saken hör att min göra-rätt-präktighet går överstyr ibland... Men sist köpte jag ett rostfritt system, borde ju vara bra...
Just det, jag har en gång med gott resultat målat ett nytt system med kallgalv, luktade spekk i början, men det höll ruskigt bra sen.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: meka
« Svar #36 skrivet: 21 dec-09 kl 23:18 »
Fast ljuddämparna brukar rosta mest inifrån.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: meka
« Svar #37 skrivet: 22 dec-09 kl 00:32 »
Fast ljuddämparna brukar rosta mest inifrån.

Antingen det, eller där de utsätts för grussprut.  Det är ju inget ovanligt om man har tagit ner ett avgassystem som ser helt ut, att man upptäcker att det ligger lösa och avrostade delar i alla ljuddämpare. Koldioxiden i avgaserna blir ju en syra, kolsyra, tillsammans med det vatten som alltid finns med. Och den är rätt aggressiv mot järnplåt...

Vargerik

  • Gäst
SV: meka
« Svar #38 skrivet: 22 dec-09 kl 01:42 »
Fast ljuddämparna brukar rosta mest inifrån.
Jovisst, men dom rostar iaf inte utifrån! ;)

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: meka
« Svar #39 skrivet: 22 dec-09 kl 04:05 »


Har märkligt nog en 2E  Vw-motor liggandes i bagaget på min volvokombi, hämtade motorn på skroten häromveckan.

Var ut och tittade på den nyss men den hade tyvärr ingen luftmängdmätare på sig. Fanns bara grejor från gas-spjället och inåt så att säga.

Ska använda endast blocket med kolvar från den 2E-motorn, till att sätta på en 16V Gti-topp på från en 1,8-motor jag har för att få lite mer råstyrka.


Ligger förresten i samma jäddra bagage :P

Eftersom man redan öppnat  och fifflat med luftmängd mätaren så ser inte jag något fel att göra det heller .
Speciellt inte som jag faktiskt minskat bränslemängden vesäntligt , plus att alla dessa enerverande motorstopp uteblir när jag ställt om .
Tycker det är värre när en märkesverkstad som inte har rätt utrustning börjar fiffla utan att det ingick i bilens service och därmed förstört vad jag åstadkom .
De skulle bara byta drivknutar .
Och vad jag vet så finns bara en 2,0a till denna bil men ett flertal 1,6 och 1,8 modeller .

Tack Misse för omtanken och lycka till med blockbytet .
Jag vet vilket jobb det är innan allt börjar ramla ihop .
När jag skulle byta bränslepump på min gamla lastbil så var det många saker som fick byggas om .
Bla fick jag ta bort ett bränslefilter helt , fanns ingen plats med den nya bränslepumps "klumpen"
Det blev för tajt bakom pumpen till blocket ,så en tryck olje ledning var tvunget att göra ny och bocka om mm. mm.
Så hoppas du slipper allt för många bakslag . Men borde inte bli det då det faktiskt ska gå att konvertera dessa .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser