Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skriver ni trädgårdsdagbok?  (läst 2527 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Skriver ni trädgårdsdagbok?
« skrivet: 18 dec-09 kl 09:14 »
Skriver ni en "trädgårdsdagbok"?

Ja ni vet en sådan där hjälpreda om trädgården, så man vet var i växtföljden man är, när man sådde så att man kan se om man behöver så tidigare senare för att få bättre resultat, och så att man kommer ihåg vilka sorter man odlade förra året, och kan utvärdera om det är dags att byta.

...eller håller ni allt i huvudet?

Jag tror att min trädgårdsdagbok kommer att bli ganska rolig att läsa på ett par år. Varje höst när jag skördat klart, så sätter jag mig och gör en sammanfattning över vad som gått bra denna säsong, och vad som gått dåligt, försöker dra några slutsattser, och önskar mig själv bättre lycka nästa år.

någon annan som för anteckningar?
Live simply......so that others may simply live.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Skriver ni trädgårdsdagbok?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-09 kl 09:53 »
Hejsan,

jag är alltid noga med att skriva upp hur mitt växelbruk ska se ut/har sett ut, annars är jag väldigt oregelbunden med det där, i perioder antecknar jag en rad varje dag jag varit ute i trädgården, och det är så jag helst skulle vilja att jag gjorde, för det mesta antecknar jag när stora saker händer, tex att jag får hjälp av någon eller gör stora förändringar, men ibland antecknar jag ingenting på flera månader.

Helst skulle jag vilja ha en stor skalenlig ritningen över min tomt, där jag kunde "möblera" med smålappar, och markera var bäddar, uthus, träd och annat finns, och även planera in nya saker, så att man kan se hur det skulle påverka rörelsemönster och hur lätt man kommer fram med skottkärra respektive större maskiner. Tänker mig att man kunde fotografera ritningen med digitalkameran och därmed få en logg på hur allting fortskrider. Man kunde ju också ha ritningen i datorn, men problemet är att jag såklart inte har skrivare för större än A4, om man inte ska klippa och klistra, och stor pappersritning är det som ger bäst överblick tycker jag.

Jag letar också efter ett hållbart och kostnadseffektivt sätt att skapa skyltar vid alla olika plantor, vilket underlättar för minnet vid "fel" årstid, eller när minnet gömmer sig i bakhuvudet :). Jag har några hundra olika plantor redan, och i fantasin önskar jag mig sisådär 10 000 olika... Och då vore en bra märkning definitivt önskvärd... Bra också vid besök eller öppen trädgård, om man kommer så långt någon gång i framtiden. Just nu ser tomten mest ut som en stor samling påbörjade projekt, och jag har en 18 m lång skyttegrav för att dra in vatten från den nya brunnen :'(, inte roligt när det är minusgrader och man ska fixa källarväggen innan det är dags för återfyllnad..., plusgrader under flera veckor i januari, åtminstone dagtid, beställes.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 dec-09 kl 10:35 »
halaj!

jag har ett excelblad där jag skriver ner det viktigaste.
framför allt det som var gott att äta.
hopplöst annars.

//T

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 18 dec-09 kl 10:40 »
Nej det har jag inte gjort hittills, annat än planering, inköpslistor och ritningar på spridda lappar som jag sen tappat bort..men inte har jag sammanfattat året som gått eller skördens omfattning osv.
Men tack för tipset! I år ska jag anteckna allt på ett och samma ställe, i en fin anteckningsbok som jag sparade utan att ha en aning om vad jag skulle fylla den med.

Naturdagbokstips: Naturdagbok av en engelsk dam året 1906, Edith Holden. Vackra tecknade bilder, poetiska naturbetraktelser.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Vurre

« Svar #4 skrivet: 18 dec-09 kl 12:31 »
Att anteckna vad man gör och när är en stor hjälp, och man kan ju kalla det dagbok. Under högsäsong kastar jag ner funderingar och synpunkter som jag kommer att behöva för nästa års planering. Ovärderlig hjälp.
snus? vad är priset på en pris?

isatis

• Småland
« Svar #5 skrivet: 18 dec-09 kl 12:47 »
För anteckningar varje dag sedan många år. Väder, temperatur, växter, djur, odlingsresultat, ja allt som rör odling samt det som sker i omgivande biotoper.

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 dec-09 kl 13:13 »
Naturdagbokstips: Naturdagbok av en engelsk dam året 1906, Edith Holden. Vackra tecknade bilder, poetiska naturbetraktelser.

Trevligt. Hittade den på tyska, perfekt julklapp till min fru!

Micki o Molly

• -
« Svar #7 skrivet: 18 dec-09 kl 23:20 »

jag använder ansiktsboken, har då tillgång till fakta var jag än är,,sorter indelas i olika "album". Egna kommentarer under bilderna

om sort, datum, mm,mm. Men även en  liten " kom i håg bok" fickan,,,,,,,,,,,,,,

micki o molly
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Bo

« Svar #8 skrivet: 19 dec-09 kl 06:52 »
Odlar i inramade bäddar som är mellan 6 och 18 kvadratmeter och har en ritning i skala 1/100 som jag kalkerar av varje år och använder färgpennor för att fylla i med vad jag planerar odla.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 19 dec-09 kl 19:09 »
Jag älskar att planera, särskilt rädgård. Man skulle kunna säga att det är mitt opium. så att sitta med min "trädgårdsdagbok" (jag visste inte vad jag skulle kalla det) och planerar, så är jag i sjunde himlen.......och ibland så vill planerna på att bli lite väl "i det blå" ;D

Har börjat skissa på kommande sommars bravader, med strikta förmaningar om att bara odla sånt vi äter mycket av, och lära mig lyckas bra med det..........vi får se hur det går.....snart kommer frökatalogerna fram.
Live simply......so that others may simply live.

rosita51

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 20 dec-09 kl 07:38 »
Jag har ritat in min köksträdgård i ett excel-blad och där har jag koll på växelbruk och sorter. I anteckningar vid sidan om har jag månadernas planering angående sådder och liknande. Jag sparar ritningarna 5 år, sedan raderar jag innehållet för ett år i taget och på det sättet har jag alltid koll på köksträdgården. Detta funkar bra för mig! Planerandet är en kul sysselsättning på vintern!
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 2 användare
lotjut, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser