Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lästips: Kött av Håkan Fällman  (läst 2420 gånger)

regnpipan

• Gäst
Lästips: Kött av Håkan Fällman
« skrivet: 16 dec-09 kl 08:34 »
Ramlade på en ny bok i bokhandeln igår. Fick bli en tidig julklapp till mig själv.

Boken heter kort och gott KÖTT med undertiteln välja hantera tillaga och är skriven av kötthandlaren Håkan Fällman. Boken kompletterar t.ex. böcker som Jägarens nya kokbok vilken beskriver urtagning, flåning, hänging och styckning i praktiken. Boken Kött går på djupet med hur man hanterar just kött. Mycket möda läggs på att i detalj beskriva hur olika styckningsdetaljer är lämpliga att användas. Det finns givetvis recept också, men jag tycker att bokens stora värde ligger i just resonemangen kring de olika köttbitarnas användningsområden.

Jag kan varmt rekommendera boken som ett komplement till Alf Avanders Styckning av vilt, Mörner, Klötzke & Paulssons Jägarens nya kokbok samt Fågeljägarens kokbok. Sammantaget ger de fyra böckerna hobbyslaktaren ett mycket bra referensbibliotek för bästa möjliga kötthantering.

http://www.nok.se/nok/allmanlitteratur/titlar-allmanlitt/k/Kott-ISBN-9789127117877/

Kristofer

SV: Lästips: Kött av Håkan Fällman
« Svar #1 skrivet: 01 jan-10 kl 14:17 »
Jag skulle å andra sidan vilja varna för boken, eftersom den är full av fel och märkliga uttalanden. Exempelvis så påstås det att "nötkött är det kött vi äter mest av, ca 25 kilo per person och år" när det i själva verket är så att vi äter uppemot 35 kilo gris per person och år. Jag har hittat ett antal liknande direkta fel, men vad som är värre är de svepande och oprecisa uttalandena om de olika styckdetaljerna. För mig som har mer än absolut grundläggande kunskap om kött tillför inte boken någon ny kunskap, den är tvärtom förvirrande om man försöker använda den som uppslagsbok. Det bästa jag kan säga om boken är att den är snygg. Här följer ett par till märkliga uttalanden:

"Faktum är att fläskköttet idag är bättre än förr, mycket tack vare nya raser och bättre uppväxtmiljö, till och med så bra att man numera hittar fläskkött på restaurangernas kvällsmenyer."

"Utegrisarnas miljö kan däremot inte styras på samma sätt som innegrisarnas, och det är större risk att de utsätts för smittor och parasiter som salmonella och trikiner. Denna risk är en av anledningarna till att det trots fördelarna inte finns så många KRAV-märkta grisuppfödare, även om slakterierna kontrollerar allt kött noggrant."

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 4 användare (1 dolda)
skogaliten, Galaxie, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser