Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  groddning med växtnäring  (läst 2275 gånger)

pedabe

groddning med växtnäring
« skrivet: 15 dec-09 kl 23:43 »
HEj!
Finns det någon därute som är kunnig inom groddning?

jag funderar på i vilket stadium som det kan vara idé att blanda in växtnäring i groddning (då menar jag absolut inget dåligt kemiskt växtnäringsmedel, utan organiskt, till groddar som är ekologiskt odlade, eller demeter).

1. Finns det någon poäng att blanda i näringen i vattnet man blötlägger groddarna i? Och skiljer det sig mellan groddar? Alltså kan grodden suga i sig mer än vattenmolekyler i det första skedet, när skalet och innehållet är hårt? Sedan vet ju jag att t.ex. både mungbönor och vetekorn blir mjuka efter några timmar.

2. Sedan brukar jag skölja mina groddar dagligen, och då är en idé att låta groddarna stå i vatten med växtnäring under en timme eller så. Vad tror du kunnige om detta?

thats it!!
love peas och groddar

mistel

• -
SV: groddning med växtnäring
« Svar #1 skrivet: 16 dec-09 kl 12:19 »
Låter inte som någon god idé skulle gissa att man får ökad risk för bakterietillväxt av bakterier man kan bli sjuk av. Vid groddning behövs ingen näring, det finns tillräckligt med lagrad näring i fröet.

pedabe

« Svar #2 skrivet: 16 dec-09 kl 20:28 »
hej mistel!
och tack för svaret.
det finns ju en del amerikanska växtmedel för groddar, bla gjorda på kelp. detta för att många jordar som jag förstår, även om de är kravmärkta, saknar en del mineraler vilket gör att även dessa produkter inte har det näringsvärde som de skulle kunna ha.

någon annan som har några tips?

hugs

DrJacob.se

• Rå-lågfett-högkolhydrat-vegan
    • Blekinge
    • DrJacobs Raw Food
« Svar #3 skrivet: 18 dec-09 kl 18:00 »

någon annan som har några tips?

hugs

Det ska nog inte behövas något tillsatsmedel just vid ekologiska frön. Det du kan fråga är hur många år jordarna har varit ekologiska som fröna har vuxit i. Om det är mindre än 2 år är de kanske inte tillräckligt "hundraprocentiga" som vilda frön är, näringsmässigt och växtmässigt.

Se till att du har renat vatten, helst destillerat. Håll det gärna mörkt för att stimulera mer intensiva spröt.

Jag har använt stendamm som jag har först har komposterat, som är nödvändigt för att låta bakterieran smälta mineralerna. Dessa använde jag till bovete skott, solrosskott och ärtskott. Om du testar att grodda med kelpgödningsmedlet, berätta gärna hur det gick.
Certifierad Lärare i Raw & Living Food och Levande Föda -
http://www.dracob.se/
http://www.30bananeromdagen.ning.com/

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 18 dec-09 kl 20:47 »
Hej!
Tanken med frön är att dom ska ha med sig allt tills plantan kommer upp och kan starta fotosyntesen!!
Groddarna ska väl gro i mörker!? Mao ingen tillförd näring behövs!!
MVH

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 18 dec-09 kl 21:21 »
Jag har aldrig gett näring till mina groddar. Har fått för mig att de i likhet med fröplantor i jord, inte tar upp någon (eller endast mycket lite) näring förrän de utvecklar karaktärsblad? Och är rädd för att man får i sig onödig kväve, samt bidrar till övergödning om man sköljer ut en massa näringslösning.

Har iof aldrig gjort någon jämförelse av näringsinnehåll heller, vore intressant, men säkert dyrt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser