Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  brun lohmann hackar på orpington, vad göra?  (läst 4808 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: brun lohmann hackar på orpington, vad göra?
« Svar #20 skrivet: 18 dec-09 kl 15:44 »
Jag kan inte låta bli att tycka att det är konstigt med alla dessa historier om de elaka bruna lohmannhönorna. Våra är bland de snällaste av våra, både mot oss och mot de andra hönorna. Vi började med fem brun lohmann. De var sexton veckor när vi köpte dem. De fick en plymouthrocktupp efter ett par månader. De rörde honom inte, i början struntade de nog helt enkelt i honom, vana vid att klara sig själv. Utom lilla Ewe då som blev störtkär och gick tillsammans med Rocky hela tiden.

Sen köpte vi kycklingar, daggamla, tjugo stycken, blomme, sussex, leghorn, australorp och plymouth rock. När de växte upp tog blommegruppen över hela hönshuset, tuppen blev övertupp med en leghornstupp tätt efter, Rocky blev knäckt av detta och hemskt konstig och fick följa med sussex-, australorp- och plymouthrocktupparna till slakten den hösten.

Men de gamla lohmannhönorna (gamla och gamla, ett år äldre än de andra) var väldigt snälla mot unghönsen (och tupparna) när vi släppte ihop dem. Då var blommehönorna tuffare, inte elaka, men väldigt bestämda, klättrade längst upp på rangskalan och tog alla favoritreden och bästa sittpinnebitarna och sandbadsgroparna...

Men det är lustigt det där med att hönorna håller ihop rasvis, vad beror det på? Vi har tre leghornshöns, de sitter alltid tillsammans, blommorna går tillsammans, etc. Sussexhönan som är ensam av sitt slag är väldigt ensam.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 18 dec-09 kl 20:31 »
Tror det är stor skillnad på att ta in unga lohmann än före detta industrihöns som inte fått leva som normala hönor innan. Alla elaka bruna hos oss har varit avdankade hönserihöns. Som jag redan skrivit så är de bruna jag fött upp sedan 2 veckor och 12 veckor gamla helt annurlunda hittils i temprament.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

malinsandberg

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 18 dec-09 kl 21:11 »
Jag har senaste dagarna skrivit om och fått svar på mina funderingar om att mina bruna lohmannhönor är elaka mot en ny orpingtonhöna. Läget är lugnare nu, och jag är inte orolig längre, men funderar på de höns jag tänkt skaffa till våren - vilka raser kan gå bra ihop med lohmann?
Jag har många önskemål på raser, men just nu är jag mest sugen på New Hampshire. Någon som har erfarenhet av dem ihop med brun lohmann?
Andra önskeraser är australorps, wyandotte, faverolle, R.I.R, maran, Plymouth Rock. Har någon testat någon av dessa med brun lohmann?
malinsandberg

Daaniel

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 dec-09 kl 21:21 »
tror nästan alla raser funkar med dem , tror det beror på hur dem mår i psyket eller sådant. ska skaffa bruna lohmans till våren och har tänkt att ha dem med Maran,Isbar,Araucana, vit Lohman,Leghorn osv.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #24 skrivet: 18 dec-09 kl 23:27 »
Mina bruna lohmann går ihop med allt från dv kochin och silkekorsningar, till faverolle, till plymouth rock, till islandshöns, till maran, till brahma, till... Ja, väldigt många. :P

Eftersom vad jag läst att dina lohmannhönor verkar vara rätt tuffa så tänk på att när du släpper in nya att det är flera st, kanske helst fler individer än vad lohmannhönorna är.

Om du har plats så skulle du ju kunna flytta lohmannhönorna till ett annat ställe under en tid. Sedan låter du de nya hönsen bo in sig på "orginalstället" så de känner sig tuffare och tänker att "det här är vårat revir" innan du låter surisarna komma tillbaka.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

gernsö

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 19 dec-09 kl 15:57 »
Min erfarenhet är:
Jag hade en stor hönsgård med omkring 20-30 höns, korsningar och renrasiga av olika slag. Köpte sedan in 30 lohman brun som jag släppte i gruppen, de hackade alla, fyra tuppar tog de död på, de bara tynade bort, ett par höns oxå.... Inget fungerade och jag tänkte nacka dem, men sen kom jag på att jag hade en flock  sumatra/ yokuhama tuppar, fem stycken som var ganska kaxiga som jag släppte in till flocken för att hoppas på att de skulle läxa upp hönsen. Och det gjorde de, sedan dess har det varit lungt , inga döda höns och tuppar, inget bråk osv.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

putte95

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 19 dec-09 kl 16:36 »
blir det samma problem om man köper kycklingar?.

malinsandberg

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 19 dec-09 kl 16:55 »
För min del funkar det tyvärr inte att köpa kycklingar. Jag får inte alls lov att ha tupp där jag bor, och köper jag kycklingar (som kanske skulle bli omhändertagna av befintliga höns) får jag ju garanterat flera tuppar!
Jag skulle verkligen tycka att det vore roligt att se kycklingar växa upp, men det går ju inte.
Fortfarande ingen som har New Hampshire ihop med brun lohmann?
malinsandberg

sonja på slätten

• Halland
« Svar #28 skrivet: 19 dec-09 kl 20:00 »

Om du köper kycklingar eller avelsägg från någon i din närhet kan du kanske få lov att "lämna tillbaka" tupparna så snart de visar sig tuppiga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #29 skrivet: 19 dec-09 kl 21:58 »
blir det samma problem om man köper kycklingar?.

Hur menar du då? Att de köper kycklingar och har ihop med de bruna lohmannen?  ??? Då är de kycklingarna nog dödsdömda skulle jag tro... >_<''
Eller menar du att man köper lohmannen som kycklingar? Jag kan isf. säga att det är en väldans skillnad på de bruna lohmann jag har som jag fött upp sedan de var 2 veckor gamla än de som kommer ifrån en industri. De små får växa upp i en mycket naturligare miljö vilket verkar påverka allt posetivt! =) Jätterara och trevliga mot allt och alla.

Det finns raser som är könsvisande från dagsgamla. Så det är ju ett alternativ isf. om du vi ll vara så säker som möjligt på att få hönskycklingar. Om du köper flera bruna lohmann, fast som kycklingar så kan du nog vara rätt säker på att de är hönor. Då de könssorteras som dagsgamla, hönskycklingarna mot sina blivande liv och tuppkycklingarna rent ut sagt ned i en köttkvarn levande.  :-X

putte95

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 19 dec-09 kl 22:25 »
jo jag menade att köpa kycklingar/avels ägg av lohmann och ha tillsammans med andra ny kläckta kycklingar..
hur blir de då?? blir lohmann hönsen snällare som vuxna då om de blir fostrade tillsammans med andra kycklingar av ikke lohmann?..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 19 dec-09 kl 22:42 »
Jag har aldrig haft ditt problem med mina bruna lohman .
Jag köpte 6st 1½år gamla o bara släppte in dom till min saliga blandning höns ,dom var jätte snälla .
Det beror nog på individerna o inte rasen .

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

malinsandberg

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 20 dec-09 kl 22:50 »
Jaa, mina två bruna lohmann är ju inte jätte-elaka, och numera låter de orpingtonhönan vara ifred någorlunda. Sedan i förrgår har det kommit ungefär en meter snö här, och ingen höna vill gå ut, inte ens om det är skottat. Trots att alla tre går inne låter de varandra vara ifred.
Jag tror nu att "de gamla", alltså lohmannhönsen, helt enkelt ville visa vem som bestämmer. Det har de gjort nu. Orpingtonhönan fogar sig och slipper stryk. När jag skaffar nya hönor, eller eventuellt kycklingar, till våren kommer jag dels att skaffa minst två av varje ras som känner varandra, och dels kommer jag att låta de nya få hönshuset för sig själva ett tag och "bo in sig", innan jag släpper in de befintliga hönsen. Allt enligt utmärkta tips här på forumet.
Men, fortfarande inte någon som har erfarenhet av just New Hampshire tillsammans med brun lohmann?
malinsandberg

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser