Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minitraktor?  (läst 20490 gånger)

Klackbua

• WildBlog
Minitraktor?
« skrivet: 14 dec-09 kl 13:40 »
Jag äger lite f.d. Åkermark (drygt 3 ha) och jag tänkte det vore inte så dåligt att kunna odla potatis osv om det skulle blir riktigt kristider.
Idag har jag omkring 150m2 "hobby"-potatisland där jag odlar bara med spade. Därför vet jag att jag skulle inte orka med mycket mer land utan tekniskt hjälp. (En häst vore visst bra - men idag vore det ingen idé för mig att skaffa häst, tyvärr)
Så tankarna går i riktning Minitraktor. Jag kollade lite utomlands och även på youtube och hittade japanska Kubota-Traktorer.
Omkring 10 kw - 2 zyl. Diesel... väger omkring 500 kg.
Exempel:

Såna traktorer kostar i mycket bra begagnad skick omkring 30-40k kr. Och även redskap som plog mm finns gott om. Och kanske inte så "krångligt" än större veterantraktorer?

Vad tänker ni om såna minitraktorer?

Aqualize

SV: Minitraktor?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-09 kl 19:38 »
Jag tror det kan fungera bra.

Jag har besökt ett traktorforum rätt mycket (www.tractorbynet.com, mest amerikanare) där det mesta verkar handla om sådana här CUT (Compact Utility Tractor) och sub CUT.
Kubota är väl ansett som märke, det har inte någon sådan här kines-stämpel (dvs. de är billigare, kanske fungerar bra eller kanske inte är så bra) utan betyder lika mycket kvalité som John Deere, New Holland, Massey Ferguson osv. märken. Det är i varje fall så med nya maskiner, hur det är med 80-talare vet jag inte.

Jag har själv aldrig testat sådana här små men det som talar mot dem för jordbearbetning är ju låg vikt och små hjul vilket ger sämre dragförmåga gentemot en veterantraktor men köper man en med fyrhjulsdrift (kan nog vara svårt att hitta på 80-talare) så tror jag det går rätt bra. Det verkar vara väldigt vanligt att man fyller slangarna i däcken med vätska och man kan ju också ha fälgvikter för att belasta. Sen så är nog jordbruksdäck bäst att ha (också benämnda R1) men i Sverige är det nog rätt ovanligt med sådant då de flesta sådana här SCUT och CUTs har gått som fastighetsskötare/kommunal och har grönytedäck. Så man får betänka in kostnad för att sko om traktorn (ev. andra fälgar). Om inte annat så håller du på med radodling (potatis) behöver du smalare däck så det kan få i fårorna.

Med redskap till dem, har du tittat på specifika som man vet passar? Vad jag ser på mascus.se (på t.ex. kubota från andra länder) så kan det finns speciallösningar eller så orkar inte traktorn lyfta allt för mycket, dessutom problem med kategorin på trepunktslyften så att hänga på en gammal 1/2-skärig plog som använts till numera veterantraktorer går nog inte hur som helst.
Nu kan jag inte med potatisodling i större skala men jag antar du måste såklart först plöja upp åkern. Senare skedan kanske man inte behöver plöja utan bara köra med åder.
Jaja, ivf ska man ta reda på och se att rätt redskap som passar finns innan traktorn köps.

Med tanke på redskapsfunderingar och ev. utlandsköp (många små kubota hade jordbruksdäck där i annonserna) så kanske det blir omständligt att köpa. Vill man ha det snabbt föreslår jag att köpa en veterantraktor i renoverat skick.

Sigrén

« Svar #2 skrivet: 15 dec-09 kl 08:17 »
Hej,

Jag skulle titta på en enaxlad maskin som går att dra plog med alt. fräs, det finns en del för poffessionellt bruk.

Holder, Irus te.x.

http://www.blocket.se/ostergotland/Holder_sno_och_borst_maskin_24634398.htm?ca=23_10&w=3

Rimligt pris och bra motor på ca 15 hk..

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 dec-09 kl 17:05 »
En "Walking Traktor"(stor jordfräs) skulle gå bra på en mindre odling. En fyrhjulsdriven kompakttraktor klarar tvåskär ganska lätt, utom på de styvaste jordarna. En bonde här har en riktigt stor traktor, men den styva jorden gör att han kör endast med fyra skär.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Aqualize

« Svar #4 skrivet: 15 dec-09 kl 17:35 »
Hej,

Jag skulle titta på en enaxlad maskin som går att dra plog med alt. fräs, det finns en del för poffessionellt bruk.

Holder, Irus te.x.

http://www.blocket.se/ostergotland/Holder_sno_och_borst_maskin_24634398.htm?ca=23_10&w=3

Rimligt pris och bra motor på ca 15 hk..

Ja det är väl en idé. Jag tänkte inte efter riktigt först,, Klackbua skrev att han hade 3ha mark. Men det är iofs rimligt att anta att han inte kommer behöva odla upp allt på direkten, vilket en enaxlad traktor blir för lite för.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 15 dec-09 kl 17:45 »
Jag har en Volvo BM Mini med jordfräs mm.
Sök på Youtube under namnet "Roper tractor".

Blir nog för liten om du skall odla alla 3 hektaren.
Då skulle nog jag köpa en gammal svensk traktor med lastare istället.

Aqualize

« Svar #6 skrivet: 15 dec-09 kl 20:35 »
Jag kollade lite på youtube.
4wd är ett måste på småtraktorer som trådskaparen föreslog när man ska plöja.

Ingen 4wd, tydligen inte diffspärr och ingen dragkraftsreglering (han sitter och drar i lyftspaken till 3punkten hela tiden. Plöjningsresultatet blir ju inte så bra där...

En grålle som lyckas mycket bättre:

Blir det en gammaltraktor och plog - se till att det är dragkraftsreglering (alla grålle och frammåt från MF, terra trol på bm 320 och frammåt, vet inte vad de kallar det på andra märken). Det gör att traktorn lyfter och sänker plogen automatiskt beroende på hur tungt det går - börjar det gå för tungt höjs den upp och därigenom överför lite mer tyngd till bakhjulen. Utan dragkraftsreglering så ska man ha en plog med stödhjul så den kan behålla sig på rätt djup, fast man kan komma i partier där det blir extra svårt och slirar istället så man själv måste pilla på spakarna.

Klackbua

• WildBlog
« Svar #7 skrivet: 17 dec-09 kl 12:53 »
Takk ska ni har för era tankar och hjälp!  :)

Jag insåg faktiskt flera saker:

1.) Ett gamalt stor traktor passar inge för mig - för jag kan inte fixa särskilt mycket själv. Så att transportera traktorn till verkstad vore väl ett problem då och då. En liten traktor kan man frakta på bilsläp.

2) En liten traktor måste har mer än 10 kw och 4WD och spärr.

3) Dom småtraktorer som finns begagnad på marknaden är väldigt gammla - eller "freshad upp" i Nord-Korea.
Jag vill faktiskt inte köper varor ifrån ett land som Nord-Korea för att det betyder ju stöd åt deras diktatoriskt och omänskligt system. Och en 30 år gammal traktor är väl också inget man ska har mycket glädje av. Särsklit inte om man spara bara omkring 50% av den pris det senaste modell kostar.

Så det ska bli ett nytt Kubota B 1620 - som ska kosta inkl moms drygt 100.000 spänn. Den har 12 kw och den väger 0,58 ton.

Kanske inte den billigaste lösningen - man åtminstone en lösning som skulle inte ställa till mycket besvär inom de kommande åren.
Jag ska skriva om mina erfarenheter.

andtol

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 dec-09 kl 13:45 »
100 000 kr är ganska mycket pengar. Du kan inte hyra din grannes traktor för några hundra varje gång?

Jag har funderat på en "ny" traktor eftersom den MF 30 som jag har idag inte har gafflar. Men nu när jag läste den här tråden börjar jag fundera på om jag kan tänka om. Grannen har en BM med gafflar som fungerar, kanske kan hyra hans de få gånger jag behöver lyfta? Jag behöver prata mer med honom.  :)

Aqualize

« Svar #9 skrivet: 17 dec-09 kl 21:09 »
Takk ska ni har för era tankar och hjälp!  :)

Jag insåg faktiskt flera saker:

1.) Ett gamalt stor traktor passar inge för mig - för jag kan inte fixa särskilt mycket själv. Så att transportera traktorn till verkstad vore väl ett problem då och då. En liten traktor kan man frakta på bilsläp.

2) En liten traktor måste har mer än 10 kw och 4WD och spärr.

3) Dom småtraktorer som finns begagnad på marknaden är väldigt gammla - eller "freshad upp" i Nord-Korea.
Jag vill faktiskt inte köper varor ifrån ett land som Nord-Korea för att det betyder ju stöd åt deras diktatoriskt och omänskligt system. Och en 30 år gammal traktor är väl också inget man ska har mycket glädje av. Särsklit inte om man spara bara omkring 50% av den pris det senaste modell kostar.

Så det ska bli ett nytt Kubota B 1620 - som ska kosta inkl moms drygt 100.000 spänn. Den har 12 kw och den väger 0,58 ton.

Kanske inte den billigaste lösningen - man åtminstone en lösning som skulle inte ställa till mycket besvär inom de kommande åren.
Jag ska skriva om mina erfarenheter.

Var har du fått reda på att är genomgångna i Nordkorea? Inget fel med att inte vilja handla med dem men det låter väldigt långsökt att man skickar dit gamla traktorer för att fixa till dem och fraktar tillbaka dem.

Köper du från utlandet eller vem säljer kubota minitraktorer i Sverige?
Jag hittade traktorn på www.kubota.co.uk och den verkar väl rätt så vettig. Jag vet inte om den har dragkraftsreglering dock. Är ju inte direkt så man kan förutsätta det på sådana här små traktorer. Se till att det blir jordbruksdäck på den.
Men det blir dyr potatis och blir det kristider kanske bränslet blir dyrt/bristvara ;)

Sågaren

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 17 dec-09 kl 23:01 »
en fyrhjuling kanske är något
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Aqualize

« Svar #11 skrivet: 18 dec-09 kl 01:11 »
en fyrhjuling kanske är något

Själv tror jag det inte är så bra, om det bara är de uppräknade sysslorna som intresserar. Jag sökte på google och det fanns tydligen enskärig plog också till ATV, men verkade vara mekanisk uppfällning av den (ev. winch). Traktorns hydrauliska är nog smidigare. Sen så gäller det ju att få upp på potatisen, kanske kan en sådan här liten kraftuttagsdriven potatissprätt göra det jobbet. För konstigt nog har den lilla "skittraktorn" kategori 1 trepunktslyft (borde ha kategori 0, vilket är traktorer upp till 20 hk). Kategori 1 är ju den minsta som hängt med länge så det finns många gamla bonnaredskap som kanske passar (gäller ju att den orkar att lyfta osv.). Kategori 0 är väl för små parktraktorer och deras redskap, aldrig varit något för jordbruksmaskiner.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #12 skrivet: 18 dec-09 kl 12:31 »
Traktorreparatörer gör hembesök. Visst kostar det lite, men man hinner med ganska många besök innnan man är uppe i 100 000 plus moms!

Sedan finns det ju maskinstationer som man kan hyra in jobbet ifrån. Då går det på ett kick gjort av proffs (förhoppningsvis).
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Klackbua

• WildBlog
@aqualize
« Svar #13 skrivet: 27 dec-09 kl 15:29 »
"Var har du fått reda på att är genomgångna i Nordkorea? Inget fel med att inte vilja handla med dem men det låter väldigt långsökt att man skickar dit gamla traktorer för att fixa till dem och fraktar tillbaka dem."

Kolla här: http://www.minhluanvn.com 

Utslitna traktorer av olika märken ifrån Japan fraktas till Nord-Korea där blir dom genomgångna - och sen fraktas dom till exempl till Tyskland där man hittar dom på ebay.

En begagnad Kubota "i nyskick" som motsvarer en ny som kostar omkring 100.000 i affären kostar på ebay omkring 50.000 spänn.

Jag tror att det är långsiktigt billigare att ta en ny för 100.000 som kommer direkt ifrån Japan med garanti och allt - som håller säkert längre än jag själv orkar köra traktor.  ;)

Om jag tänker att dom begagnade som kommer till Nord-Korea varit inte helt gratis - och att frakta till Nord-Korea och vidare till Europa kostar pengar - och att tullen tjänar pengar - och att några affärsmän vill tjäna lite pengar... då frågar jag mig helt enkelt hur mycket pengar funnits kvar för själva tekniska kvaliteten.
Kan inte vara särskilt mycket - även om man antar att det är kanske några slavarbetare som måste jobba på det i Nord-Korea.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #14 skrivet: 09 jan-10 kl 19:40 »
Vi har samma problem - har för lite mark för en traktor men för stort för hand-arbete. Vi köpte en Belarus 2-hjulstraktor på Blocket fö 5000 kr. Då fick vi alla tillbehör till som vi behöver: plog, jordfräs, slåtterbalk och två harvar, en grovharv och en finharv. Problemet är att den inte startar, så vi måste ta hit någon mekaniker som kan titta på den.

Ingen annan som använder 2-hjulstraktorer?
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Johannes

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 jan-10 kl 20:14 »
En Ferguson TE 20 eller MF 30 eller vanligare MF 35 eller BM/Volvo 320 eller 230(Bustereller Victor eller varför inte en Volvo Krabat)Det slår det mesta andra märken och senare modeller och klarar 3 ha och mer än så behöver inte kosta en vansinnig massa pengar:

Körven

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 10 jan-10 kl 11:04 »
Som jag ser det så kan man utgå från två lägen:  En större odling en stor traktor av Grolle typ.En liten odling andvänd din egen handkraft och spadvänd.Att köpa en tvåhjulstraktor med en markfrigång på 5 cm och köra med i lite stenig och kuperad träng,är arbetsammare än att göra jobbet manuellt.
En minitraktor kostar oavsett om den är ny eller begagnad så mycket att en propotion med det du kommer att odla och vad utgiften blir för traktorn gör att potatisen kommer att vara dyrare än oxfilen.
Jo det finns ett tredje läge också......Om man gillar prylar och har traktorn som leksak,och skiter i utgifterna,då kan man köpa en minitraktor och leka med.Sedan så kostar reservdelarna som om dom var gjorda av guld.
Jag talar av egen erfarenhet,det är tur att jag har ett starkt psyke och hjärta.Annars så hade jag fått hjärtinfarkt eller hamnat på någon låst psykavdelning,tack vare dom djävla maskiner som krånglat.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #17 skrivet: 11 jan-10 kl 21:09 »
Oj det var ord och inga visor..
Jag har lite erfarenhet också av minitraktor= nu står den still "växelspaken" har fastnat kanske 2 växlar i ,vad vet jag.Men stillestånd är det .Men Forden och MF en funkar bra så humöret är inte helt i botten..
Lycka till med ditt köp,men lite meckande får du alltid räkna med.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

jörmundur

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 25 mar-16 kl 06:34 »
att handvända 150 kvm måste vara slitsamt på kroppen, man lever ju bara en gång ock det finns ju roligare saker att göra, vad ska du använda traktorn till mer än plöjningen?

jag tycker dom där små traktorerna är charmiga ock skulle gärna ha en för allt småfixande...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

TraktorTEMA.se

• Halland
    • TraktorTEMA
« Svar #19 skrivet: 25 mar-16 kl 18:35 »
att handvända 150 kvm måste vara slitsamt på kroppen, man lever ju bara en gång ock det finns ju roligare saker att göra, vad ska du använda traktorn till mer än plöjningen?

jag tycker dom där små traktorerna är charmiga ock skulle gärna ha en för allt småfixande...

Håller helt med!

Jag ber om ursäkt för förvirringen jörmundur, jag var in och svarade i denna sex år gamla tråd och orsakade uppdelning av den och därmed att den hamnat högst upp.
Näringsidkare www.TraktorTEMA.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser