Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Chokladfärgade djur?  (läst 5601 gånger)

Gert

• Småland
SV: Chokladfärgade djur?
« Svar #20 skrivet: 15 dec-09 kl 11:13 »
Citera
Kommer färgen bara ibland fram?
Är det något man kan "se" på hönsen...
*Nyfiken ända ut i fingertopparna*

Man måste ha ett choklad färgat djur att börja med.

Träsktrollet

• -
« Svar #21 skrivet: 15 dec-09 kl 11:43 »
Man måste ha ett choklad färgat djur att börja med.

Jaha  :)
Den här färgen låter väldigt intressant  ;D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 16 dec-09 kl 12:32 »
Fått en del pm angående chocolate. Vill bara säga till er som kollat in choc. på ebay. Finns en del som blivit lurade och fått ägg från orpington blå el svart som ägaren tyckt sett ut som chocolate. Kul när de för närvarande säljs för en hel förmögenhet. Ca 130 pund för sex ägg.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #23 skrivet: 16 dec-09 kl 13:39 »
AJ! Ca 21 pund per ägg alltså! Ja, då lär man ju inte bli glad om det kommer ut något helt annat än vad man förväntat sig.  :-X Själv skulle jag nog då aldrig köpa ett ägg för ett sådant pris om man inte stått och sett föräldradjuren IRL... Och om man var rik.  ::) ;D

Har för mig att det är lite lika inom myskänderna, många tror att de har bruna myskisar fast det egentligen visar sig vara solblekta svarta. =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 dec-09 kl 14:34 »
Jag tror att alla är chocolate utom den svarta tuppen då med anlag för chocolate. Men man kan åka på en nit. Likadant om man köper ägg från en som har en svart tupp med anlaget gåendes med svarta hönor, bara 25% chans att få en chocolate.

BK

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 16 dec-09 kl 18:42 »
i mitt fall var det komplicerat eftersom jag började med anlagsbärare.

Svart tupp med choc gen parades med svart höna, ger då 25% choc hönor. Vilka av tupparna som är anlagsbärare kan man inte veta då alla blir svarta och 50% anlagsbärare.
Men var kommer tuppen med chokladgen i från. Har du korsat in ngn annan ras?

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 17 dec-09 kl 00:00 »
Nej, genen går inte att "tillverka" då den inte finns här på nån annan ras. Det sägs att vissa linjer av serama bär den men de bär så många andra anlag så det vore svårt att arbeta vidare från den rasen. Nej min tupp kommer från england via en bekant. Han är laglig har jag fått höra. Billigt blev det inte.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 03 feb-13 kl 23:21 »
Någon som vet var gröneholm håller till nu eller om ngn annan föder upp choklad?
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser