Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammhals  (läst 7404 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Lammhals
« skrivet: 12 dec-09 kl 13:35 »
Hur kan man laga till lammhals? Har läst om det nånstans, men kommer inte ihåg var... ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

esten

• -
SV: Lammhals
« Svar #1 skrivet: 12 dec-09 kl 13:54 »
Brukar bli bra i de flesta grytor tex får i kål . Finsk rotsaks gryta mm

Nettus

• Småland
« Svar #2 skrivet: 12 dec-09 kl 15:26 »
Får i kål, det kan jag testa! Jag är nybörjare på lammkött, kom gärna med fler förslag!

hustran

« Svar #3 skrivet: 13 dec-09 kl 20:38 »
Får i kål är en höjdare, den brukar vi göra på "ribsen" som kapas i  dm. bitar. Halsen blir god dillkött. etc. Vi kokar den ,sedan pillar man bort köttet. Åååå, så mycket gott man kan göra av fårkött.

Nettus

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 dec-09 kl 14:37 »
Ja, dillkött kanske man ska testa!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 14 dec-09 kl 22:37 »
Jag har malt mycket av köttet. malde i gröna oliver och vitlök. gjorde biffar. helt underbara!!!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Rotpersilja

« Svar #6 skrivet: 19 dec-09 kl 18:53 »
Gör en tjälknöl, (om den är fryst).
Lägg in köttet i ugnen på kvällen. 80-90 grader i 10-12 timmar. Det behövs ingen passning.
Efteråt: Lägg det varma köttet i ett trångt kärl, slå över saltlake. Låt ligga ca 5 timmar och vänd köttet några gånger. Släng saltlaken efteråt.
Saltlake: 1 liter vatten, 1 dl salt, 1/2 tsk mald svartpeppar och tre sockerbitar.
Allt grovt kött blir jättemört och gott.

Gräbban

• -
« Svar #7 skrivet: 20 dec-09 kl 14:13 »
Lammhals e knepigt att variera sig med, det är ju så sabla stor del ben... Jag gör nästan alltid det i ugnen i en stekpåse. 175 grader, så länge som behövs  ;D sen får man "preka" ut det man kan med varsin gaffel!! Svårt att servera snyggt, så jag bjuder inte på det men till mannen å mig funkar det bra! Har potatis å sås till, eller mos.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 22 dec-09 kl 10:38 »
Jag brukar koka lammhalsen och sen koka potatis och göra en vitsås kryddad med pepparrot till, blir supersmaskigt  :D

ulfg

« Svar #9 skrivet: 15 jan-10 kl 11:00 »
Lammhalsen när man skivar den ger vackra runda köttskivor med ben i mitten. Kallas för läggskivor. Dem gör man vackra grytor av, t. ex osso bucco. Googla på osso bucco och kopiera receptet som ursprungligen är gjort på kalvlägg. Kalv- och lammrecept är utbytbara mot varandra.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 jan-10 kl 22:46 »
I min kokbokstår det att man kan göra dillkött av halsköttet - kokt eller ugnsgrillat...Jag åt lappskojs i skolan när jag var liten, det var kokt kött finfördelat i tre cm långa bitar smala i trådig karaktär, alltså inga stavar med kött och det var iblandat i gott hemkokt potatismos...inte så dumt...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser