Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamma ute,när i Jämtland.minusgrader,klarar lammen detta?  (läst 4351 gånger)

hallstabonden

Är lite brydd när jag skall släppa till baggen.fick fyra lamm i början på juni,2 minusgrader på natten då dom föddes.Dessa klarade sig fint.
Nu är det så att jag ej har plats inne för lammning.Klarar dom nyfödda minusgrader?
Vill ju inte mista några lamm pga kyla.tanken var om dom klarar utelammning i början,mitten på maj.eller om man skall vänta tills januari med att släppa till baggen,då blir det ju lamm i början på juni.

hallstabonn

Charlotte

• -
SV: lamma ute,när i Jämtland.minusgrader,klarar lammen detta?
« Svar #1 skrivet: 08 dec-09 kl 19:29 »
 Hurdan ligghall har du?
 Mina väljer själva att lamma i sin. Har inte haft en enda utelamning på alla år utom en tacka som blev oroad av att en kompis ville kika på en lamning, då sprang hon ut och födde "i farten".
 Jag har haft lamningar allt från december till maj. I år kommer jag förhoppningsvis få lammen i april. Mina får älskar sin ligghall som är en gammal tegelladugård dom vilar där under hela vinterhalvåret, dom tillbringar tex alltid nätterna där. Jag läser ju här om får som aldrig är inne i sina ligghallar och då kanske läget blir ett annat?!?
Mina tackor brukar stanna inne med lammen nån dag och sedan går dom ut. Jag fodrar med hö inne och ensilage ute under lamningstiden så att dom har möjlighet att välja var dom vill vara.
 Det är i alla fall inte de få minusgraderna i maj som är "farliga" tror jag, däremot är det viktigt att det har hunnit torka upp efter snösmältningen, lera och slask är värre för lammen än lite kyla för ev. utelammare.
 En annan aspekt på val av lamningstidpunkt är ju betet.... Om jag inte minns fel så ger du inte dina kraftfoder? Mina får lite kraftfoder en tid innan lamning och ca en månad efter, då har jag lamm som är färdiga att följa med tackorna ut på naturbetet dit vi brukar släppa i slutet av maj.
Jag behöver så många betande munnar som möjligt eftersom det först inte växer något alls och sedan kommer allt på en gång och blir förvuxet om man inte har tillräckligt med djur.
 Ska du föda upp helt kraftfoderlöst får du fundera efter när tackorna har vårgräs tillgängligt för både högdräktighet och början av digivningen.
                                         Mvh
                                      Charlotte

« Senast ändrad: 08 dec-09 kl 19:31 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hallstabonden

« Svar #2 skrivet: 08 dec-09 kl 20:07 »
Har en bod på ca 6x 4meter.har bäddat denna med halm inför vintern,stor glugg att gå in i,men icke!!dom ligger hellre ute.lika var det ifjol vår när dom lammade.fick stänga in dom ett par dagar tillsammans med dom nyfödda.Jag väntar nog.Bättre att få lamm i början på juni,än att förlora kanske flera stycken.iof går det väl att bygga grindar ute??samt halma ytan rejält,då bör dom ju klara sig om dom får gå därinne några dagar ::)
eller vad tror ni?blir ju iof inget tak över dom,men detta måste väl vara bättre än att lamma ute på en blöt kall åker?
För in i sitt hus går dom inte frivilligt

Fåraherden

• -
« Svar #3 skrivet: 09 dec-09 kl 19:30 »
Bör gå bra. Min erfarenhet säger att det brukar gå bra, bara lammen klarar de första kritiska timmarna. Försök ordna med halm och grejer ute för lammen, en utebox är inte dumt.

Det gäller också att vara med. Kniper det riktigt de första timmarna kan du väl ta in tackan och lammen i något utrymme, i värsta fall din egen farstu.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Emmaibäcka

« Svar #4 skrivet: 11 dec-09 kl 09:30 »
Funderar bara lite på att du sa att det blir för trångt att ha lamningen inne i stallet, hur trångt är det då när lammen är ett par månader i tex mars, kanske har du för liten ligghall då? och enligt min erfarenhet så är utformningen på stallen fel när djuren inte går in där självmant. Vet inte hur det är i ditt fall men hos många är det tex väldigt lerigt i passagen in till stallet, för trång ingång, fel utformad hall som djuren känner sig "instängda" i. Menar inte detta som kritik, men tänk efter, kanske du inte har plats för lamm på vintern utan att dessa bör födas i april/maj?

hallstabonden

« Svar #5 skrivet: 11 dec-09 kl 13:26 »
Funderar bara lite på att du sa att det blir för trångt att ha lamningen inne i stallet, hur trångt är det då när lammen är ett par månader i tex mars, kanske har du för liten ligghall då? och enligt min erfarenhet så är utformningen på stallen fel när djuren inte går in där självmant. Vet inte hur det är i ditt fall men hos många är det tex väldigt lerigt i passagen in till stallet, för trång ingång, fel utformad hall som djuren känner sig "instängda" i. Menar inte detta som kritik, men tänk efter, kanske du inte har plats för lamm på vintern utan att dessa bör födas i april/maj?

Jag har aldrig skrivit att lammen skall födas mitt i vintern ???
Frågan löd om dom klarar några minusgrader i maj,detta då våren/försommaren ej kommit till Jämtland vid denna tid.Lerigt/skitigt är det inte till inngången,det är tjäle ute nu,samt mer eller mindre vinter.Ingången är lite trång.ca 1x1meter i fyrkant,kanske kan den vara lite för trång??

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 11 dec-09 kl 15:59 »
Mina får gick aldrig in i sitt fårhus, 6x4m med 1x1m öppning. Däremot går de nästan aldrig ut ut ladugården nu när de istället kan gå in där, med en öppning som en vanlig dörr...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 dec-09 kl 18:26 »
Får håller till där maten är.
Om du aldrig har matat/fodrat dom inne, så ser dom ingen anledning att gå in. Det ska verkligen vara kris innan de går in genom ett så litet hål.
MEN jag har sett fårägare som har så små gluggar mellan fårhuset och rasthagen, fåren har gått både ut och in. (då har fodret varit inne och de har haft BC på gården.)

Alltså måste du få fåren att gå in - antingen genom att köra dom in med hund med jämna mellanrum..... eller så får du fodra dom inne med grovfoder, precis innan lammningen... fast du får nog ändå göra boxar åt dom, om mer än en som lammar samtidigt....

Är det inte lättare/bättre att du helt resolut tar lammen och går in med dom när tackan har lammat och gör en box inne i fårhuset åt henne? (Jag menar, istället för att ränna runt med grindar utomhus, det verkar rasande opraktiskt!)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 11 dec-09 kl 21:27 »
Vår ingång från vinterhagen in till boxen i logen är inte mer än 1,2m hög och 0,6 m bred. Har aldrig varit något problem att dom inte går in! Tror inte ingången har så mycket med saken att göra, det är nog annat som spelar roll för att fåren trivs i huset eller ej.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Sano

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 12 dec-09 kl 18:33 »
Ventilationen, till exempel.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Emmaibäcka

« Svar #10 skrivet: 17 dec-09 kl 12:45 »
Ursäkta mig Hallstabonden :-[ läste jan, inte juni som du skrev.. Då förstår jag bättre ;)

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #11 skrivet: 17 dec-09 kl 19:52 »
Min första lammning skedde ute i -15. Var tvärsäker på att lammet skulle frysa ihjäl, men ack så fel jag tog. Klart piggaste lammet det året.
Nu för tiden får tackorna välja om dom ska vara inne eller ute när dom lammar, och ganska många väljer att lamma ute i det fria

Birgit

« Svar #12 skrivet: 18 dec-09 kl 11:16 »
Citera
MEN jag har sett fårägare som har så små gluggar mellan fårhuset och rasthagen, fåren har gått både ut och in. (då har fodret varit inne och de har haft BC på gården.)
Detta med små gluggar är en väldigt gammal företeelse, alltså långt innan BC ::)

Lamm som föds ute i minus har inga problem att klara sig om mamman tar hand om dem direkt och slickar dem, samt ser till att de får mat.

Gunhild

« Svar #13 skrivet: 20 dec-09 kl 19:15 »
Vi hade en tacka som lammade i går, det var 20 minus ute hon lammade visserligen inne. Men det var säkert 15 minus. Det var inga problem. Vi har alltid en värmelampa i lammningsboxen när det är så här kall. Är inte risken större att ett rovdjur tar lammen vid minusgrader?

hallstabonden

« Svar #14 skrivet: 20 dec-09 kl 20:21 »
Där ser man!
Grattulerar till nya lamm då ;)
Då släpper jag till baggen nu i juletid!!
Lammen bör ju klara sig utan problem då vid utelammning i maj.

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 1 användare
nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser