Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den siste bonden på Tämmesboda  (läst 3669 gånger)

Kajsa

• Blekinge
Den siste bonden på Tämmesboda
« skrivet: 09 mar-06 kl 22:54 »
Den här boken blev jag sittande med en hel eftermiddag. Här finns så mycket att hämta. Den är hemskt att livet som beskrivs i boken är på väg att försvinna. Boken handlar om ett syskonpar som hyr en gård i Småland. De har ingen ström och utför sina sysslor varje dag. Det är ett hårt arbete men de njuter av livet. Boken kan användas både som faktabok eftersom den visar en del fiffiga saker inom lant- och skogsbruket, eller bara som en trevlig bok att bläddra i.
Författare är Lars-Olof Hallberg

Sleipner_

• Gäst
Re:Den siste bonden på Tämmesboda
« Svar #1 skrivet: 20 mar-06 kl 07:54 »
jaa den e så bra den boken! Stig o berit! han som e så envis, o håller fast vid det gamla. o bara envisas till det gamla. lite komiskt finns med. Här på tämmesboda är det alltid strömlöst. o att man inte får ta kort med blixt i ladugården.

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 20 mar-06 kl 15:13 »
jag fick boken i julklapp , finna bilder men lite sorgligt där på slutet med kossorna.

Smålänningen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 mar-06 kl 17:53 »
Jag instämmer, en mycket bra bok! Dessutom har det sänts minst 1 program på SVT om syskonen på Tämmesboda. Kanske går det att få tag på VHS eller DVD  ???

Kajsa

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 23 mar-06 kl 16:47 »
Hej
Det visste inte jag, att de visat på TV från Tämmesboda alltså. Är det någon som spelat in eller som vet hur man får tag på programmet? När ungefär gick det?
Visst har han sina idéer Stig, men det är ju det är det goa i boken. Sen måste man ju själv sila allt han säger och ta till sig det man vill.
Kajsa

Smålänningen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 mar-06 kl 12:26 »
Programmet sändes för ca 3-4 år sedan... Jag vet att jag spelade in programmet, fast i nuläget har jag ingen koll på var bandet finns. Förmodligen ligger det någonstans hemma hos mor & far. Jag hör av mig om jag lyckas få fatt på det!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare
Anders Flix, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser