Bergslagsflickan- tyckte den såg toppen smart ut den där vattenvärmaren, liten och till bra pris. Tyvärr hade de utgått hos leverantören, jag mailade och frågade. Vet du någon annanstans de går att få tag på?
Jag talade faktiskt just med Zoosajten idag, då jag ska beställa där så det kommer fram innan jul och jag behövde veta lagersaldo på några saker. Fredrik som jobbar där har alltid varit väldigt tillmötesgående, så om man frågar vad det är för märke på produkten och genom vilken grossist den kommer kan man säkert genom grossisten ta reda på om det finns någon annan svensk återförsäljare. De flesta internetbutiker går ju genom en svensk grossist som Gibbon exempelvis, som i sin tur tar in lastpallar med produkter.
När jag vill ha något försöker jag ta reda på själva produktens namn och fabrikat, och googla mig fram till antingen ÅF eller webbutiker, och sedan ge en lokal zoobutik eller en internetbutik att hem produkten åt mig.
Just vattenvärmaren har jag nog bara sett hos zoosajten. Men egentligen, rent logiskt, varför skulle inte en doppvärmare med termostat som är avsedd för ett akvarium fungera lika väl? Om man bara ser till att anordna en vattenskål där hönsen inte kan komma i kontakt med just doppvärmaren? Jag gissar att det inte direkt kommer bli IP54 och godkänt för djurstallar, däremot borde det ju bli en lösning? Exempelvis som man köper för vildfåglar, en anordning med en stor petflaska med en skål längst ned där vattnet sipprar ut, och en doppvärmare instucken ifrån ovansidan, eller så?
http://www.amazon.com/Farm-Innovators-All-Seasons-Plastic-Fountain/dp/B001CCSJCQ/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=pet-supplies&qid=1260898400&sr=1-1I USA finns det allt i ett, om man vill lyxa till det med en vattenautomat med termostat, men då bör man nog ta reda på om strömmen genom en adapter eller elkabelbyte går att omgöra till svenska uttag.
Själv tror jag att jag kommer använda en vattenfontän för små katter till mina kommande kycklingar och täcka stor del med material så kycklingarna inte drunknar. Inte för värmens skull utan för att det finns ett filter i de fontänerna som gör att när vattnet cirkulerar renas det.
Men de flesta produkter med el är ju som sagt inte godkända för djurstallar så man bör nog ha dem på ett säkert ställe så man inte åstadkommer en brand. Men det kan ju gälla även för uppvärmda vattenkoppar eller värmeplattor med, sunt förnuft.
Mina kycklingar kommer ju att ha det varmt, och då är det ju viktigt med fräscht vatten som byts ofta så inga dumma bakterier frodas, av värmen istället. Så hur man än gör kan man ju göra fel!

Fredrik som har Zoosajten har själv höns fick jag reda på idag, så han är bra på hönsprodukter. Jag tipsade honom om LGs nya produkter som jag beställde efter tips på alternativ i en annan tråd, medel mot fotskabb, förkylning mm, och han är inte alls omöjlig inför att utöka sitt sortiment efter förslag eller efterfrågan. Eftersom jag näthandlar både till hund katt och höns är det skönt att beställa från ett och samma ställe. Zoosajten har även syskonsajten Zooimporten.se och där finns ännu större urval.
Christine