Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrering  (läst 3837 gånger)

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
Kastrering
« skrivet: 09 mar-06 kl 15:51 »
Jag köpte en bock i förra veckan och tänkte nu kolla runt lite med kastrering.

Vet någon hur mkt det kostar att kastrera?

Finns tydligen olika sett att göra kastreringen på, vilket är minst smärtsammast för bocken?

Måste man vaccinera mot stelkramp eller går det att ge dom antibiotika efter kast.?

Varför jag ska kastrera honom är för att han ska gå ihop med min gamla get. Hade hon varit yngre så skulle jag gärna tagit killingar på henne men hon är runt 8år och har inte haft några killingar så vi vågar inte chansa.

Tacksam för svar!

//Ullis

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Skogstrollet

• Skåne
Re:Kastrering
« Svar #1 skrivet: 23 mar-06 kl 12:35 »
Hej,

Jag kastrerade mina två getter förra året. Jag valde att vaccinera dem först, sedan väntade jag en månad innan jag fick dem kastrerade.
Jag fick betala 600kr/st, och då var vetrinären hemma hos mig först vid vaccineringen och sedan igen vid kastreringen (såklart :))

lycka till

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 23 mar-06 kl 12:51 »
Hur gamla var getterna när ni kastrerade dom? Ville kastrera min bockkilling med svaret att det skulle vara en risk på 50% att han skulle klara det.

Veterinärer vet inte så mycket om getter här uppe i norr trots att det vimlar av getgårdar.

Nu avstår jag i dagsläget att kastrera bocken. Min bockkilling är snart 3 månader.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 mar-06 kl 17:52 »
Jag fick först samma svar- att det skulle vara 50% risk för att de dog, men någon här på alternativ berättade att hon jobbade som vetrinär i Stockholm, och att det inte stämde längre med den infon jag fått. Jag ringde då runt till ALLA vetrinärer i min närhet tills jag hittade en, som kändes kunnig att utföra kastreringen. Till saken hör att hon inte hade så mycket erfarenhet av kastrering, men hon påstod att det som getterna dog av var sömnmedlet eller smärtlindringen (jag minns inte vilket). Därför var det viktigt att hålla koll på getterna tills de vaknat upp riktigt. Hon var med hela tiden och var beredd på att ge "motmedel" ifall någon utav dem skulle verka reagera för mycket.
Mina getter var ungefär 5 månader när de blev kastrerade.

/skogstrollet

Maria

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 mar-06 kl 10:51 »
Vi betäckte vår 9 år gamla get och det gick jättebra
förutom att killingarna dog efter ett dygn pga
att hennes juver inte fungerade bra, de fick för lite di.

Jätteledsamt var det men killingarna såg friska och pigga ut
och knatade runt med mamma efter bara några timmar,
hon var jätteduktig som mamma så länge det varade.

Har er get bara ett friskt juver så kommer det nog att gå
bra för er get också, men kolla noga så att killingarna får
ordentligt med di, det gjorde inte vi tillräckligt väl visade det sig,
det såg ut att gå jättebra men icke...

/Maria

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 31 mar-06 kl 11:30 »
Tycker du det gick "bra" när killingarna svallt för att ni inte flaskmatade dom när gammelgeten inte hade tillräckligt med mjölk? Hm, mysko synsätt.

Maria

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 apr-06 kl 17:16 »
Tråkig ton du har, gruff.

Jag skrev att det gick bra så vitt vi kunde se, förutom att hon tydligen hade ett sjukt juver (missformat och förmodligen inte fungerande till 100 %) så att killingarna inte fick tilräckligt, vi tittade till dem  ofta och på morgonen ett dygn efter födseln mådde de till synes bra men på eftermiddagen fann vi dem nästan livlösa och det var försent att rädda dem med flaskmatning.

Det hade förmodligen inget med hennes ålder att göra enligt veterinären. Eller har du någon annan teori, "gruff"?
Det är klart att vi skulle försökt rädda dem med flaskmatning om vi bara hade upptäckt att de fick för lite di, det fattar du väl?!
Inte menar jag att det gick bra med diandet heller det förstår du säkert också, gruff gruff.

« Senast ändrad: 01 apr-06 kl 17:26 av Maria »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 01 apr-06 kl 19:27 »
Inte tråkig. Att läsa en ton i skrift är svårt. Likaså att skriva den så andra inte missförstår. Det var snarare en ton av stor förvåning över hur du uttryckte dig. "Bra" Men det kanske var mer en språkteknisk fråga som borde följts av rätt smiley.

Och du, jag heter inte Gruff för intet  :)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 22 jun-06 kl 21:55 »
Kastrerade min bockkilling för 2 dagar sen. Det var inte speciellt humant tyckte jag så här efteråt. Veterinären hade en slags grov hovtång som han klämde runt pungen i några minuter åt gången. Bocken var sederad men kände ändå av tången som klämde sönder sädesledarna. Han klämde 4 gånger sen var det klart.

Trodde han skulle skära bort kulorna som man gör med tjurar. Nu efteråt så känner jag mig ångerfull då bocken är lite förändrad känner inte riktigt igen honom, men jag hoppas han bättrar sig. Vill ha tillbaks min Asterix goda humör.  :(

Anledningen till kastreringen var att han inte skulle stångas med alla som besöker gården. Jag själv är blågul på benen men det kan jag leva med men jag tänkte mest på andra.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Solstråla

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 jul-06 kl 09:05 »
Jag lät kastrera min bock för en vecka sedan. Han var då 4 månader. Jag hade då inte hört talas om några risker med detta, då hade jag ju verkligen blivit tveksam!? Vetrinären sa inget om det heller... Bocken var på benen igen efter ett par timmar, om än lite skakig. Själva kastreringen gjordes med en tång som knipsade av allting, hela testiklarna, inget finns kvar. Det måste gjort ont, för bocken "skrek" under tiden. *usch* Men han fick flera bedövningssprytor i testiklarna innan, så inte vet jag... Han vart lite "sur" ett tag efteråt, men nu verkar han vara på alerten igen!

hustigern

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 12 jul-06 kl 11:23 »
Min bock kastrerades för ett par år sedan, han var väl strax under halvåret då eller nåt. Men största skillnaden mot vad ni andra varit med om verkar vara att han sövdes. Inget ont, inget genant och han var på benen utan att visa några som helst tecken på obehag efter ett par timmar. Lite groggy bara. Ungefär som när hingstar kastreras.

Det var säkert mycket dyrare än med bara lokalbedövning men värt varenda öre! Särskilt som det låter som om bedövningen inte alltid tar ordentligt.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Solstråla

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 jul-06 kl 10:04 »
Det verkar som om det är vanligare att bara söva ner dom lite grann, så att dom håller sig stilla, samt lokalbedöva. Jag har aldrig hört talas om någon som sövt ner bocken helt och hållet, förrän nu då. Kanske är det så att riskerna med detta är större? Typ att ju högre dos med "sövningsmedel", ju högre risk för skador eller till och med dödsfall...

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 17 jul-06 kl 18:05 »
Mina bockar var också sövda under operationen, och som jag skrev tidigare så minns jag tyvärr inte vilket medel det är som kan ta så hårt på getter.
Vad gäller själva tekniken så skar vetrinären ett snitt och klämde sedan ut kulorna med en tång. Inte ett ljud kom från (de sovande) bockarna.
/skogis

jediriddaren

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 nov-06 kl 10:57 »
jag har varit med vid kastrering av bockar (och lamm) i mongoliet. man gör bara ett litet snitt i pungen, klämmer ut och drar av kulorna, trycker ihop såret och låter djuret springa iväg.

snabbt och "relativt" smärtfritt, och uppenbarligen ganska fritt från komplikationer.

/oscar

zimzon

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 dec-06 kl 16:14 »
Är det verkligen så stor risk att de inte klarar sig?  :o
De fyra bockarna på min skola som kastrerades i somras klarade sig utan problem allihop.
Varför är riskerna så mycket större för getter än för andra djur?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 28 feb-07 kl 06:10 »
Bedövningsmedlet Ni förmodligen talar om heter Rompun, och en dos per kilo som gör en ko lagom dåsig så hon lägger sig och så dödar en get, jag tror kilodosen ska vara en tiondel eller nåt.  VIKTIGT:  Afrikanska dvärggetter är extra känsliga!!  En gång hade jag en killng med ledinfektion (skulle inte ha behandlat honom utan låtit skjuta honom direkt, men det visste jag efteråt), och veterinär Arvid Uggla på Ultuna skulle bedöva honom.  Han tänkte en stund, och sa sedan till studenten:  "Drag upp Rompun i en spruta, och spruta tillbaka det i flaskan, drag sen upp saltlösning.  Då får han det som finns i kanylen, det blir nog lagom."  Och killingen somnade fint.

Rompun är en gudagåva, fast de mår illa av den.  Den brukar kombineras med lokalbedövning, Xylocain, sånt som vi får hos tandläkaren.  Numera finns även uppvakningsmedel, så de slipper vandra omkring som i en dimma vid uppvakningen.

Däremot har mina bockar blivit så lessna hela livet efter kastrering, så jag har bestämt att jag tycker det är snällare att helt enkelt (låta) skjuta dem.

Det som kallas oblodig kastrering tyx ge minsta riskerna.  "Bara" en svullnad syns efteråt.  Kroppsligen alltså.

Min get som killade vid 9 års ålder gick det inte så bra för.  Hon var min första get, och jag visste inget, var nästan bara ett barn.  Hon kämpade i flera dygn, tillkallad veterinär kunde inget göra (detta var 1973, nu kan de) och vi beslöt låta skjuta henne.  Det visade sig att en killing låg med ryggen mot öppningen, och det var tre stycken.  Men slaktaren som skjutit såg att de rörde sig i den döda geten, och skar fram dem.  Han tänkte "Geten är ju död, så hon känner inget, jag försöker!"  Och två av dem levde till 6 respektive 7 års ålder.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Christel

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 feb-07 kl 18:31 »
Jag har visserligen aldrig kastrerat någon bock eftersom min var kastrat när han kom hit. Däremot har jag behållt två baggar som inte ska vara i avel, och fått kastrera dessa. Båda gångerna har bagglammen fått lite lugnande och lokalbedövning och sedan har veterinären krossad sädesledarna med en kastrationstång. Detta har gjorts i stallet här hemma medan lammen låg och gosade i mitt knä. Skulle gissa att det tog ca. 5 min.

De veterinärer jag pratat med, bl.a en som jobbar på Kolmården, har sagt att det är riskabelt att söva just idisslare. Misstänker att de har att göra med att de just idisslar ????

Baggarna jag berättade om var båda uppe på benen knappt en  timme efter kastrationen, och släpptes ut i hagen till de andra fåren. Inga komplikationer alls och defintitivt inget djurplågeri! Fick smärtstillande att ge om det behövdes, men redan morgonen efter hoppade de trestegshopp i hagen så jag fann ingen anledning att ge något. Ganska snart så krympte testiklarna och baggarna var hammlar.
/Christel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1220 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser