vilka färger har mina Holländska dvärgar?

Startat av trallallaa, 29 Nov-09 kl 19:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

trallallaa

Tuppen är det egentligen ingen mening med att lägga in här, han har ingen färg som finns överhuvutaget ::) men han är fin enligt mig ändå :-*:

Några av hönorna:

Hönan på den näst sista bilden har ett svart och ett brunt öga   ;D

(Ignorera den prickiga hamburgaren  ::) och de har inte kalkben, de har gått i djup lera, som sedan har torkat)

Gert

Jämför med dom här.

http://www.bantychicken.com/OEGBCA/vbrassyback.html

Sen den till höger kan va en guldhalsad medan den till vänster antagligen är nån blandning.

Blev lite nyfiken när jag läste din signatur. Vad är Rubin/Turkisk stridshöna?
Kan du fixa bilder?

trallallaa

Haha ok inte en färg som stämde då, då får jag väl hålla mig till min färgblandning.

Rubin är en värphöna som ska ha "tillverkats" av någon här i Roslagen söker man på rubin här på forumet så får man veta mer. De värper väldigt bra och är trevliga till sättet.

Turkiska stridshönan är en väldigt skygg stridshöna, hon skulle vara bra ruvare, men hon varken lägger ägg, eller ruvar ännu, haft henne sedan april. Det har visst funnits någon runt Gnesta som har fött upp dem, men den uppfödaren kan jag inte hitta.
Båda är köpta av Küller i Norrtälje.
Det finns bilder av dem på min hemsida, jag försökte få in dem här men de blev så otroligt stooooora  :o .

_olfi_

Ena hönan är som sagt guldhalsad, jag tror att den ljusa är vetefärgad.. men sen vet jag inte. Tuppen påminner till färgen om citron porslin, men inte ren sådan isåfall..
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Fredrikslund

Citat från: trallallaa skrivet 29 Nov-09 kl 19:48
Haha ok inte en färg som stämde då, då får jag väl hålla mig till min färgblandning.

Rubin är en värphöna som ska ha "tillverkats" av någon här i Roslagen söker man på rubin här på forumet så får man veta mer. De värper väldigt bra och är trevliga till sättet.

Turkiska stridshönan är en väldigt skygg stridshöna, hon skulle vara bra ruvare, men hon varken lägger ägg, eller ruvar ännu, haft henne sedan april. Det har visst funnits någon runt Gnesta som har fött upp dem, men den uppfödaren kan jag inte hitta.
Båda är köpta av Küller i Norrtälje.
Det finns bilder av dem på min hemsida, jag försökte få in dem här men de blev så otroligt stooooora  :o .

Gnesta också? :o Vet bara en i hölö, men hon har bara några enstaka. ingen vanliga hönsras..

Dom där Rubin är jag väldigt fundersamma på, för de ser exakt likadana ut som en "värphyrid" som heter Black Rock. Jag ger mig inte! ;D

trallallaa

CitatGnesta också?  Vet bara en i hölö,
:-[ det kanske var hon då, mitt minne är väldigt selektivt,den väljer själv vad jag ska komma ihåg.
Citatfina var dem iallafall :3
Tack,visst är de, jag tycker så mycket om dem.
CitatEna hönan är som sagt guldhalsad, jag tror att den ljusa är vetefärgad.. men sen vet jag inte. Tuppen påminner till färgen om citron porslin, men inte ren sådan isåfall..
tack, den där tuppen försökte jag sälja som svart  :-[ ,men han VAR helt svart, länge, sedan började han få guldstänk, nu håller han på och blir mer guldfärgad än svart. ???

Gert

CitatDet finns bilder av dem på min hemsida, jag försökte få in dem här men de blev så otroligt stooooora

Kollade lite på din hemsida. Det jag blev lite upphetsad över var dvärgkochin hönan.
Vet du nåt om hennes bakgrund?

trallallaa

CitatKollade lite på din hemsida. Det jag blev lite upphetsad över var dvärgkochin hönan
Tyvärr, jag fick henne av polisen, som en omplacering pga familjens familjetragedi, men hon är fin hon med  ;D

Fredrikslund

Lite OT, nu får ju polisen ha hand om alla övergivna djur och missköta djur (vad jag har hört). Hur får man hand om dessa? Får man ringa till polisen själva och typ fråga "hej, har ni några höns som någon har misskött som jag kan ta?" :P

trallallaa

Hmm, jag vet faktist inte. Grannen till familjen, är en vän till mig.
Min vän fick deras hund och polisen frågade henne vem som skulle kunna tänkas ta emot hönsen, hon tipsade om mig...

Dezdemona

De är otroligt fina! Jag älskar holländskor, de två första hönorna var det snyggaste jag sett på länge
ofrivilligt hönslös

Jennyt

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

239 Gäster, 0 användare