Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacksam för råd.  (läst 1755 gånger)

Lobelina

Tacksam för råd.
« skrivet: 29 nov-09 kl 12:43 »
Jag hoppas någon kan hjälpa mig.
Mina gullisar(två dvärggetsbockar 7månader gammla) får ca 800 g hö två gånger om dagen.
Men det blir mycket grova strån kvar på backen/i häcken å sen vill dom ha nytt.
Vad tror ni detta beror på, får dom för mycket hö eller är höet dom erbjuds alldeles för grovstråigt?
Tacksam för råd.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacksam för råd.
« Svar #1 skrivet: 29 nov-09 kl 17:46 »
Getter är egentligen buskätare.  De kan leva på hö/gräs, men föredrar löv, bark och sly.  Så de sorterar ut det som smakar bäst!  Du kan tvinga dem att äta upp allt, men till priset av undernäring ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lobelina

« Svar #2 skrivet: 30 nov-09 kl 16:32 »
Tack för ditt svar. Men hur vet man då att dom får tillräckligt?

berglundskan

• Västmanland
    • thelifeinmöklinta
« Svar #3 skrivet: 02 dec-09 kl 07:24 »
Svårt att få svar på hur mycket dom ska äta. Har försökt själv att få ett svar!
Så nu går jag på min magkänsla....Våran bock han slänger oxå ut en del av höet. När han äter så sållar han ut det han vill ha verkar det som. Fast jag har aldrig tänkt på att kolla vad han vill ha och vad han ratar!
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #4 skrivet: 02 dec-09 kl 08:43 »
Mina getter sprider också ut sitt hö överallt utom i magen.
Det som går hem är tunna fina strån, toppen på timotejstråna är populära  :P
Lägger jag ut grovt hö är det hälften kvar och hö går helt klart före blötare ensilage.
Många foderhäckar verkar bra för då går de iaf inte runt och bajsar i maten och ratar den av den anledningen...
Jessica
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 02 dec-09 kl 10:21 »
Man kommer nog inte undan att dom väljer ut det gottaste. Du gör redan vad du kan genom att dela upp målen. Man får räkna med ett visst svinn bara och se svinnet som att man köpt både mat och strö på samma gång :-)

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #6 skrivet: 02 dec-09 kl 10:24 »
Fri tillgång till hö brukar funka. Det man måste vara återhållsam med är kraftfoder. Det kan vara lite knepigt speciellt om man mjölkar dem. Annars är min erfarenhet med getter, på samma sätt som med grisar, att det är lättare att de blir för feta än för magra. Känn efter längs ryggen. Man skall känna kotpelaren, men inte revbenen.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #7 skrivet: 02 dec-09 kl 22:12 »
Jag matar mina getter 4-5 ggr om dagen, en "överfull" ikeapåse varje gång. Hur ofta matar ni om ni inte har fri tillgång på hö?
Det är som sagt svårt att veta om de får tillräckligt.
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

slainte

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 02 dec-09 kl 23:27 »
Jag byggde en stor höhäck och slänger i en bal åt gången, fyller på när det börjar ta slut. Visst blir det en del spill, men jag behöver inte oroa mig för om de får för lite.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Lobelina

« Svar #9 skrivet: 05 dec-09 kl 21:06 »
Jag känner åxå att helre för mycket än för lite, så jag anammar hädan efter fri tillgång kosta vad det kosta vill . Tack för att ni engagerar er! :)

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 05 dec-09 kl 21:32 »
Mina lantrasgetter glufsade i sig omkring 2 kg hö per skalle per dag, i genomsnitt över hela fodersäsongen (dvs när de inte kunde gå och beta).  Jag bytte ut högst 1/4 av höet mot kraftfoder, om de fick mer kunde magproblemen visa sig.

Men Du har ju dvärggetter, och de är lite annorlunda.  Balbina brukar ta de frågorna.

En bra foderhäck är ett bra hjälpmedel, men, som Gruff skriver, de behöver ju strö också.  ;)

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 05 dec-09 kl 21:45 »
Balbina brukar ta de frågorna.
...men balbina har tyvärr inte varit inloggad här på lite över ett år... ;)

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 05 dec-09 kl 21:50 »
Nej, jag vet, men jag kan ändå bara uttala mig om lantrasgetter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser