Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självförsörjande på grönsaker i radhusträdgård?  (läst 8734 gånger)

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Självförsörjande på grönsaker i radhusträdgård?
« skrivet: 08 mar-06 kl 11:31 »
Jag hade tänkt försöka bli självförsörjande på grönsaker i sommar! Tur att det bara är jag eftersom min lilla radhusträdgård bara har ca 15 m2 odlingsbar yta.

På skissen ser ni hur det är planterat idag (ur mitt minne, 1/2 m snö hjälper inte). Baksidan är rätt välgödslad då jag använt kompost, påskossa och hästgödsel från en väninna. Där är kvällssol och solen dyker upp över bodtaket vid lunchtid på sommaren.

Altanen på baksidan är rejält tilltagen och jag har haft tomater i hinkar, bönor i amplar, potatis i tunna och smultron i blomlådor (finns kvar under snön). Här har jag odlat rätt mycket men 30 fullvuxna tomatplantor får inte plats (jag har försökt). Kolla in mina bilder http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid=1078&uuid=solkatten
Två rabarberplantor, den under enen vid komposten växer som attan och den vid lagern inte mycket (jag trodde det skulle vara tvärtom). Jag har satt smultron (egen frösådd därav denna mängd) under hallonen och äppelträdet (som är bara en baby än) för att utnyttja jorden och i blomlådor för att jag visste inte vad jag skulle göra av alla. Det finns även jordgubbsplantor utspridda i landet.

Jag har även lite rabatter på framsidan, en hade jag krasse i somras och tänkte i år ha squash.
Framsidan har morgonsol och där är det varmt länge. Rabatterna vid huset har den sämsta jord jag sett (gräs som jag grävde ner förmultnade inte). Lavendel och citrontimjan växer bra (rosor och benved har jag tagit bort).

Så nu kommer problemet:
Vad ska jag så och hur för att få ut det mesta av min lilla jordplätt?
Lök och potatis har inte största prioritet då jag tycker att köpevaran går lika bra. Men jag har en potatistunna och satt Jumbolökfrön så nåt blir det.
« Senast ändrad: 08 mar-06 kl 11:32 av solkatten »

manna

• -
Re:Självförsörjande på grönsaker i radhusträdgård?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-06 kl 11:47 »
Ett sätt att spara markyta är att plantera t ex jordgubbar och smultron i tunnor. Gör hål i tunnans sidor där du petar in plantorna. Tunnan ska naturligvis fyllas med jord och några dräneingshål i botten kan vara behövliga. I sommar har du sedan en, eller flera, cylindrar där bären sitter på bra plockhöjd.

Överhuvudtaget tror jag att du ska tänka i "våningar" när du planerar odlingarna. Välj störböna i stället för buskvarianten, ha uppstammade bärbuskar som ger markyta åt ex bladgrönsaker. Att odla saker som sås i omgångar gör oxå att du kan utnyttja marken mer. Frys in efterhand, så har du ett litet lager så småningom. Tänk oxå på att mycket går att så sent och att du kan förlänga säsongen med små vävkupoler.  

Odla ex kryddor i kruka, så får du mer markyta över åt det som kräver "djup".
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 mar-06 kl 12:17 »
Du kanske också skulle fundera på några extremt snabba kulturer, typ asiatisk bladgrönsaker som du kan så väldigt tidigt och skörda tidigt, sen kan du köra en omgång med nån "vanlig sommargrönsak" och sen en omgång av bladgrönsakerna igen på hösten. Då kan du hinna med 3 skördar på samma utrymme på en säsong.

Kolla hos Runåbergs Frö, dom har ett bra sortiment av såna och bra odlingsbeskrivningar.

Jag tycker definitivt du ska odla chilipeppar också (om du gillar det såklart), det är lätt att odla en årsförbrukning av på litet utrymme och man kan hitta många goda sorter som inte finns i butiken.

Mannas tips är mycket bra ... odla på höjden snarare än på bredden.

Det finns en bok som heter "Cityodling" av Lena Israelsson som det varit mycket snack om, har inte kollat i den själv men där ska visst finnas en hel del ideer om att odla på litet utrymme.

solkatten

« Svar #3 skrivet: 09 mar-06 kl 09:12 »
Mmmm, en hel del bra ideer!

Jag har massor av fröer som jag köpt när det varit utförsäljning efter säsongen.

Jordgubbstunna (från Willab) har jag redan men den har fört en tynande tillvaro så den ska jag hotta upp ordentligt.

Störbönor istället för buskbönor, helt rätt, det har jag satsat på när jag köpt fröer. Ska bara komma på nåt bra sätt att binda upp dom, kanske ska jag köpa fårnät och spänna upp?  ???

I blomlådorna ska jag ha olika kryddor (det var kanon tidigare). Under har jag haft bönor i krukor som fått slingra sig upp i smideshållaren för blomlådan.

Jag har vävtunnlar som jag tänkte sätta upp för att få tidig start, men man kan tydligen ha dom för tillväxt senare också, det har jag inte tänkt på! Bra!

Uppstammade bärbuskar ska jag nog köpa (för mina födelsedagspengar  ;D )

Flera skördar med snabba växter och odla snabba växter mellan långsamma (t.ex. sallad mellan purjolökarna).
Jag är inte så förstjust i chili men man kan nog bli om man odlar det själv  ;)

Böckerna ska jag kolla upp på biblioteket. Funderar lite på SquareFoot Gardening... ska kolla upp det. Men jag har för mig att på den amerikanska hemsidan finns inga konkreta råd, men man kanske kan få lite tips  ;D

Tack för alla tips! Kom gärna med mer.

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 09 mar-06 kl 11:05 »
När det gäller att binda upp störbönor, kan det funka med att sticka ner kvistar i marken och binda ihop dem i toppen. Det ser väl lite "risigt" ut, men när bönorna har fått fart syns snart inte pinnarna längre. Annars har vänner med gott resultat satt grov ståltråd med kabelstift på väggen och på så sätt gett stöd åt bönstjälkarna.

Om du redan har vinbärs- eller krusbärsbuskar, så kan du stamma upp dem i stället för att köpa i butik. Det är lättast om det finns en uppåtsträvande gren, men det går annars oxå. Lite mer pyssel bara. Årets skörd kan dock bli lite sämre ställt med.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 20 mar-06 kl 03:25 »
Hej! Det finns en bok på svenska som heter "Så i Ruta", har inte hittat den som köpebok men den finns på vissa bibliotek. Handlar om hur man tänker planteringen i rutor i stället för rader, och hur man på så vis får ut så mycket som möjligt av odlingsytan eftersom man kan så snabbare oh långsammare plantor tillsammans på ett fiffigt sätt. Många bra tips är det i den!  Hoppas det går bra!
Det man vill är ibland något annat än det som är.

caprice

• -
« Svar #6 skrivet: 26 mar-06 kl 14:10 »
Hej!

På 15 kvm kan man få ut mycket grönsaker och antagligen en god sommar täcka behovet av grönsaker för en person från senvår till senhöst. Jag ska berätta lite hur jag gör för att få stora skördar på liten yta.

Jag tycker man ska tänka igenom väldigt noga vilka grönsaker man gillar och vad man äter mycket av innan man börjar sin planering. Man kan välja att planera så att grönsakerna mognar allt eftersom  man hinner äta upp dem. Eller vill du ha stor skörd av något för att lagra? Du pratar om 30 tomatplantor, det ger ju otroligt mycket mer tomater på höstkanten än vad man kan äta själv. Man kan också satsa på att odla sådant som är dyrt och svårt att få tag på.

Sedan gäller noggrann planering. Jorden utnyttjas bäst om den är dubbelgrävd och man har tillfört mycket organiskt material, kompost och gödsel. Allra effektivast blir det om man sätter upp sargar av trä runt bäddarna så att jorden kan användas ända ut i kanten (jag brukar plocka upp brädor ur containrar vid byggen, det slängs massor av fint trä som man kan använda). Det är då också lätt att fylla på med kompost och förbättra jorden. På den här typen av bädd kan man odla tätare än vad som står i odlingshandböcker, men odlar man för tätt så får man räkna med att varje grönsak blir mindre.

För att utnyttja jorden effektivt låter man alltid någon gröda växa på den. För att ytterligare snabba på, förkultuvera plantor som du sätter ut. T ex sallat, asiatiska grönsaker, kål, bönor mm. Genom att sätta ut en planta i stället för att så i jorden sparar man mycket tid och det är t o m möjligt att få ut mer än tre skördar på samma plätt.

Rent praktiskt kan jag odla så här, tex. Så fort jorden reder sig sår jag sallat, spenat, rädisor, as grönsaker, lök, rotfrukter, potatis, jordärtskockor, sockerärt. I slutet av våren är sallat, as grönsaker klara - jag skördar då och sätter ut plantor av majs, bönor, squash, kål. I början kan de växa mellan sallaten, de klarar sig då bättre mot stark sol. Squash och gurka trivs på komposten, genom att låta dem växa på höjden blir det plats på marken för bladgrönt. Bönor och ärter kan slingra sig runt majsen, på marken kan man täcka med vintersquash. Jordärtskockor kan bilda en häck som skyddar mot vinden, svårt att bli av med eftersom man lätt glömmer en skocka i jorden. Potatis tar mycket plats, eftersom det är en billig grönsak kan man välja att köpa den.
Börja skörda lök när den fått en ordentlig blast och använd allt. Morötter kan skördas när de blivit fingerstora och rödbetor när de är som golfbollar. Man får då väldigt goda primörer som slår allt man kan köpa i affären. Allt eftersom man skördar sår man nytt, morötter och rödbetor kan ge två skördar. Tyvärr går det dock inte att förkultivera rotsaker. Tänk på att tillföra gödsel eller kompost för varje ny omgång du sår.

Se till att ha plantor för utplatering hela säsongen. I juli sår man en andra omgång as grönsaker som blir klara på höstkanten. Man kan även så senare på hösten, i september, sallat och as grönsaker. Man låter plantorna växa utan att skörda dem. Har man tur övervintrar de och ger skörd mycket tidigt nästa år.

Lätt att förvara är gul lök, torkas och förvaras torrt, grönkål och purjolök kan stå på landet över vintern, chili torkas lätt, tomater kan man frysa in hela eller mixade, bönor och bladgrönsaker fryser man in, kål och gurka brukar jag syra, vintersquach kan ligga i köket några månader (har fortfarande kvar).
Vill man ytterligare öka sin självhushållning kan man plocka vilda gröna blad som nässlor och kirskål och frysa in för vinterbehov. Alldeles gratis dessutom.

Vill du har fler idéer, titta in på min sida www.kagus.nu/odling. Där finns t ex odlingsschema och snabbfakta för varje grönsak.

Lycka till!

Karin
« Senast ändrad: 26 mar-06 kl 14:19 av caprice »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 26 mar-06 kl 22:51 »
Några frågor om ditt intressanta inlägg;

as grönsaker ?? vad är det?

Vad menar du med att dubbelgräva?

Hälsningar Sar (nybörjare!)

solkatten

« Svar #8 skrivet: 27 mar-06 kl 08:10 »
as grönsaker är asiatiska grönsaker, växer vid kyligare väderlek

dubbelgräva är väl att man gräver två spadtag djupt

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #9 skrivet: 28 mar-06 kl 18:04 »
Tack för svaren! ;)

Eulalia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 apr-07 kl 18:49 »
pushar upp, många bra tips för småodlare

solkatten

SV: Självförsörjande på grönsaker i radhusträdgård?
« Svar #11 skrivet: 08 jan-10 kl 11:26 »
Nu har jag flyttat och tomten är på 2500 kvadrat men tipsen funkar ju ändå för då slipper man gräva upp så stora ytor.

Det är ju dags att börja planera nu :-) och gå igenom fröförrådet.
Pumpan jag odlade i somras ligger lagrad i källaren men en pumpa har redan gett massor av frön som jag delat ut.
Tror jag ska byta frön mot en pumpa i höst :-)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Självförsörjande på grönsaker i radhusträdgård?
« Svar #12 skrivet: 18 jan-10 kl 10:23 »
Om man vill ha nåt ambitiöst som inspiration, så titta här:

http://urbanhomestead.org/journal/

Inte för att man kan översätta kaliforniska förhållanden till svenska, men inspirerad blir man :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser