Otursras?!

Startat av Bäck, 28 Nov-09 kl 17:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Bäck

Måste fråga är de bara jag som har en "otursras"?!

VILL ha maraner för deras vackra ägg... Tre misslyckade försök...

Försök ett. Beställer ägg och en höna får ruva. Vart 1 kyckling av 12ägg tror jag.. den lilla vart 4-5 veckor. slutade växa och vart mager som en skrika... slutade med att jag tog bort den då den vart så hängig..

Försök två. Hittar en annons om könbestämda maraner. Beställer 3 hönor och 1 tupp.. Blir blåst och inga maraner till mig.
(har visserligen fått pengar tillbaka nu med lite polis hjälp.) Men inga maraner ändå..

Försök tre, visserligen bara 6 ägg.. Två kläcks varav en har benen rakt ut och bara ramlar/ligger på rygg... Den tar vi bort...
sen en till som visserligen har krokiga tår, men pigg och glad.. Har kallat den höna hela tidan och hållt tummarna.. Men mina höna har väldigt stor kam och blir nog en tupp..

Är det inte meningen att jag ska få ha några maranhönor och få "chokladägg"??

Finns de nån fler här som vill ha en ras men inte lyckas?

Fredrikslund

Urk, är tråkigt när det går så dåligt! För mig har det gått hyffsat med maranerna trots lång resväg. Något jag verkar ha haft otur med är Plymouth rock, först räven som tar alla. sedan kläcks inga, sedan så kläcks en med ful kam och inte så fin teckning och sedan tre stycken men alla är blandade med något annat.  :-\ så sån otur har jag inte haft, är mest rastypiskt osv.

Haha, okey då. Seebright. vilken skitras! av 12 jag har kläckt fram själv har 1 överlevt :P Av de 5 jag hade innan tog räven.

Men hoppas du lyckas med dina maraner Bäck! Tror mina kommer bli fin fina :D om det glädjer dig, hehe  :-[

Gert

Min otursras måste bli moderna engelska stridshöns. Jag hade dom i 4 år och lyckades kläcka fram
2 kycklingar. Befruktningen var det sämsta jag haft på någon ras.

Minnas

jag har alltid velat ha nån grönvärparhöna gå med mina rashöns ett tag verkade de helt tji första hönan vi fick hon var helt hispig flög omkring och var helt galen då tyckte nog min jack russell kille att nu får det vara nog och nöp tag i henne!!!! Det var den hönan det ,sen skaffades en ny och vi
väntade  på första ägget men det var inte grönt !!! Lika med den tredje ...men nu har vi fått en som värper gröna ägg...pappan är en gul leghorn
mamman grönvärpare!!! Nu har vi fått 2 gröna fina ägg :)

gernsö

Seebright - har med mycket problem fått ihop tre hönor och en tupp, mycket dödsfall, periodvis inga ägg, andra tider många ägg, ingen befruktning, svaga kycklingar, dör i ägget eller just efter kläckning.  nu får det vara en " extraras" liksom som bara finns och går det bra så går det, annars skit samma.  man kan ju inte säga att de fyller mycket, direkt, så de får vara kvar.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Bäck

Citat från: Fredrikslund skrivet 28 Nov-09 kl 22:31

Men hoppas du lyckas med dina maraner Bäck! Tror mina kommer bli fin fina :D om det glädjer dig, hehe  :-[

Jaa då glädjer jag mig åt dina;)

Seebright, de är väl en ganska ovanlig ras? trist att de går ont med dem...

Jag hoppas att min otur vänder till våren! Får köpa MÅÅÅÅÅNGA ägg så kanske;)

Linkoso

Mina 2 Sebrighthönor sprutar ut ägg nu, får två om dagen, sammanlagt har de säkert lagt över 20 ägg nu... Inte ett enda är befruktat hitills verkar det som.  :'(

Sedan så dog min förra tupp. Så fick jag en ny som började visa symtom på marek, men nu är det borta tack och lov... Hoppas han lever bara när jag kommer hem imorgon. Brukar alltid dö något när mamma ska ha hand om dem. Det var sist när jag kom hem som han hade blivit så dålig/magrat av jättemycket då hon endast hade gett helhavre som inte lilla Sebbe verkar äta alls så han hade svultit hela helgen troligen.  :'(

Fyllde på en rågad sådan där som det ligger t.ex.t kakor och cocosbollar/chockladbollar i (som ungar brukar sälja) så att de skulle garanterat ha tillgång till mat i flera dagar :-[ :-[... Dock så går det ju en Isbarhöna i gruppen med som äter mycket mer än en liten Sebright... Hm, förhoppningsvis ger mamma allfoder denna gång... >__>
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

hur kan man se att de är befrukdade inan de är i kläckaren och 3 dagar har gott ??
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

Man knäcker dem och kollar groddskivan. På vissa ägg kan ett tränat öga till och med lysa oruvade ägg och leta reda på groddskivan som då endast träder fram genom skalet om de är befruktade.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

trallallaa

Araucana verkar inte vilja fungera för mig.
Jag har letat och letat, efter både hönor och ägg.
Köpte ägg och de var inte ens befruktade...jo, 1 , men den dog redan som ägg.
Sedan bokade jag nya ägg, av en annan och då slutade hennes höns värpa  :-\ ...
Min enda araucana höna blev tagen av en rovfågel innan hon ens börjat värpa :-\  ::).

Fredrikslund

Jag tror att när man letar efter djur/ägg såhär pass sent på året så är det väldigt svårt. MEN när det bli  maj någonting kan man nog hitta en hel del. Det är vad jag tror, för vet många som har araucana men de säler inte nu... har även hört att befruktningen på deras ägg inte ska vara så bra, är det bara jag som hört ???

trallallaa

Jag letade under våren och sommaren, men då var jag total nybörjare i letandet, nu är jag snart expert  :-[ :P Så denna vår ska det nog fungera... men jag ska nog leta vuxna djur då  ;D

Fredrikslund

Citat från: trallallaa skrivet 29 Nov-09 kl 19:24
Jag letade under våren och sommaren, men då var jag total nybörjare i letandet, nu är jag snart expert  :-[ :P Så denna vår ska det nog fungera... men jag ska nog leta vuxna djur då  ;D

Ja, krävs kanske ett år innan man kan hitta något ;D

Yrmff

Citat från: Linkoso skrivet 29 Nov-09 kl 12:08
Man knäcker dem och kollar groddskivan. På vissa ägg kan ett tränat öga till och med lysa oruvade ägg och leta reda på groddskivan som då endast träder fram genom skalet om de är befruktade.

hur ser man det ?

Linkoso

Zzzzz.... ;D ;D ;D Orkar inte skriva för ca 7:e gånger på forumet igen. ;D xD Men här har du en länk med bilder så kan du läsa där! :D

http://animalsinthecity2.webs.com/whativelearned.htm

Fredrikslund

Citat från: Linkoso skrivet 29 Nov-09 kl 21:46
Zzzzz.... ;D ;D ;D Orkar inte skriva för ca 7:e gånger på forumet igen. ;D xD Men här har du en länk med bilder så kan du läsa där! :D

http://animalsinthecity2.webs.com/whativelearned.htm

HAHAHAA! ;D

Travelerhorses

Om allt går vägen så ska här finnas Araucana.Isbar och Svart koppar MAran till våren .
Bara hojta om ni vill ha ägg.
Jag ska självklart kläcka fram så många som möjligt av dessa raser då jag vet att dom är populära.
JAg har fått hem araucana en svart tupp med lite rött i kragen + en svart höna , inga toffsar , dom är bara ca 4mån nu så det tar ett tag till innan dom värper .
Med lite tur kommer isbar tuppen om en vecka , hönan är ett är snart så där hoppas jag på ägg tidigare .
Maranerna kommer hit den 12te dom är 8 mån gamla o en tupp +2hönor , dom lär ju komma i gång snart med lite extra ljus .

Jag har haft otur med mina silkes , dom blev bara uppätna hela tiden .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

238 Gäster, 0 användare