Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allfoder har blivit tillväxt ???  (läst 10854 gånger)

Fredrikslund

• Södermanland
Allfoder har blivit tillväxt ???
« skrivet: 27 nov-09 kl 22:32 »
Idag var det dags för att inhandla ny mat till alla djuren. När vi kollar runt efter allfoder (kommer inte ihåg om det heter något mer) så finns det ändast allfoder tillväxt. Vi går till kassan och frågor varför det inte finns endast allfoder. Var nämligen samma sak förra gången, men vi trodde att vi tagit fel. Då säger personalen att det finns inte längre något "allfoder", utan allfoder tillväxt är tydligen det "nya" allfodret. Men denna mat är ju som smuligt, alldofret brukar ju vara i stora bitar ???

Någon som har hört detta från sina andra foderlevantörer? Sålänge det innehåller allt som allfodret gjorde så gör det ju inget, men tillväxt brukar man väl köpa till unga djur. eller? har ju aldrig köpt tillväxt förut, men kanske tillväxt endast heter tillväxt och allfodret nu heter "allfoder tillväxt"?

Haha, hoppas ni försstår va djag menar :P

putte95

• Gäst
SV: Allfoder har blivit tillväxt ???
« Svar #1 skrivet: 27 nov-09 kl 22:38 »
här hos oss står det bara allfoder på säckarna och de är inte smuligt utan stora pellets..

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 27 nov-09 kl 23:08 »
hm.. för enligt dom så skulle foderleverantören ha slutat att producera allfoder, varför vet jag inte. antar att de har tragit ihop tillväxt och allfoder så att det blir just "allfoder tillväxt". Men kommer inte all mat från samma "producent"? eller är det flera företag som tillverkar samma mat?

Konstigt att bara vi har det så ???

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 28 nov-09 kl 02:03 »
Här är det likadant. Allfoder/tillväxt står det på kvittona efter man handlat. JÄTTEMJÖLIGT!! Men tack och lov skiter blandgruppen i det... xD (brukar kasta in allt mjöl från de andra grupperna till blandgruppen som slukar direkt, soptunnor :P)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 28 nov-09 kl 08:27 »
jag har börjat använda svenska foders Fågel Multi, lite dyare, men man slipper allt mjölet. Blandar ut det med korn igår ! Mkt uppskattat !!!
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 28 nov-09 kl 09:10 »
Oh, då är det inte bara våran lilla stad! blev lite orolig ;D

Men det där fågel multi, har för mig att jag såg det i tygelsjö när jag var där. ska inte svära på det, men det var någon special blanding med maassor med godsaker i. men det kanske inte är det? för det finns inte på lantmännen, men det du pratar om brantas kan man alltså löpa på lantmännen?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 28 nov-09 kl 10:11 »
Svenska foders Multi är väl motsvarande Allfoder skulle jag tro? Jag tycker överlag att deras foder är mindre smuligt. Vi har kombi nu, koncentratet, eftersom vi ändå blandar med rätt mycket säd av olika slag, havre, kornkross och vete.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #7 skrivet: 28 nov-09 kl 10:25 »
Vi körde fågel multi just för att det vart BETYDLIGT mycket mindre spill..
Men nu kär vi koncentrat och massa spannmål;) Mycket uppskattat här hemma;)

Måste nästan kolla på allfodret här hemma!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #8 skrivet: 29 nov-09 kl 19:46 »
jag har valt mulit eftersom jag har båda ankor och höns som går ihop och ville ha de bästa till dom, även när de är på tillväxt, fast rikgit små får ju självklart annat foder.
Vet inte om de tar hem de på lanmännen men jag har ordnat hem en pall så vil säljer från mina föräldrars butik till uppfödare runt omkring här.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 29 nov-09 kl 23:02 »
Här står det bara Allfoder på säcken som inhandlades nu i veckan.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #10 skrivet: 30 nov-09 kl 15:47 »
Om vissa kan köpa "bara" allfoder kanske granngården bara tagit hem fel?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 30 nov-09 kl 16:11 »
Tror dessvärre att det snarare är så att vissa granngården har de gamla säckarna kvar... Hur skiljer sig innehållet?

Jag har provat svenska foders hönsmat, men det är bara pärlhönsen som äter det (och knappt de ens!) Mina hönor tycker det är BLÄ!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #12 skrivet: 30 nov-09 kl 16:13 »
Mina ratar "smulet" i allfodret men när jag testade "multi" i somras åt dom det i typ 3 dagar, sen vägrade dom! Dom grävde ut maten ur foderautomaterna och krafsade ner det på golvet så då gav jag upp och bytte tillbaka till allfodret. Suck. Men multi är bra eftersom man slipper smulet... ::)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 30 nov-09 kl 17:10 »
Vet inte riktigt vad dom pratade om i affären, för senaste säcken är ju av pellets O__o fattar ingeting, men finns vilket fall som helst en ny säck som heter "allfoder tillväxt" där dom har slagit ihop dom tillsammans och det är tydligen för att det ska funka för "alla" åldrar :)

Har nog testat det där multi när jag tänke efter, men mina höns äter ALLT. så är inge problem med smulor ;D

Jacob

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 01 dec-09 kl 21:42 »
Vi kör med Edel foders sortiment, tycker det funker bra.
De har både Start, Tillväxt och Värp Max, de värper som galningar året runt!
6,56 kr/kg, billigt?
Vad kostar ert foder?
Köttfår

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 01 dec-09 kl 22:00 »
En allfodersäck på 25kg här kostar 159kr har jag för mig = 6.36kr/kg
Sedan köper jag som sagt ifrån en bonde med havre, 50kr per säck som ligger på 50kg = 1kr/kg.

Snäckskal håller jag inte koll på hur mkt det kostar.  :-[ Går åt så lite så köper inte så ofta så jag lägger märke till priset. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

putte95

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 dec-09 kl 23:26 »
allfodret 6 kr / kg
värp 5 kr/ kg
korn kross 4 kr / kg
vete 4 kr / kg
havre 3 kg / kg
 men nästa år så ska jag så havre och korn på åkern ...
då blir det bara allfodret / tillväxt / värp man behöver köpa...

Jomark

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 02 dec-09 kl 13:45 »
Konstigt det där. På Granngården i Umeå så säljer dom Allfoder och det är pelletkross, har varit det hela detta året (har ju bara haft höns sen i vårvintras). Det kostar 169 kr för 25 kg.

Får se om det heter något annat nästa gång jag ska handla.

Menar ni att "erat" Allfoder har varit hela pellets tidigare?

Mina höns äter då allt så det spelar inte så stor roll att det är en massa bås  :)
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

putte95

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 dec-09 kl 14:03 »
så här.. obs.. de är blandat med korn

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 02 dec-09 kl 14:39 »
så här.. obs.. de är blandat med korn

Så där ser inte vårat foder ut, det är mkt smuligare och det är allfoder inköpt på granngården. "Ditt" foder ser ju ut att inte vara smuligt allas.... vad är det för sort?
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser