Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allfoder har blivit tillväxt ???  (läst 10827 gånger)

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
SV: Allfoder har blivit tillväxt ???
« Svar #40 skrivet: 14 dec-09 kl 08:56 »
Kan inte låta bli.

Lantmännen är luffare  >:(  . Har köpt deras alfoder veg och ibland får man en säck med finna pellets och ibland en salig mjölblandning.  Förklaringen är som någon skrev i tråden, beror var i upphällnings processen just den påsen du köper råkade vara. Tror de aldrig har hört talas om termen "jämn produkt kvalité" .
Tänk om det var likadant när vi köper Bobs SYLT, ibland är den sött ibland syrlig beroende på var just den burken var i urtappningen. Det skulle vi tycka vara okej, eller?

Nä jag kör på hel säd nu mera, de kan ta sitt amatör foder och köra upp det någonstans.   :-X
« Senast ändrad: 14 dec-09 kl 09:33 av Hovnoret »

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #41 skrivet: 14 dec-09 kl 13:04 »
köpte en säck allfoder veg 25 kg den kostade i dag 187 kr , har den gått upp eller ???

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #42 skrivet: 14 dec-09 kl 15:31 »
Kan inte låta bli.

Lantmännen är luffare  >:(  . Har köpt deras alfoder veg och ibland får man en säck med finna pellets och ibland en salig mjölblandning.  Förklaringen är som någon skrev i tråden, beror var i upphällnings processen just den påsen du köper råkade vara. Tror de aldrig har hört talas om termen "jämn produkt kvalité" .
Tänk om det var likadant när vi köper Bobs SYLT, ibland är den sött ibland syrlig beroende på var just den burken var i urtappningen. Det skulle vi tycka vara okej, eller?

Nä jag kör på hel säd nu mera, de kan ta sitt amatör foder och köra upp det någonstans.   :-X

Oj så olika erfa det verkar vara, jag har alltid fått bra Allfoder, ibland pk och nån ibland pellets förståss, men det beror ju bara på olika tillverkningsorter. Aldrig att jag fått "salig mjölblandning" som du skriver.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #43 skrivet: 14 dec-09 kl 17:30 »
Köpte en säck med Allfoder Veg i veckan och jäklars vad mjöligt det är! Mjöligare än vanligt alltså... ::)
Jag tycker det låter rimligt att det är upphällningsprocessen som avgör...

Oj så olika erfa det verkar vara, jag har alltid fått bra Allfoder, ibland pk och nån ibland pellets förståss, men det beror ju bara på olika tillverkningsorter. Aldrig att jag fått "salig mjölblandning" som du skriver.
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

ach73

• Dalarna
    • Kennel Shakatak
« Svar #44 skrivet: 14 dec-09 kl 21:10 »
Jag är oxå trött på allt smul man får i pellets-säckarna.
Hönsen äter det inte så mkt går till småfåglarna som glatt tar smulorna.

Ni som inte ger pellets utan bara spannmål, hur utfodrar ni?  ???

Träsktrollet

• -
« Svar #45 skrivet: 16 dec-09 kl 12:36 »
köpte en säck allfoder veg 25 kg den kostade i dag 187 kr , har den gått upp eller ???

Så mycket har det alltid kostat för mig...

Kan inte låta bli.

Jag håller oxå på att lessna på detta företag! Jag tycket att deras foder nästan enbart består av "mjöl", det blir mycket mer spill och till det priset de har  :o
Dessutom så har jag har fått "hacka" allfodret hela våren och sommaren för att de inte ville ta hem kyckling start åt mig  >:(

Jag önskar att jag hade "svenska foder" hönsfoderåterförsäljare nära mig igen  :'(  De hade alltid bra kvalite på sitt foder...
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #46 skrivet: 16 dec-09 kl 13:59 »
Här har priset gått ned, 159kr kostar en 25kg säck. Senaste gången fick jag så gott som BARA fina bitar, knappt något mjöl alls.... Få se hur det blir denna gång, dags att köpa nytt igen... Men som sagt så gör inte mjölet så värst mycket då våra höns slukar allt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Träsktrollet

• -
« Svar #47 skrivet: 16 dec-09 kl 18:35 »
Här har priset gått ned, 159kr kostar en 25kg säck. Senaste gången fick jag så gott som BARA fina bitar, knappt något mjöl alls.... Få se hur det blir denna gång, dags att köpa nytt igen... Men som sagt så gör inte mjölet så värst mycket då våra höns slukar allt.

Mina hönor kan vara lite kräsna  ::)  :-[
Men om mer än halva säcken är rent mjöl, då känner man lite irritation...  >:(
Jag betalar nästan 180:-/säck och priset bara stiiiger... Ska kolla kvitton.
Har hönsraserna:

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #48 skrivet: 16 dec-09 kl 23:29 »
Jag är oxå trött på allt smul man får i pellets-säckarna.
Hönsen äter det inte så mkt går till småfåglarna som glatt tar smulorna.

Ni som inte ger pellets utan bara spannmål, hur utfodrar ni?  ???

Jag blandar i lika delar havre,korn,vete.
Sen får de köks resterna så klart.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #49 skrivet: 17 dec-09 kl 10:37 »
Men som sagt så gör inte mjölet så värst mycket då våra höns slukar allt.

Här oxå, de har oxå lärt sej att det inte fylls på förrän det är heltomt i automaten med jämna mellanrum.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Träsktrollet

• -
« Svar #50 skrivet: 17 dec-09 kl 14:51 »
Jag brukar oxå försöka lära dem att det inte kommer mer foder (Vad det än är) förens det är tomt i foderautomaterna  ::)
Host *Försöker*  ;D
Har hönsraserna:

Jacob

• Uppland
« Svar #51 skrivet: 17 dec-09 kl 18:16 »
Har nu fått ett bra pris på Svenska Foders sortiment, Värp Opti. Kommer att få hem helpallar med 28 säckar på varje.
Blir en väldigt skillnad mot tidigare.
Nu blir det 117 kr/ säcken= 5,30 kr/kg inkl. moms
Tidigare= 6,56 kr/kg. inkl. moms

Så nu kan folk komma och köpa här!
Annars blir jag aldrig av med fodret!

En säck håller väl bara i 4 månader?

Köttfår

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #52 skrivet: 17 dec-09 kl 18:24 »
Gillar inte Granngårdens sortiment vad gäller hönsfoder (det gör inte våra höns heller :), det är ju mestadels mjöl). Länge leve Svenska Foder!!! Nu ska de (Svenska Foder) tydligen börja med ekologiskt foder också, har jag för mig att jag läst någonstans.
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Träsktrollet

• -
« Svar #53 skrivet: 18 dec-09 kl 11:48 »
Svenska foder som inte finns i norra Sverige...  :'(  :'(  :'(
Har hönsraserna:

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #54 skrivet: 18 dec-09 kl 14:07 »
Jag har använt både svenska foders och granngårdens till mina höns. Mjölet som i regel är med i granngårdens foder äter ju inte hönsen, så jag tänkte att svenska foders fina bitar vore bättre, men hönorna höll inte med alls. Efter ett par månader, när hönsen i princip bara ätit spannmål och ratat pelletsen, bytte jag tillbaka. Svenskafoder-käket fick pärlhönsen äta upp, och inte ens de som annars är hysteriskt glupska, var särskilt förtjusta i det utan det räckte lääänge...  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Träsktrollet

• -
« Svar #55 skrivet: 18 dec-09 kl 20:38 »
Idag köpte jag en säck med allfoder, jag fick betala 174:-
Mest mjöööl!  >:( *Gnisslar tänder*
Har hönsraserna:

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #56 skrivet: 25 dec-09 kl 17:22 »
Har nu fått ett bra pris på Svenska Foders sortiment, Värp Opti. Kommer att få hem helpallar med 28 säckar på varje.
Blir en väldigt skillnad mot tidigare.
Nu blir det 117 kr/ säcken= 5,30 kr/kg inkl. moms
Tidigare= 6,56 kr/kg. inkl. moms

Så nu kan folk komma och köpa här!
Annars blir jag aldrig av med fodret!

En säck håller väl bara i 4 månader?

Vart är "här"då ??  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jacob

• Uppland
« Svar #57 skrivet: 25 dec-09 kl 20:54 »
Stockholm/ekerö  :)
Köttfår

Jomark

• Västerbotten
« Svar #58 skrivet: 25 dec-09 kl 21:32 »
Tycker Allfodret funkar jättebra, som jag skrev tidigare så försvinner allt ur automaterna. Jag fyller på när dom tömt helt enkelt.
köpte ny säck i måndags, och i Umeå verkar dom bara ha Allfoder pk (pellets kross).
Det är då både jag och hönsen nöjda med.

Men smaken är som baken  ;)
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #59 skrivet: 25 dec-09 kl 21:56 »
Våran senaste säck var så gott som BARA mjöl... -.-'' Riktig tur att mina höns är så glupska. Eller vissa... Blandgruppen. :P Jag brukar göra så att jag fyller på åt Sebrightsen som är bortskämda och bara äter bitarna, sedan lämnar de allt mjöl... Då tar jag mjölet som ligger kvar och kastar in till blandgruppen. Slut inom 1 min. >_<

Min appenzeller, araucana mlf. grupp åt inte mjölet förut men nu har även de börjat gjort det. Mina dv kochin också. De enda som är lite fjolliga är de pärlgrå.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 2 användare
Galaxie, Pamilla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser