Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allfoder har blivit tillväxt ???  (läst 10888 gånger)

putte95

• Gäst
SV: Allfoder har blivit tillväxt ???
« Svar #20 skrivet: 02 dec-09 kl 14:57 »
allfoder..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 02 dec-09 kl 15:44 »
Vad för märke? Ser ut som de Emil har till sina... En blå säck. Jag köper pullfor och det är mycket mindre bitar och massa smulor.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

putte95

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 02 dec-09 kl 15:55 »
så här.. ser säcken ut..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #23 skrivet: 02 dec-09 kl 16:03 »
Men det är ju samma som jag har! Men på min står det inte "Allfoder veg pellets"... Det står med liten text "allfoder/tillväxt" veg. Hm...  ??? Och innan när det endast stod allfoder så såg inte fodret ut sådär ändå, finns det allfoder med större pelletsbitar ifrån pullfor?  ???
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #24 skrivet: 02 dec-09 kl 16:28 »
Men vad underligt!  :o Jag köper samma allfoder som du Linkoso och Putte men det är inte alls pellets i mitt utan väldigt smuligt...
Undrar om det är olika i olika delar av landet eller nåt? ???
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #25 skrivet: 02 dec-09 kl 16:31 »
Ja, jag har samma som dig Dixi! Halva säcken består av mjöl! XD

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 02 dec-09 kl 17:57 »
Fan jag kan inte se bilderna! >w< men det jag fick förra gången var helt smuligt men denna gång var det hela stora bitar, som pellets. Hm... Underligt!

Jacob

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 02 dec-09 kl 18:53 »
Blir så för mig också ibland tyvärr.
När spannmålscistärnen är full blir det grova bitar och när den börjar ta slut är det nästan mjöl.
Köttfår

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #28 skrivet: 02 dec-09 kl 18:54 »
Aha, då fick man en förklaring! =)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 02 dec-09 kl 19:22 »
Vet inte riktigt vad vi pratar om längre. Men enligt personalen så finns det i alla fall en säck som heter allfoder/tillväxt som dom har slagit ihop. Men han kanske inte visste vad han pratade om :p hur ser riktig tillväxt ut egentligen?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #30 skrivet: 02 dec-09 kl 19:44 »
Har ingen aning, har aldrig köpt! x) *skickar vidare frågan*

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 02 dec-09 kl 21:48 »
kollade bilderna nu, mitt är inte riktigt så stort. det är lite bredare istället med nyp delat på hälften :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #32 skrivet: 02 dec-09 kl 21:58 »
Mitt ser ut som små bruna kulor! :P xD

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 02 dec-09 kl 21:59 »
men hur kan de vara så annorlunda! tror dock att mitt ser ut som det göra för dig linkoso...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #34 skrivet: 02 dec-09 kl 22:02 »
Om de liknar kluttarna jag gjort till höger om bilden så ser dina ut som mina! XD Den andra till vänster är mer en "pellets" som vi sett här inne på bild... :P Liknar kalkonfodret!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 02 dec-09 kl 22:03 »
just det, tänkte på det. kalkon göd ser det ut som :D nä, mitt ser ut som ditt. alltså pellet kross måste ju det heta? ska kolla vad det står på min :)

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 04 dec-09 kl 09:29 »
På min nyöppnade säck står det som på bilden (alltså PK=pelletskross), och ser ut som nedan

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #37 skrivet: 04 dec-09 kl 12:09 »
På min nyöppnade säck står det som på bilden (alltså PK=pelletskross), och ser ut som nedan

Aha... det kan förklara storleken (småleken ) på fodret då.... har aldrig reflekterat över om det finns olika beteckningar där....
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Live

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 04 dec-09 kl 12:31 »
Idag var det dags för att inhandla ny mat till alla djuren. När vi kollar runt efter allfoder (kommer inte ihåg om det heter något mer) så finns det ändast allfoder tillväxt. Vi går till kassan och frågor varför det inte finns endast allfoder. Var nämligen samma sak förra gången, men vi trodde att vi tagit fel. Då säger personalen att det finns inte längre något "allfoder", utan allfoder tillväxt är tydligen det "nya" allfodret. Men denna mat är ju som smuligt, alldofret brukar ju vara i stora bitar ???

Någon som har hört detta från sina andra foderlevantörer? Sålänge det innehåller allt som allfodret gjorde så gör det ju inget, men tillväxt brukar man väl köpa till unga djur. eller? har ju aldrig köpt tillväxt förut, men kanske tillväxt endast heter tillväxt och allfodret nu heter "allfoder tillväxt"?

Haha, hoppas ni försstår va djag menar :P

Undrar om du undrar över det som jag upptäckt med.
Förr var allfoder små små bitar,sen blev de stora pellets vilket var jobbigt för de mindre åldrarna av unghönsen att få i sig, sen fick de nog bannor av den orsaken av många och nu ser det ut som om de bankat ut dem med följden att det är mest smulor ja och en del större pellets.
Jag hörde att de köpte in ny maskin och att det blev såhär.

Blev du klokare ;D

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 04 dec-09 kl 13:30 »
Nu har jag kollat på Lantmännen direkt's (sidan där vi beställer foder) produktkatalog.
De olika Allfodersorterna som finns där är:
*Allfoder
*Allfoder veg
*Allfoder start veg.
'
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser