Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var sälja fårskinn?  (läst 4666 gånger)

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
Var sälja fårskinn?
« skrivet: 27 nov-09 kl 22:30 »
Hej.

Nu har vi ett gäng lammskinn. Det kommer vi ha lite då och då. Damens far har får, men han vill inte ha skinnen.

så.

Någon som vet var man kan vända sig för att sälja dem? Alltså någon återförsäljare.

- :)
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Var sälja fårskinn?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-09 kl 22:32 »
Vad är det för skinn och var finns du?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #2 skrivet: 27 nov-09 kl 23:05 »
skinnen finns i sydöstra tjeckien just nu på ett, vad kan det heta, berederi.. jag finns på gotland. då min dam kommer från tjeckien, åker jag dit emellanåt.

lammen har gått uppe på kullarna i vita karpaterna, slaktade hemma.

pälsen är ca 8 cm. vita.

vi kan också fixa från gårdarna runtomkring. då är det kanske olika längd på pälsen.. eller säger man ullen?

Pysslan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 nov-09 kl 23:42 »

Kolla om du får sätta upp en annons på anslagstavlan på bvc, kanske någon vill ha till vagen, pulkan...

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #4 skrivet: 28 nov-09 kl 18:39 »
Kolla om du får sätta upp en annons på anslagstavlan på bvc, kanske någon vill ha till vagen, pulkan...

nja.. det var inte riktigt så jag tänkte. mer om det finns någon som handlar med fårskinn. det kan bli tal om ganska många.

Pysslan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 nov-09 kl 18:43 »
nja.. det var inte riktigt så jag tänkte. mer om det finns någon som handlar med fårskinn. det kan bli tal om ganska många.

Ojdå. Jag missade det med "åtrförsäljare" medan jag läste igenom de andra inläggen.

Någon hantverksaffär kanske. Men de ska väl ha en del av vinsten.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 30 nov-09 kl 18:06 »
Frågan är då priset? Kvalité på ullen osv. Storlek på fällen? Inredningsföretag kanske? Finns ju olika kedjor och fristående.

Barnvagnsåterförsäljare?

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #7 skrivet: 01 dec-09 kl 09:37 »
Frågan är då priset? Kvalité på ullen osv. Storlek på fällen? Inredningsföretag kanske? Finns ju olika kedjor och fristående.

Barnvagnsåterförsäljare?

Javisst. Inrednings firmor kanske.. De kommer nog iofs inte vara helt billiga. De som vi haft förut är av mycket god kvalité. Jag har inte sett dem än, de som vi lämnat in nu, så jag vet ej storleken..men det är "lammstorlek" :) ..hm. ser att jag skrivit fårskinn i rubriken..

Kanske bra barnvagnssorlek..

gopo

« Svar #8 skrivet: 02 dec-09 kl 08:20 »
Hemslöjdsbutiker, konsthantverksbutiker, garnbutiker. Det finns säkert butiker som är intresserade i gamla stan (stockholm).

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #9 skrivet: 02 dec-09 kl 20:01 »
Hemslöjdsbutiker, konsthantverksbutiker, garnbutiker. Det finns säkert butiker som är intresserade i gamla stan (stockholm).

Tack. ska kolla. har fått napp på fler ställen... kul.

Hemvändare

• Tid är allt vi har
« Svar #10 skrivet: 21 dec-09 kl 16:00 »
ödins garveri kanske? dock så har jag noterat att det finns ett överskott på lam/får skinn på gotland då jag med lätthet kan räkna upp 10 produceneter på ön. och minst lika många försäljare.
kontakta http://www.tjaderlader.se/ och kolla om de har tipps. annars göra boor verkar poppis. kanske nån som gör egna boors skulle vara intreserad. kolla på marknader på ön så hittar du åtminståne 3-5 st. kvinnfolki kan säkert komma med förslag också.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #11 skrivet: 07 jan-10 kl 09:27 »
annars göra boor verkar poppis. kanske nån som gör egna boors skulle vara intreserad.

Visst. Ska kolla kvinnfolki.. du menar boor som i boa? sån man har runt halsen? det kanske vore nåt.

Nyss hemkommen ifrån Tjeckien och nu har det visat sig att vi kan fixa fram ganska många skinn, kanske runt 700st eller mer. Så om någon har ytterligare tips på återförsäljare så tages det tacksamt emot. Priset är ännu lite oklart, då frakten är ett liten detalj som fortfarande måste lösas..

De är i huvudsak kromberedda, men jag jobbar på att få fram andra också.

Ni som skickat PM kanske har lust att göra det igen..för jag har hmm.. larvat runt lite med mina meddelanden där..

Tack.

Hemvändare

• Tid är allt vi har
« Svar #12 skrivet: 07 jan-10 kl 10:11 »
Ja precis Boa kanske det heter. Jag är inte världsmästare på det här med att stava alltid.  :-[
« Senast ändrad: 07 jan-10 kl 11:34 av Hemvändare »

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #13 skrivet: 07 jan-10 kl 11:18 »
Ja precis Boa kanske det heter. Jag är inte världsmätare på det här med att stava alltid.  :-[

nämen det var nog riktigt va? om de är många.. boaor låter ju skumt.. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser