Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad var det för frukt vi åt?  (läst 2401 gånger)

Kiranja

Vad var det för frukt vi åt?
« skrivet: 27 nov-09 kl 16:30 »
Hejsan!

Jag och en vän var i Marocko i förra veckan och köpte då en kväll frukt på en marknad. Den såg ut ungefär som en stor, avlång Sharon, så vi trodde att det nog kunde vara nåt liknande. Dock visade det sig när vi högg in på den att det var något helt annat! Den smakade ganska bittert och det kändes som om all saliv bara försvann, för att det i nästa stund naturligtvis skulle rinna saliv ur munnen. Vidrigt, men ganska roligt.

Nu undrar vi dock: vad var det egentlgien för frukt? Någon som har en aning?

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vad var det för frukt vi åt?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-09 kl 16:47 »
kanske det var omogen sharon?
Tydligen kan man inte äta sharon innan de mognat de innehåller mycket garvsyra.

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=mat_fran_ao&event=matbeskrivning&id=32&indexnamn=Exotiska%20frukter&id=32

lumpus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 nov-09 kl 17:20 »
å va i hela hälsingland är persimoner?

Jan lindgren

« Svar #3 skrivet: 30 nov-09 kl 22:18 »
Hej!
Persimoner är frukt av Diospyros virginiana som växer vild i USA.
Sharonfrukt är en variant av kakiplommon, Diospyros kaki som ursprungligen kommer från Kina.
MVH
Jan

evabenke

« Svar #4 skrivet: 05 dec-09 kl 16:00 »
Jag brukar i en liten butik nära mitt arbete denna årstid köpa en frukt som ser ut som en stor sharonfrukt. Har av handlaren fått veta att den heter kaki. Frukten hos honom kommer från turkiet eller spanien. Före jul är denna frukt söt och god...en av mina favoriter..men efter årsskiftet så har detta med "garvsyran" (?) hänt. Det var väldigt märkligt första gången att stoppa denna, väl mogna, läckerhet till munnen och efter en kort stund känna all saliv försvinna. Nu mera njuter jag den fram till jul och väntar sen snällt ett år på nästa giva.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
M_P

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser