Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilket salt till skinnberedning?  (läst 13562 gånger)

ulfg

vilket salt till skinnberedning?
« skrivet: 26 nov-09 kl 09:38 »
Vilket salt använder ni för att salta skinnen innan beredning? Köpt stensalt på säck på Lantmännen.
Ser dock ingen skillnad i deklarationen mellan stensalt och vanligt vägsalt, "effektsalt". 98 % kalciumklorid och klumpförebyggande medel (E536) både stensalt och effektsalt. Tycker grovt havssalt i säck från livsmedelsbutik blir för dyrt. Hur tänker ni och vad för salt kör ni med bra resultat?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

esten

• -
SV: vilket salt till skinnberedning?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-09 kl 09:47 »
Jag har alltid använt stensaltet , och lagt rejäla lager . Har till och med lagrat hudar utomhus vintertid under ett lager stensalt , utan att berederiet haft klagomål på skinnkvaliten .

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 nov-09 kl 10:47 »
Använder också stensalt, och det fungerar kalasbra. Har hört av någon att man "absolut inte" ska använda vägsalt. Kan det vara mer orent salt??

Birgit

« Svar #3 skrivet: 26 nov-09 kl 11:21 »
Stensalt säger alla berederier. De menar att vägsalt inte drar ut fukten u skinnet, utan bara håller det blött. Har själv aldrig testat vägsalt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 26 nov-09 kl 12:48 »
Stensalt innehåller antifrysmedel som ger brännmärken på den råda huden. Man har i alla tider använt stensalt eller fling(hö)salt till hudar, varför ändra på ett koncept som fungerar? Är det månne plånboken som bestämmer?  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 nov-09 kl 14:33 »
Sist jag skulle köpa salt, så fick jag havssalt i storsäck (25kg) som skulle vara speciellt för skinn...
Det var lite blötare än annat salt. Jag har inte levererat skinnen till beredning än, så jag vet inte hur de ser på kvalitén än.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 26 nov-09 kl 14:35 »
Vet att de på Färöarna använt havssalt och det har gett en hel del problem med ull-släpp, så där försöker man lära om folk till stensalt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 nov-09 kl 15:13 »
Oh, shit!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 dec-09 kl 12:12 »
Nu har jag lärt mig! :) Vägsalt är kalciumdiklorid, men stensalt är natriumklorid.

ulfg

« Svar #9 skrivet: 06 dec-09 kl 21:40 »
Tack Stadsbarn!
Mycket bra, då vet jag att det är natriumklorid jag skall ha och kan sålla bort allt som  har nåt annat i varudeklarationen. Tack.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #10 skrivet: 07 dec-09 kl 16:57 »
Jag kunde bara få fodersalt
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

bo_i_dala

« Svar #11 skrivet: 07 dec-09 kl 19:11 »
Hej!

Till hudar används huvudsakligen natriumklorid, kallas allt möjligt, tex fodersalt!!
mvh

ulfg

« Svar #12 skrivet: 07 dec-09 kl 22:31 »
Exakt, det är det som är problemet. Natriumklorid kan uppenbarligen kallas för stensalt, effektsalt, fodersalt, osv. I Lantmännen hade jag en diskussion med personalen om skillnaden mellan stensalt och "effektsalt". Innehållsdeklarationen var helt identisk: 99 % natriumklorid och så lite antiklumpmedel. Jag valde ändå stensaltsäcken, medan Lantmannen trodde att det kvittade vilken säck jag tog. Uppenbarligen hade han också helt rätt.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #13 skrivet: 08 dec-09 kl 07:22 »
Fodersaltet var ganska finmalet. Saltet skall väl hälst vara grovt.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 08 dec-09 kl 08:00 »
Fodersaltet var ganska finmalet. Saltet skall väl hälst vara grovt.

Instämmer, fodersaltet eller hösalt som det också kallas brukar vara i stora flingor medans stensaltet är ju, ja större stenar. Det suger effektivare än fodersaltet gör.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

esten

• -
« Svar #15 skrivet: 08 dec-09 kl 10:18 »
Säger samma sak , saltet ska vara i grova kristaller för att vara bra .
Finsalt blir bara smetigt .Annars har man ju kunnat använda vanligt bordssalt .

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #16 skrivet: 08 dec-09 kl 11:21 »
Kanman salta o skicka skinn som varit i frysen osaltade?
Disability is an attitude

bo_i_dala

« Svar #17 skrivet: 08 dec-09 kl 16:15 »
Hej!
Har jobbat på slakteri, det viktigaste är inte något annat än att man inte får snåla på saltet!!!
Stora eller små kristaller kvittar bara man inte snålar på saltet!!
MVH

sarbe453

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 27 dec-09 kl 16:24 »
Jag tar upp tråden igen för jag pratade med min far i går. Han hade fått ett älgskinn av en bekant och han hade saltat det med massor med salt typ 30 kg tror jag han sa. Han hade sedan vikt ihop den som en pressenning, så att pälssidan inte kom in kontakt med köttsidan. Nu hade han fått svar från tranås som sa att pälsen släppte och att det var förstört. De menade att felet var att han vikt ihop det innan det torkat.

Som jag förstod min far så hade han inte bytt salt någon gång. Han berättar dock att han använt vägsalt... Vad tror ni var felet? Ihopvikningen? Vägsaltet?
Hur är det bästa att göra med skinnen? Jag har själv aldrig saltat skinn eller ens sett ett saltat skinn så jag kunde inte säga mer än att jag inte trodde att vägsalt var så bra...
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Dolvis

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 27 dec-09 kl 16:32 »
Jag har hört ryktesvägen att älg- och renskinn är mycket känsligare och större risk att det fäller av håren än tex får eller nöt. Men som sagt ingen säker källa på detta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 5 användare (1 dolda)
Galaxie, Pasi, Ollefund, blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser