Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på vad man kan göra med långa spån?  (läst 3291 gånger)

Humle

• Västerbotten
Tips på vad man kan göra med långa spån?
« skrivet: 25 nov-09 kl 20:37 »
Hej jag hyvlade lite asp idag med spånhyveln och det blev ganska snygga och långa spån enligt mitt tycke. Det känns som om det borde finnas många roliga användningsområden för sådana bara man har lite fantasi. Själv har jag några förslag har ni några andra tips? De användningsområden jag kommer på är som dekorationssnören på julklappar, hänga upp i tråd ovanför element så de kanske snurrar av varmluften, som embalage i paket eller naturligtvis som eldtänne.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Jennyt

• Västergötland
SV: Tips på vad man kan göra med långa spån?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-09 kl 20:41 »
Ha det i granen vet jag. Eller som änglahår :D Så himla vackra de är :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

malines

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 nov-09 kl 20:49 »
Jättefina! Tälj en prydnadsdocka till julklapp till ngn och använd dem som hår! Men att ha dem i fönstret eller över elementet så de snurrar var inte heller en dum idé!

Luffsen

• -
« Svar #3 skrivet: 25 nov-09 kl 22:31 »
"Dölj" sladden till adventsstjärnan...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

gopo

« Svar #4 skrivet: 26 nov-09 kl 09:30 »
Gör en peruk tycker jag!

Klararara

« Svar #5 skrivet: 26 nov-09 kl 09:36 »
En vän till mig gjorde en vacker krans av sirliga träspån till sin pappa när han begravdes. Pappan hade slöjdat mycket i trä i sina dagar så det passade så fint!

Humle

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 27 nov-09 kl 11:32 »
Tack för förslagen! Tyvärr har jag inte lyckats få dem att snurra av varm luft :(. Kanske jag kan åka till en florist med dem och höra om det är något de skulle vilja ha. Julgranspynt var en rolig ide jag ska testa snart.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 nov-09 kl 11:59 »
Floristerna är garanterat intresserade. (annars är de inge duktiga) ;) Även om de inte snurrar så är ju en mobil, alt. takkrona jätteläckert. Häng dem i typ fiskelina var som helst. överallt......nu kanske jag spårade ur lite :-[
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

kattfot

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 27 nov-09 kl 13:07 »
Man kan göra ett expriment: stoppa ena änden av ett eller flera spån i en vas med vatten och lite vattenfärg. Se hur vattnet långsamt sugs upp och färgar spånet.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 27 nov-09 kl 13:12 »
Jag skulle hängt dem rakt upp och ner i julfönstren.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 27 nov-09 kl 15:23 »
....tillsammans med pepparkakor :D

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 28 nov-09 kl 00:41 »
Dekorera en krans eller flera. Doftolja eller essenser droppat eller fuktat på spånen kan ju vara fint i ett potpuri.
Lägg dem i en fin glaskupa, glasburk eller glaslåda och dekorera med något färgglatt... har man bord med låda i och glasskiva över kan man mycket väl lägga dem där...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 03 jan-10 kl 12:53 »
Bädda i värpredena till hönsen me det...
Fjäderfän och kaniner

pyrola

• Trädgårdsmästarstudent, trädbeskärare, vegetarian
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 10 jan-10 kl 17:18 »
Som fd floriststudent blir jag helt lycklig av att se dem. Jättevackra! Oh så fint det hade varit med sådana spån på en dörrkrans, tillsammans med lite kanelstångoch annat jordnära myspys-pyssel.
Annars röstar jag också för en peruk =)
Fjällvandra, laga vegmat, virka, leka med råttor, beskära träd, klättra i träd, nysta garn, trädgårdera

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser