Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägghöns! :P  (läst 4440 gånger)

Daaniel

• Gäst
Ägghöns! :P
« skrivet: 23 nov-09 kl 06:40 »
Har tänkt att sälja matägg till våren och undrar om det finns andra raser än Bovan,leghorn,lohman och likande som lägger bra med stora ägg??
Alltså inga dvärgraser!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Ägghöns! :P
« Svar #1 skrivet: 23 nov-09 kl 07:04 »
leghorn är naturligt uppföda från början så jag tycker leghorn.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #2 skrivet: 23 nov-09 kl 08:11 »
Vad definierar du som stora ägg?

Många höns värper ju ägg på 55-60 gram. För mig är det stort och bra, och det ligger bra i en vanlig äggkartong utan att skvalpa, men så läser man ju om andra på forumet som får ägg på allt från 70-100 gram...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 23 nov-09 kl 08:15 »
Ja... För oss är 55g t.ex. ett litet ägg...  :-X När vi är vana att få 100g + ägg som inte går att stänga kartongen över. >_<
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 23 nov-09 kl 08:16 »
leghorn är naturligt uppföda från början så jag tycker leghorn.

fast de lägger väl inte så stora ägg, eller?  ;D läste, det stod ca 65 gram. väger de minst lohmanäggen jag får. annars väger det ca 85  ::)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 23 nov-09 kl 08:17 »
Våra leghorn la ägg på 80g. Men det gäller att de blir ett par år först bara (äggen blir större ju äldre hönan är). :P
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 23 nov-09 kl 08:18 »
Våra leghorn la ägg på 80g. Men det gäller att de blir ett par år först bara (äggen blir större ju äldre hönan är). :P

Haha, okey. daniel. köp hönsen när de är 3 år istället xD

putte95

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 nov-09 kl 08:22 »
jo men då värper de inte bra..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 23 nov-09 kl 08:30 »
Gör de ju!  :o Men om man jämför med första året så är det ju skillnad. Men värper dåligt, aldrig! Våra lohmann som folk säger slutar värpa vid 2-3 år lägger ju ca 4ägg/veckan/höna och är 7 år gamla snart.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 23 nov-09 kl 08:31 »
Haft en som la ägg till hon var 15 år med för övrigt, dvs... Hela sitt liv.

Daaniel

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 nov-09 kl 15:36 »
Tack för alla svar >.<
 men menar att jag vill ha någon annan ras än leghorn,lohman,bovan och likanden som värper bra och stora ägg :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 23 nov-09 kl 15:41 »
... .... .... Öööööh... Australorp! ;D Fast jag vet inte om Fredrikslund håller med om att de är bra läggare, haha! ;)
Isbar lägger stora gröna och många ägg. Plymouth rock är en till bra värpras, och Sussex och faverolle (fast jag tar tummen ned lite på faverolle och värpande, i alla fall på den jag hade ;) ).

Tina-a

« Svar #12 skrivet: 23 nov-09 kl 16:03 »
Hedemora?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 24 nov-09 kl 22:30 »
Sussex lägger som bara den o bra storlek oxå + för stora snygga hönor (jag har en vit)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Levis.krok

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 24 nov-09 kl 22:59 »
faverolle är inga vidare bra värphöns. har haft dem i flera år med flera olika stammar och de har aldrig varit några stor värpare :(
mina bästa värphöns är welsumer, sussex och Plymouth rock

Moëll i Trädet

• -
« Svar #15 skrivet: 24 nov-09 kl 23:26 »
Minorka var väl den ras som hängde med Leghorn i värpresultat fram till dess att hybriderna kom.
Jag vet inte om det finns några Minorkor av de gamla produktionsstammarna kvar i Sverige.
"Kärleken är livets bäste vän"

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #16 skrivet: 24 nov-09 kl 23:32 »
Mina australorp lägger mest ägg av alla mina raser (inkl brun lohmann), den ena damen har dessutom ruvat två gånger med gott resultat! De är dessutom väldigt vackra och lugna, om du sen skulle vilja ha kött är det en ordentlig slaktkropp.

Vill du ha en lantrashöna, men ändå inte så liten så är blommehöns rätt rejäla och det finns de som ruvar, försök köp döttrar till en ruvande mamma i så fall så har de det i generna. (jag har en sån blommehöna)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #17 skrivet: 25 nov-09 kl 04:14 »
Jamen...äggsprutorna sussex och australorp då..om du inte vill ha dom andra..plymouth rock på andra plats ..nu har du ju lite att gå på :)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Daaniel

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 25 nov-09 kl 09:59 »
Jamen...äggsprutorna sussex och australorp då..om du inte vill ha dom andra..plymouth rock på andra plats ..nu har du ju lite att gå på :)

Vilka färger på äggen lägger dem? :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 25 nov-09 kl 10:04 »
Ljust skiftande rosa - gulaktiga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser