Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttpriser  (läst 16154 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Köttpriser
« Svar #20 skrivet: 11 maj-10 kl 10:16 »
Det lär väl vara styckad, vilket då ger ca 90 kr slaktad..

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 11 maj-10 kl 11:20 »
Du menar tvärtom va?

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 11 maj-10 kl 17:03 »
Nej, tar man 90 kr/kg för slaktad vikt, så blir det runt 120-130 kr för styckad, det är ju färre kilo.

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 maj-10 kl 18:40 »
ah, det var MITT inlägg du kommenterade. Jaja,  då är det logiskt. Jag vet inte om det är slaktade eller styckad vikt, jag tror faktiskt det är slaktad.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 12 maj-10 kl 22:04 »
Vad är då rimligt att ta kilot för helfall av lamm?
Har ingen möjlighet att få det styckat utan folk får stycka själva.

j
Jag läste Scans notering precis och den högsta låg på 35-36 kr/kg och jag tycker nog att du ska lägga på minst 20 -25 kr till, om det är slaktat och klart.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 maj-10 kl 22:07 »
50 kr för vildsvin är helt galet. Marknadspriset ligger på 120 kr. Fast där minns jag inte om det är slaktad eller styckad vikt.

Det är möjligt att mitt pris är lågt, men det ska gå att sälja också. Vad marknadspriset anbelangar, så får man 15-25 kr/kg hos en uppköpare och det anser jag att är betydligt sämre. Kan du sälja för 120 kr/kg, så bara sälj. Vi delar på mellanskillnaden

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 12 maj-10 kl 22:09 »
Men en grossist är ju lika jobbig att sälja in sig hos som hos privatkunder.  Varför vända sig till en kund som bara betalar 25 % av vad andra kunder betalar?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 maj-10 kl 22:12 »
Att sälja till en vilthandlare är hur enkelt som helst. man kör dit och lämnar svinet/svinen bara, med röda organ, inget jobb för en själv, men betalningen är därefter.

Att sälja till privatpersoner är inte helt lätt det heller, Tro mig. Vi skjuter mycket svin och det är inte lätt att få alla sålda.

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 maj-10 kl 22:27 »
Nä, jag vet egentligen att privatförsäljingn är lite meck med. Jag säljer ju så själv och det går inte automatiskt. Men för mig är alternativet att ta mig in på en restaurang eller Ica, å det är ju omöjligt och asjobbigt.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 21 maj-10 kl 22:08 »
Jag säljer en del till restauranger också och då måste man har ett konkurrenskraftigt pris. Annars köper dom absolut ingenting

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 2 användare (1 dolda)
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser