Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  elkostnad för 28 tums tjocktv å digitalbox?  (läst 7301 gånger)

lumpus

• Gäst
elkostnad för 28 tums tjocktv å digitalbox?
« skrivet: 18 nov-09 kl 18:57 »
nån som har koll på vad tv + kanal digitalboxen kostar i timmen i el?

mr. burns

SV: elkostnad för 28 tums tjocktv å digitalbox?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-09 kl 19:07 »
Jag vet inte om svaret är det bästa, men skaffa dig en sådan där elmätare som du sätter mellan uttaget o det du vill mäta, då får du fram hur många (k)W en sak drar.
Typ Julas
http://www.jula.se/search-result/?q=elm%C3%A4tare

Sedan vad det kostar att köra beror på ditt elpris.

lumpus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 nov-09 kl 19:20 »
Jag vet inte om svaret är det bästa, men skaffa dig en sådan där elmätare som du sätter mellan uttaget o det du vill mäta, då får du fram hur många (k)W en sak drar.
Typ Julas
http://www.jula.se/search-result/?q=elm%C3%A4tare

Sedan vad det kostar att köra beror på ditt elpris.

ja en sån är nog inte så dumt,kan man ju mäta det mesta som är inkopplat med stickkontakt,,nån som vet hur tillförlitliga de är?

mr. burns

« Svar #3 skrivet: 18 nov-09 kl 19:26 »
Det finns en tråd om det http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=75423.30
Vi diskuterar visserligen värmepumpar men elmätare kommer på sidan 3, Torbjorn verkar ha koll på läget.

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 18 nov-09 kl 19:34 »
Hej!
Dessa elmätare är tillräckligt tillförlitliga!!

mvh

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 18 nov-09 kl 21:32 »
För tv-apparater brukar märkeffekten alltid stå på typskylten, så man behöver ju egentligen inte mäta alls utan det är bara att läsa innantill och räkna.

Ett exempel, räknat på prylar som jag har hemma : Philips 32" widescreen från 1999 samt digitalbox Emitor Smartbox 10.
Tv:n drar 80 W enligt typskylten och digitalboxen är märkt 5 V 1,5 A, alltså 7,5 W. Antag att nätadaptern till digitalboxen har 80 % verkningsgrad, då blir dess effektförbrukning från elnätet 7,5/0,8 = 9,375 W, säg 10 W.
Alltså drar alltsammans 90 W = 0,09 kW. Energiförbrukningen blir då 0,09 kWh/timme, om elpriset är 1 kr/kWh så kommer det alltså att kosta 9 öre per timme att hålla sakerna igång.

Man kan räkna med att en fullstor (24" eller större) tjock-tv har effektförbrukning mellan 40 och 150 W i drift, och mellan 2 och 10 W i standby. För små tjock-tv (14 - 20") kan man vänta sig 25 - 80 W. Riktigt gamla exemplar (före ca 1980) har större effektförbrukning, t ex  150-200 W för en tv från mitten av 70-talet och 250-400 W för gamla rörbestyckade färg-tv (ca 1967-72).
Om man är ute efter en riktigt strömsnål tv så ska man hålla utkik efter en Salora från 80-talet (helst K eller L-chassi, det senare satt också i vissa Luxormodeller), de hade en speciell konstruktionslösning (Ipsalo) i nätdel och högspänningsdel som hade mycket bättre verkningsgrad än de traditionella lösningarna. Tyvärr blev den dyr i tillverkning och konkurrerades ut omkring 1990.

Mer avancerade digitalboxar har med största sannolikhet större effektförbrukning än den synnerligen enkla box jag har. En tråkig sak med många digitalboxar är att de drar nästan lika mycket ström i standbyläge som när de är igång för fullt, det är lätt att konstatera genom värmeutvecklingen.

Hej!
Dessa elmätare är tillräckligt tillförlitliga!!

mvh

Någotsånär moderna tjock-tv (tillverkade ca 2002 eller senare) har effektfaktorkompensering, så deras energiförbrukning går bra att mäta med en enkel och billig energimätare. Men för äldre tv-apparater kommer en enkel energimätare att visa ett mycket högre värde än den verkliga förbrukningen.

bo_i_dala

« Svar #6 skrivet: 20 nov-09 kl 22:45 »
Hej!
Jag trodde det var standbyeffekten som efterfrågades!
mvh

lumpus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 nov-09 kl 09:08 »
Hej!
Jag trodde det var standbyeffekten som efterfrågades!
mvh

nix,stänga av på knappen det har jag gjort alltid :D

Tännlappen

• -
« Svar #8 skrivet: 14 feb-11 kl 15:20 »
Har skaffat en beg lcd-Tv 32 tum. På skylten bakom Tv-n står det effekt 180w,men det måste ju gälla med alla kontroller satta på max läge vad jag kan förstå  :o . Testade med två olika energimätare, den ena visade 6w i standby,den andra 18w i standby. I driftläge visar båda energimätarna runt 140-145w vilket jag tycker verkar rimligt eftersom kontrollerna är i normalläge. Slutsats: Så effekten som står bakom Tv-n gäller vid max läge  på allt om inte energimätarna visar tokvärde.  ::)

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 14 feb-11 kl 18:04 »
Kollat upp manualen nu till min beg lcd-Tv,finns energisparlägen. I energiläge medium drar den ca 110w, i läge full energispar drar den ca 74w  ;D. Bilden är helt okey i sparlägena,drar mindre än tjock-Tv med digitalbox   :o . Nu behöver man inte få typ kraftiga väderspänningar  :o av hög elförbrukning när man kikar på Tv,utan bara koppla av.Värt att kolla om man har energiläge på sin Lcd-Tv  ;D  .

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser