Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättnötter?  (läst 11802 gånger)

Svarta katten

Tvättnötter?
« skrivet: 18 nov-09 kl 11:43 »
Någon med erfarenhet av att använda "tvättnötter" i tvättmaskinen? Funkar det till alla material?

jenses

• Gäst

Foss

• Värmland
SV: Tvättnötter?
« Svar #2 skrivet: 18 nov-09 kl 21:00 »
Hejsan,

jag har använt tvättnötter i några månader nu och är jättenöjd med resultatet utöver att det är skönt att inte bidra till att smutsa ner miljön med kemikalier.
Påsen behöver öppnas ordentligt och även den hängas till tork när den inte används, min surnade en gång och luktade förskräckligt.
Om du tvättar och inte kan ta ut och hänga upp tvätten ganska snart,  så kan det finnas risk för missfärgning av tvätten. Det som hände mig var att tvätten efter 3 timmar i färdig maskin blev blåprickig och det hände två gånger innan jag såg sambandet och de prickarna har jag inte fått bort.

Jag har en väninna som använt dem i över ett år och hon har pratat med andra som också är nöjda.

En sak du bör tänka på är att tvättnötterna inte bleker, så om du vill ha tvätten skinande vit får du tillsätta något mer.

Lycka till

Foss
Livet på landet, det är där jag mår bra

Klackbua

• WildBlog
« Svar #3 skrivet: 29 nov-09 kl 11:20 »
Problemet med tvättnötterna är att efterfrågan ledde till stigande priser t.e. i Indien. Så många Inder på landsbygden som använde förr tvättnötter som billigt alternativ till tvättmedel, använder nu tvättmedel istället.

Så vi har tvättnötterna hos oss, där det finns reningsverk som skyddar miljön från tvättmedel ganska bra. Och i fattiga länderna hamna tvättmedel utan rengöringsverk i naturen.

Så kemi-jätterna tjäner som förr - transportföretag tjäner mer - Och vem är det som betala och har minsta nytta? Riktigt: Konsumenterna i Indien såsom i Sverige. Och naturen, så klart.

Bianca72

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 dec-09 kl 23:20 »
Problemet med tvättnötterna är att efterfrågan ledde till stigande priser t.e. i Indien. Så många Inder på landsbygden som använde förr tvättnötter som billigt alternativ till tvättmedel, använder nu tvättmedel istället.

Så vi har tvättnötterna hos oss, där det finns reningsverk som skyddar miljön från tvättmedel ganska bra. Och i fattiga länderna hamna tvättmedel utan rengöringsverk i naturen.

Så kemi-jätterna tjäner som förr - transportföretag tjäner mer - Och vem är det som betala och har minsta nytta? Riktigt: Konsumenterna i Indien såsom i Sverige. Och naturen, så klart.

Det var ju faan... Det blir ju aldrig bra hur man än gör...
38årig mamma, mormor, syster, flickvän, vegetarian, barnmorska, konstnär, livssökande, fången i ett samhälle som inte skänker lycka. Ska bryta mig loss, frågan är bara hur o när.

Sunniva

« Svar #5 skrivet: 06 dec-09 kl 16:06 »
Det som Klackbua nämner har jag också hört, men även en annan aspekt som är viktigt i utvärderingen av situationen: Trenden i Indien gick nämligen mot "moderna tvättmedel" även innan efterfrågan på tvättnötter blev stor i väst, så träden höggs ofta ner som brännved... så i längden kan faktiskt efterfrågan från västvärlden hjälpa till att bevara tvättnötter som ett alternativ till andra tvättmedel.

Som källa har jag bara en tysk artikel, tyvärr, men det är i alla fall nåt. ;-) - http://www.taz.de/1/leben/alltag/artikel/1/waschnuesse-mangel-durch-bio-boom/ (lägg märke till det här: "Zumindest würden die Bäume nun nicht länger nur noch als Brennholzlieferant betrachtet." = I alla fall betraktas träden nu inte längre enbart som en vedkälla.)

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #6 skrivet: 06 dec-09 kl 16:16 »
Jag anväder två sånna här: http://www.efven.com/magic-ball-tvattboll/ Dom är jättebra. Har ett par över om nån vill köpa.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Bianca72

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 dec-09 kl 16:26 »
Har sett dem i hälsokostaffären. Fungerar de bra tycker du? Har ännu inte bestämt mig för vad jag ska satsa på, tvätt-lera-bollarna eller tvättnötter eller grönsåpa+soda (som rekommenderas på greenpeace´s hemsida). Om man ser till framställning/frakt/använding, vad är mest miljövänligt?
38årig mamma, mormor, syster, flickvän, vegetarian, barnmorska, konstnär, livssökande, fången i ett samhälle som inte skänker lycka. Ska bryta mig loss, frågan är bara hur o när.

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #8 skrivet: 06 dec-09 kl 18:24 »
ja, jag tycker dom fungerar utmärkt. nån gång har det blivit nån fläck som blivit kvar, typ choklad på vitt tyg, men dom fläckarna är lite knepiga även med vanligt tvättmedel.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 06 dec-09 kl 18:45 »
Ok.. Men hur går det med odlingarna i Tyskland då?
De hade väl börjat projekt med tvättnötter i växthus där, så att man ska slippa transportsträckorna i längden?

LitenLudd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 dec-09 kl 16:15 »
Tänkte köpa sådana där nötter nu! Men Hur många gram borde man börja med att köpa? Tänkte på 250 gram , någon som vet ungefär hur många nötter det är?

koko

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 dec-09 kl 17:33 »
Vet inte vad det var för TV-program men kanske att det var Plus... Där testade man tvättbollarna, som är ganska dyra, och konstaterade att det var precis som att använda en väldigt låg dos av tvättmedel. Så det kan man ju oxå göra. Bara ta väldigt lite tvättmedel, eco-tvättmedel.

Sen undar jag en annan sak: kan man tvätta håret med tvättnötter eller hästkastanj?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 12 dec-09 kl 17:35 »
Som i homeopatin då, man tar så lite att det inte märks, men det funkar ändå lixom.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 12 dec-09 kl 22:44 »
Jag tvättar håret med tvättnötterna.
Jag gör bara avkok på det och det är väl inte det lättaste att vänja sig vid.
Håret känns under tvättningen strävt, men efter att man sköljt ur "tvättnötsvattnet" och låtit håret torka, blir det väldigt lent. Som om man hade använt balsam också.

Bianca72

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 13 dec-09 kl 10:10 »
Jag tvättar håret med tvättnötterna.
Jag gör bara avkok på det och det är väl inte det lättaste att vänja sig vid.
Håret känns under tvättningen strävt, men efter att man sköljt ur "tvättnötsvattnet" och låtit håret torka, blir det väldigt lent. Som om man hade använt balsam också.

Har beställt tvättnötter, framför allt för tvätt, men ska prova hårtvätt också. Är det som med bikarbonattvätt, att man får dränka in håret och gnugga, gnugga, gnugga?  Eller ska man låta det "dra" i håret ett tag?

LitenLudd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 dec-09 kl 13:25 »
Tror ni att det funkar på sönderblonderat hår oxå? eller är det för uttorkande?

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 13 dec-09 kl 22:27 »
Jag har inte provar bikarbonat och vet väl inte om det finns några direkta regler för hur man gör med tvättnötterna.
Jag gnuggar in hårbottnen med lösningen, sedan får det skölja ut i håret när jag tvättar ut det med vatten. Jag brukar köra två ingnuggningar, eftersom jag bara använder rengöringsmedel om mitt hår är smutsigt. Annars sköljer jag bara genom det med vatten.

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
« Svar #17 skrivet: 14 dec-09 kl 08:51 »
Det finns undersökningar som visar att det blir lika rent med vanligt vatten.
Undersökningen är gjord av den norska motsvarigheten till Råd och Rön.

Lilly

• www.liiv.se
    • www.liiv.se
« Svar #18 skrivet: 14 dec-09 kl 13:25 »
Liiv.se har rea på tvättnötter den här veckan :)
Värdefulla tips:  www.friskhud.driftig.nu

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 14 dec-09 kl 19:28 »
Det finns undersökningar som visar att det blir lika rent med vanligt vatten.
Undersökningen är gjord av den norska motsvarigheten till Råd och Rön.

Må så vara. Men jag tvättar enbart håret med vatten. Så jag vet när det är så pass smutsigt att vatten inte längre rår på det. Inte förrän då använder jag tvättnötterna. Som tur är fungerar de till att lösa smuts som inte vatten rår på...

Hade jag bara använt nötterna till tvättmaskinen hade jag haft svårt att veta om de norska testerna hade rätt eller fel. Men då jag använder dem även på så "nära vis" så kan jag helt tvärsäkert säga att de norska testerna har fel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare
Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser