Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjuka upp garvat skinn?  (läst 6486 gånger)

Ynja

Mjuka upp garvat skinn?
« skrivet: 17 nov-09 kl 17:12 »
Jag har ett rådjursskinn jag garvat, men det är inte alls så mjukt som jag ville ha det, utan ganska styvt och liksom prassligt. Nästan som lite mjukare, tjockt papper. Kan man mjuka upp det på något vis? Har försökt som en galning att "gnugga" det över kanter och liknande, men relativt resultatlöst...

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Mjuka upp garvat skinn?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-09 kl 17:17 »
Mina alunberedda skinn som blivit pappriga, fuktar jag bara med alun/salt vatten igen. Sen fortsätter jag mjukgöra och fettar in ännu mer. Då brukar det bli bra  :)
Landsflykting i storstan...

Ynja

« Svar #2 skrivet: 17 nov-09 kl 17:30 »
Okej, då ska jag prova med det. Vad använder du och fettar med?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-09 kl 17:37 »
olivolja/rapsolja/äggula
Har testat handkräm och äggula också. Fungerar det med, men blir ju lite dyrare  ;)
Landsflykting i storstan...

Kärv

« Svar #4 skrivet: 30 nov-09 kl 19:23 »
Hur har du mjukgjort det innan? Har du använt räckspade/dragvidja lr kanske bara händerna? Det påverkar ju resultatet en hel del.. Men som sagt, raps/olivolja+ägg och lite jävla anamma så brukar det bli mjukt å fint. Du kan ju också samla ihop lite folk och leka "dra skinn". Lite som herre-täppan-leken, den som håller i skinnet sist vinner :) Det kommer nog bli lite hårdare bak vid rumpan där de haft "hopp"musklerna :)
Ta inget för givet

Grismormor

• -
« Svar #5 skrivet: 04 dec-09 kl 14:11 »
Hej!
Jag har efter att ha färgat skinnsidan använt en rotborste för att mjuka upp med. Fast det är viktigt att inte vara alltför hårdhänt. Skinnen var mycket mjuka efter beredningen (Tranås) men blev pappriga och lite styva efter färgningen.... Lycka till!

annåsberg

« Svar #6 skrivet: 10 dec-09 kl 12:41 »
anledningen till att skinnen känns prassliga och stela är att du inte kommit innanför hinnan.när du gjort det så knäpper det till och man hör att hinnan brister och skinnet får en luddad yta.grejen är den att skinnet inte får vara för torrt och inte för blött för att det ska bli bra när man skrapar och mjukgör.är det för blött kan man använda mjöl eller fint sågspån.

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser