Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka färger har mina Brahma?  (läst 8207 gånger)

Tinos

• Gäst
Vilka färger har mina Brahma?
« skrivet: 17 nov-09 kl 15:34 »
Jag har några Brahmor som jag skulle vilja veta vad deras färger heter. Jag kommer därför att nummrera bilderna så kan ni skriva nummret på respektive svar så vet jag vad ni menar!
Skriv också gärna vilka färger man kan para dessa individer med för att få färgrent. Jag har läst en del på Brahmaföreningens färgsida men blir inte så klok alla gånger. Tacksam för alla svar!!!

1. Min nyinköpta Brahmatupp. Vad heter hans färg?
Spättad+ Men vad?
Vilka färger kan jag para han med för att få spättat eller andra rena färger?

2.Vad har min egenuppfödda ungtupp för färg? Kortet är ljusare än vad han är i verkligheten.

3. Vilken färg? Vad kan jag para henne med för att få samma färg?
Hälsningar Tinos

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Vilka färger har mina Brahma?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-09 kl 15:38 »
Den sista ser ut att vara guldblåbandad och den översta spättad av något slag som du skrev. Den blå tuppen, inte färgren?  ??? ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tinos

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 nov-09 kl 15:43 »
Han är inte Guldblåbandad? ???

trallallaa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 nov-09 kl 15:44 »
Jag har en tupp som ser ut som din översta  :o, de är ganska lika i allafall, min är lite mer röd...
Jag har inte heller någon aning om vad han har för färg, men jag tänkte prova med gul columbia hönor till honom:

trallallaa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 nov-09 kl 15:54 »
Jag hittade lite färger men man fick inte länka från Brahma och Cochin klubben eller vad den nu än heter,provar så här:
http://svenskabrahmakochinklubben.page.tl/Galleri/pic-1000190.htm
Där är i allafall en guld blå bandad

Tinos

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 nov-09 kl 15:59 »
Men min har ju mörk hals?! Iallafall i nuläget. Är det dumt att para han med mina mörka hönor bakom han på bilden? ???

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 nov-09 kl 16:14 »
Är nog bara den sista hönan som är färgren, guldblåbandad. Para den med en guldblåbandad eller guldsvartbandad för att få samma färg igen (men kan också bli guldsvartbandad, oavsett vilken av färgerna du väljer).
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 17 nov-09 kl 18:36 »
Är nog bara den sista hönan som är färgren, guldblåbandad. Para den med en guldblåbandad eller guldsvartbandad för att få samma färg igen (men kan också bli guldsvartbandad, oavsett vilken av färgerna du väljer).

Det är bara hönan nr 3 somär renfärgad. Hon kommer inte ge renfärgad avkomma men nån av tupparna.

Tinos

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 nov-09 kl 08:43 »
menar du tupparna jag har på bilderna? Jag har en Guldsvartbandadtupp och Gul Colombia hemma också. Går det med någon av dom?

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #9 skrivet: 18 nov-09 kl 08:58 »
menar du tupparna jag har på bilderna? Jag har en Guldsvartbandadtupp och Gul Colombia hemma också. Går det med någon av dom?

:) Du kan ha den Guld svartbandade tuppen till den Guld blåbandade hönan. Då blir det renfärgade kycklingar i båda färgerna!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #10 skrivet: 18 nov-09 kl 09:13 »

:) Kom på att du kan även använda den Spättade tuppen till den Guld blåbandade hönan om den kommer från två Guld blåbandade föräldrar. Då får du Spättade och Guld blåbandade kycklingar.
« Senast ändrad: 18 nov-09 kl 09:50 av Brandkårsskogen »

Tinos

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 nov-09 kl 13:13 »
Den första tuppen jag har på bilden är den spättad? Vet att mamman hadde samma färg som tuppen fast lite ljusare.
Vet ej pappans färg...
Vad kan jag para den Spättade med för färger för att få spättat? kallas hans Spättade färg för något?

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #12 skrivet: 18 nov-09 kl 13:24 »

Denna tuppen är Spättad vad jag kan se och man gör säkrast i att kolla upp "vilken spättad" han är om man vill vara säker på att få färgrent. Men jag tror att Nettis vet mer... ;) Tror det heter att de kan vara "Blå spättade" och Guld blåbandad spättade"... Mina Guld blåband spättade är dock mer cremefärgade men det kan vara fotot som spelar ett spratt...
« Senast ändrad: 18 nov-09 kl 13:28 av Brandkårsskogen »

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 18 nov-09 kl 13:27 »
Den spättade är inte färgren själv. Ett spättat djur har inte den röda sadeln utan de är blåa eller ljusgråa med lite mörkare fläckar i ungefär samma färger o nyanser. Den röda sadeln kan komma av guldgenen men är inte riktigt 100 där. Det är i alla fall väldigt osäkert på vad han skulle ge med en färgren spättad höna, blå eller svart höna. Det är de 3 färgerna som man får renfärgad avkomma med när man har ett spättat djur.

Jag skulle nog bara ha kvar tuppen för att han var vacker men inte ha honom till nån ren färgavel. Han kommer ju bli kanonsnygg när han blir vuxen  :D

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #14 skrivet: 18 nov-09 kl 13:33 »
Ett spättat djur har inte den röda sadeln utan de är blåa eller ljusgråa med lite mörkare fläckar i ungefär samma färger o nyanser. Den röda sadeln kan komma av guldgenen men är inte riktigt 100 där.

Den "Guld blåbandad spättade" (guld blåbandad x guld blåbandad) har den röda sadeln och ger färgrent med Guld svartbandade hönor (blir bara Guld blåbandade kycklingar) och med Guld Blåbandade hönor (blir Guld blåbandad Spättatde och Guld blåbandade kycklingar). Så har jag fattat det i alla falll :P. Men som du säger så är sadeln inte så markerad på denna tuppesnuppe.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #15 skrivet: 18 nov-09 kl 13:37 »
  :) På denna sida finns en "Guld blåbandad spättad" om man scrollar neråt: http://www.reebooks-kennel.de/Brahma/gale2006.htm

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 18 nov-09 kl 13:41 »
Men den här tuppen är inte guld spättat/bandad utan han är spättad med guldgenen. Alltså den spättningen som man kan få om man parar 2 blåa djur med varnadra.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #17 skrivet: 18 nov-09 kl 13:45 »
Men den här tuppen är inte guld spättat/bandad utan han är spättad med guldgenen. Alltså den spättningen som man kan få om man parar 2 blåa djur med varnadra.

Nu blir jag förvirrad... :P Får de en guldgen även om mar korsar blå med blå? Trodde att det var då de blev spättade utan röd sadel...  Eller det kanske inte finns? Intressant!
« Senast ändrad: 18 nov-09 kl 13:51 av Brandkårsskogen »

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 18 nov-09 kl 13:48 »
Vart det röda kommer ifrån vet jag inte, men tuppens grundfärg är vanligt spättad. tt "normalt" spättat djur ser ut som han men utan det röda. Troligen har denna tupp 2 föräldrar med olika färg.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #19 skrivet: 18 nov-09 kl 13:52 »
  :) OK!

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser