Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smällande stängselapparat  (läst 6123 gånger)

uffeoanette

Smällande stängselapparat
« skrivet: 17 nov-09 kl 14:48 »
Min stängselapparat låter ibland mer än den gjort innan i sommar. Man kan enkelt säga att den knäpper betydligt högre. Ibland väldigt länge.
Är det något fel på den? Dålig kontakt eller liknande?

esten

• -
SV: Smällande stängselapparat
« Svar #1 skrivet: 17 nov-09 kl 14:54 »
Det låter som jordfel , kontrollera anslutningarna till jordspettet så dessa inte är brända .
Kontrollera också stängsel tråden nära stängselapparaten där det kan vara avbrott på ledarna så strömmen inte leds ut i stängslet som den ska .

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 17 nov-09 kl 15:29 »
Smäller det från själva stängselapparaten? I så fall är det mest troligt frågan om överslag och gnistbildning någonstans inuti den - kanske någon dålig lödning som har spruckit upp eller flatstiftsanslutning som gör dålig kontakt.
Låt någon elektronikkunnig titta till den med det snaraste, och låt inte apparaten vara igång utan tillsyn innan det är gjort (med tanke på brandrisk etc).

Ibland kan det också hända att en gammal stängselapparat börjar låta mer än vanligt för att massan som transformatorn är ingjuten i har hårdnat och krympt, så att plåtarna i järnkärnan ligger lösa och kan skramla. Om det är orsaken till oljudet så kan man lika väl låta det vara.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-09 kl 19:06 »
Wow, jag är imponerad!!!! ;D ;D
Vilken kunskapbank vi har här!!!! :-*
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Mushi

« Svar #4 skrivet: 17 nov-09 kl 19:37 »
Mitt nätanslutna aggregat knäpper lägre på sommaren, när jag borde röja gräs längs den nedre tråden. I början när staketet var betydligt kortare var knäppandet mycket ljudligare än nu när staketet blivit längre. Så det skulle kanske kunna bero på att gräs och annat störande har vissnat bort. Men vad vet jag, jag är rädd för elapparater eftersom jag inte förstår dem, så om det är ett nytt ljud, kolla upp saken.

Robb

« Svar #5 skrivet: 17 nov-09 kl 19:45 »
Hej, dra ut sladden, skruva bort locket alt baksidan och kolla om det sitter en klase
kortslutna myror/spindlar på transistorerna, myror gillar värmen från komponenterna och
tassar gärna dit. MEN DRA UR SLADDEN INNAN du är där och borstar bort ev insekter som
har använt aggregatet som värmestuga. Och ett spännande litet tillägg, när du har dragit ut sladden, vänta i ett par timmar innan du pillar, för transformatorn och andra komponenter är nämligen uppladdade en bra stund och kan ge ifrån sig en redig smäll trots att sladden är urdragen...Ursäkta att jag tjatar om sladden men det är lika bra ;)
Använd en pensel med träskaft att borsta bort ev kräk med, så slipper du få en stöt. Lycka till. :)

Robb

« Svar #6 skrivet: 17 nov-09 kl 20:15 »
Eller så gör du som Torbjörn säger och lämnar den till en elektronik-kunnig, för säkerhets skull...
Jag vill ju inte råda nån till att få en stöt.
 :-[

Fåraherden

• -
« Svar #7 skrivet: 18 nov-09 kl 12:15 »
Ofta knäpper aggregaten mer ju bättre ledningsförmågan och ju mindre kortslutning det är. Alltså mindre löv, skit och gräs, ger ibland högre knäpp. En annan ska är åskskydd, de kan knäppa.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

uffeoanette

« Svar #8 skrivet: 19 nov-09 kl 09:36 »
Oj vad kunniga ni är. Har nu skruvat isär den och inne i den satt tvestjärtar (vet inte om de heter likadant i hela Sverige). Nu låter den normalt, tack för er hjälp ;D

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 19 nov-09 kl 22:41 »
Då så!
Får man fråga vad det är för stängselapparat (märke och modell)?

Electronica

« Svar #10 skrivet: 19 nov-09 kl 23:25 »
Och ett spännande litet tillägg, när du har dragit ut sladden, vänta i ett par timmar innan du pillar, för transformatorn och andra komponenter är nämligen uppladdade en bra stund och kan ge ifrån sig en redig smäll trots att sladden är urdragen...Ursäkta att jag tjatar om sladden men det är lika bra ;)
Använd en pensel med träskaft att borsta bort ev kräk med, så slipper du få en stöt. Lycka till. :)

Kortslut ledaren med jord efter du kopplat ur nätsladden så har du tömt kondingarna.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 19 nov-09 kl 23:34 »
Kortslut ledaren med jord efter du kopplat ur nätsladden så har du tömt kondingarna.

Man kan inte säkert ladda ur alla kondensatorer i en stängselapparat genom att kortsluta utanför apparaten.
Och att kortsluta kondensatorer hej vilt inne i den är inte heller lämpligt, i en del fall (speciellt större nätanslutna stängselapparater med s k boosterfunktion) kan det leda till att komponenter går sönder. Bättre då att ladda ur de stora kondensatorerna med ett motstånd (t ex 100 ohm 9 W trådlindat) som man ansluter över kondensatorn i 30 sekunder. Om det finns flera kondensatorer eller kondensatorgrupper som inte verkar vara direkt parallellkopplade, så ladda ur var och en av dem på samma sätt.
De flesta nätanslutna stängselapparater har urladdningsmotstånd så att alla kondensatorer laddas ur till ofarlig spänning inom 10 minuter (om nu de motstånden är hela). Batteridrivna stängselapparater har däremot ofta ingen urladdningsfunktion alls - detta för att spara ström så långt det överhuvudtaget är möjligt.

uffeoanette

« Svar #12 skrivet: 21 nov-09 kl 19:01 »
Då så!
Får man fråga vad det är för stängselapparat (märke och modell)?

Tror det är en Eurogard 3500 Hör av mig om jag har fel. Batteridriven

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 21 nov-09 kl 21:03 »
Ok!
Jag har aldrig haft att göra med någon batteridriven Euroguard, men jag har sett på några nätanslutna sådana apparater att det finns risk för överslag om kablarna från transformatorn till stängsel- och jordanslutningarna råkar ligga an mot varandra. Det händer också att de kablarna är dåligt fastsatta vid polskruvarna och det kan förstås också ge gnistbildning och smällar.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 22 nov-09 kl 15:01 »
För den som har liknande problem och hittar denna tråd vill jag inflika detta:

Vi hade så i våras, och det var åskskyddet som var slut. Det hade helt enkelt rostat sönder inuti. Vi bytte åskskydd och allt var frid och fröjd. Min erfarenhet är att jordfel kan ha liknande symtom, men inte lika plötsligt och inte lika extremt.

Så kolla om ni har ett inbyggt eller separat åskskydd.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 22 nov-09 kl 15:17 »
Alla stängselapparater har ett inbyggt åskskydd i form av ett enkelt gnistgap mellan stängsel- och jordanslutningarna, utan det skulle apparaten inte ha en chans att klara de överspänningsprov som krävs i standarderna.

Fåraherden

• -
« Svar #16 skrivet: 23 nov-09 kl 12:28 »
Tvestjärtar är en rackare.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 24 nov-09 kl 09:50 »
Alla stängselapparater har ett inbyggt åskskydd i form av ett enkelt gnistgap mellan stängsel- och jordanslutningarna, utan det skulle apparaten inte ha en chans att klara de överspänningsprov som krävs i standarderna.

Vet inte om du svarade mig, men vi hade förutom den förmodade inbyggda varianten också en separat liten dosa som då kanske var ett extra skydd mot åskan, mellan stängslet och aggregatet. Det var hur som haver den som var totalkaputt. Hade tydligen fungerat som offeranod åt resten av systemet.

Vi har detta system: http://www.elstangsel.se/Basket/Details.asp?Menu=AGG&SubMenu=kontroll&ProdID=1160
Det är prytteln som kallas säkerhetsvakt, den nedre blå mojängen, som var slut. Stängslet fungerade då ibland, eller bara litegrann. Helt ologiska symtom tyckte vi.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 24 nov-09 kl 22:25 »
Det skadar inte att ha ett extra åskskydd, speciellt om man har stängslet på ett ställe som är mycket utsatt för åska.
En fördel med att ha extraåskskyddet en bit bort och anslutet till egna jordspett är att det minskar risken att ett åsknedslag i stängslet går vidare ut på elnätet och förstör andra elapparater.

Hmm, undrar vad som kan finnas i den där "säkerhetsvakten". Har du kvar den som havererade?

Electronica

« Svar #19 skrivet: 02 maj-13 kl 15:14 »
Man kan inte säkert ladda ur alla kondensatorer i en stängselapparat genom att kortsluta utanför apparaten.
Och att kortsluta kondensatorer hej vilt inne i den är inte heller lämpligt, i en del fall (speciellt större nätanslutna stängselapparater med s k boosterfunktion) kan det leda till att komponenter går sönder. Bättre då att ladda ur de stora kondensatorerna med ett motstånd (t ex 100 ohm 9 W trådlindat) som man ansluter över kondensatorn i 30 sekunder. Om det finns flera kondensatorer eller kondensatorgrupper som inte verkar vara direkt parallellkopplade, så ladda ur var och en av dem på samma sätt.
De flesta nätanslutna stängselapparater har urladdningsmotstånd så att alla kondensatorer laddas ur till ofarlig spänning inom 10 minuter (om nu de motstånden är hela). Batteridrivna stängselapparater har däremot ofta ingen urladdningsfunktion alls - detta för att spara ström så långt det överhuvudtaget är möjligt.

Härligt att skicka svar efter några år, men är du inte för mycket bara Torbjörn? Skulle det vara farligt för apparaten att kortsluta till jord? Då skulle alla jordningar längs stängslet förstöra apparaten alltså. Jag tror inte att jag är ensam om att ofta ha tråd som ligger mot jord på något sätt, och en apparat håller iaf 10 år för mig. Gå inte in på raketforskning varje gång...Kortsluta till jord med ledaren tömmer ev. spänning och är ingen ovanlig åtgärd i en elstängselapparat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare (1 dolda)
nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser