Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad säger ni till stadsborna?  (läst 2359 gånger)

louise

• Gäst
Vad säger ni till stadsborna?
« skrivet: 06 mar-06 kl 13:38 »
Jag är så trött på att betraktas som konstig som vill flytta ut på landet. Och stadsborna bestämmer åt mig varför jag vill bo på landet och efter deras egna föreställningar om hur det är på landet. En del tycker jag är tragisk, andra världsfrånvänd. Eller också tror de att jag säger nej till hela den nutida världen och håller på och gör revolution.

Vilka attityder stöter ni på och vad svarar ni?

Filip Skräplund

Re:Vad säger ni till stadsborna?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-06 kl 13:44 »
Varför svara alls?

Skulle man bry sej om vad andra tycker och säjer om en så vart man väl tokig(are).

Det är alltid nån höna som kacklar, vad man än gör eller inte gör.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 mar-06 kl 13:52 »
Åkte en gång taxi från Lund och hem, den som körde frågade "Vad gör ni egentligen här ute, här finns väl inget att göra?"

Vi diskuterade, och han var i den förvillelsen att "ha något att göra" var att gå på bio, kafe, köpcentrum, restaurang eller se på TV.

Jag fick försöka förklara, att min inställning var att det han gjorde för att ha nåt att göra, berodde på att det var han som inte hade nåt att göra, jag gör ibland vad han gör, när jag inte har något annat för mig.

Livet på landet, innebär att man har mindre tid att inte ha något att göra än i förortslägenheten.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #3 skrivet: 06 mar-06 kl 14:51 »
Jag fick försöka förklara, att min inställning var att det han gjorde för att ha nåt att göra, berodde på att det var han som inte hade nåt att göra, jag gör ibland vad han gör, när jag inte har något annat för mig.

Så sant, så sant. När jag vill gå på söndagspromenad brukar min man säga att det är för att jag saknar en vedhög. Och det är det ju, jag saknar något att göra utomhus och försöker mätta min hunger med menlöst flanerande kring kvarteret.
(Menar inte att det är dumt att promenera, menar bara att det är mer meningsfullt att hugga ved).

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

git

• På våran gård är det
« Svar #4 skrivet: 06 mar-06 kl 15:00 »
Jag tar hellre en promenad än hugger ved ;D
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Valma

« Svar #5 skrivet: 06 mar-06 kl 15:14 »
...gräset är alltid grönare..... ;D

/Valma

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 06 mar-06 kl 19:23 »
...fast en promenad värmer inte kåken när det är 20 minusgrader, på sin höjd värmer man sin kropp!

För att svara på frågan om stadsborna så är en hel del av dom både fördomsfulla och okunniga, men det gäller väl bara att inte bry sej. Endel verkar tro att 20 plusgrader konstant inomhustemperatur är nåt som alla alltid har haft genom historien, och att det är en naturlag att man måste skita i rent dricksvatten, samt att det är en livsnödvändighet att ha nära till en dygnetruntöppen affär där man kan köpa diverse skräp man knappt behöver. (Okey, jag bryr mej kanske lite iallafall...)

Och sen vet ju alla att köken i vartenda hus utanför 50-skyltarna ser ut som Carl Larssons målningar, varenda människa har Lantmännenkeps, och kor är en egen djurart (vadå, är inte dom där med snopp på magen och ring i näsan oxå kor, fast typ han-kor...eller nåt...??? )...och hur hittar du ända ut hit när det är mörkt och allt?

Man får väl upplysa, i den mån man når ut till dessa stadsbor, och i den mån man inte blir skitarg eller bara trött.

Trots allt behöver jag inte försvara mej mot någon, jag har valt ett liv som passar mej perfekt, och jag sover förmodligen bättre om nätterna än dom som har stans mest trafikerade korsning utanför fönstret  :)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 06 mar-06 kl 21:22 »
Varför ens bry sig om stadsbor. 8)

Jag har bott i Stockholm i 16 långa år. I början var det roligt när man var i tjugoårsåldern men ju äldre man blev desto tråkigare blev det. Blev bara jobbigt att gå ut och träffa folk, stressa runt på stan för att handla eller bara sitta och fika för att bli ännu mer stressad.

När jag sade till mina kompisar i Stockholm att jag flyttar hem till norrland igen fick jag frågan? Är du inte klok männska! Vad ska du göra där? 8) Och då fick de en motfråga; Vad ska jag göra här? ??? Glo in i väggen i min lilla pappkartong till 2:a? När jag kan sitta i en hammock och lyssna på tystnaden, höra fågelkvitter i stället för tunnelbanan  nätterna igenom.

Nä, jag har gjort mitt i stan. Jag är inte rädd att vara sysslolös och njuta av naturen. Inte för att jag är sysslolös men jag har en annan avkoppling än i stan. Jag njuter av det jag gör, känner mig mer avslappnad nu än vad jag var i stan.

Nä, skit i alla stadsbor och deras åsikter. Lyssna till ert eget inre och finn friden i ert sinne. Då är man lyckligare. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 mar-06 kl 00:16 »
Trots att jag då och då sitter och känner mig missförstådd så måste jag säga att 90% av kommentarerna jag får är positiva.
Jobbar ju visserligen kvar i "stan" på halvtid men de flesta tycker det låter jättespännande när jag berättar om alla olika tomatsorter jag ska odla, om mitt gamla hus som jag ska fixa, lugnet, friska luften, utsikten, dom frågar om jag vill sälja grönsaker till dem och tycker att det låter ganska härligt det hela ...

Men visst finns det dom som undrar vad fan man håller på med ... fast dom är i en klar minoritet.

Det kanske också handlar om vad man själv utstrålar, om man verkar ha en klar bild av man ska göra när man inte vill bo i stan, om man är realistisk eller bara drömme. Jag tillhör drömmarna men är välputsad på ytan så jag kommer undan med det ...   ;D

Många som skakar på huvet och säger "du är ju galen" menar egentligen "önskar att jag också vågade".

Väinämöinen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 mar-06 kl 00:28 »
Sist jag var i Stockholm undrade jag hur i he l:-Xte jag orkade med att bo där. Men dom första dagarna var kul. Jag gillar Stockholm men jag är glad att jag inte behöver bo där på heltid. Mina kompisar i stan har inte sagt nånting men å andra sidan vet dom vilket fantastiskt rikt kulturliv vi har i vår lilla by.

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 07 mar-06 kl 06:58 »
Välkommen!  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Neiklot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 mar-06 kl 16:31 »
Välkommen!  ;D

Bra svar.

Samt var Zeke's svar också bra.

Och då jag träffar någon bekant som är stabo, vill dom mest påpeka att jag "kan fan inte se ut sån" och styra och ställa över hur jag ska se ut: Då åker jag hem igen.

För jag går i huggarstövlar var f*n jag vill. :-)

Valma

« Svar #12 skrivet: 07 mar-06 kl 19:45 »
Och då jag träffar någon bekant som är stabo, vill dom mest påpeka att jag "kan fan inte se ut sån" och styra och ställa över hur jag ska se ut: Då åker jag hem igen.

För jag går i huggarstövlar var f*n jag vill. :-)

Det finns en hel del stadsbor vars kläder är ifrågasättningsbara. Vad sägs om pumps på kullersten eller kortkort i -20? För att inte tala om hög turban på biograf.
Allt har väl sina användningsområden men pumps har få.

/Valma

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare (1 dolda)
Maleficum

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser