Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bönröror och -grytor  (läst 3325 gånger)

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
Bönröror och -grytor
« skrivet: 16 nov-09 kl 13:39 »
Är vegetarian (eller jag äter även fisk, ägg och mjölkprodukter, då heter det nåt annat, har glömt bort vad), men har totalt tappat fantasin att laga god veg. mat. Dessutom är jag ensam ickeköttätare i familjen, så då är det ännu tråkigare.
Jag gillar bönor och borde äta det mycket, men jag får det inte bli gott. På restaurangerna får man ofta goda bönröror med smak och sting. Har ni några goda recept jag kan göra, både kalla och varma.? Röror eller vad som helst med bönor och grönsaker.

Tack på förhand! Väntar med spänning!   :D

/norris

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Bönröror och -grytor
« Svar #1 skrivet: 16 nov-09 kl 22:42 »
Jag var nyligen på en matlagningsträff där vi gjorde bla denna rätt. Mycket god och med spännande smak.

Vitbönsallad med sesamdressing

Stora vita bönor ca 400g (kokta)
Babyspenat (Går bra med vuxenspenat också tror jag)   ;)

Sesamdressing:
3 msk sesampasta
2 msk rostade sesamfrön
2½ msk soja
1 msk honung
2 msk vitvinsvinäger
3 msk oliv- el rapsolja
Salt och peppar

Blanda samman allt och häll i bönorna. Dekorera med spenaten.

Smaklig måltid!   :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 nov-09 kl 22:46 »
Jag har köpt en Indisk kokbok på just Indiska. Det är jättemånga olika böngrytor och röror i den. Suverän.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #3 skrivet: 16 nov-09 kl 23:50 »
Tack Prins Tuvstarr för receptet!   :)

Jennyt: Ska kolla på Indiska också, tänkte inte på att dom säljer kokböcker!  :)

Skicka gärna fler recept!

emelij

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 19 nov-09 kl 16:42 »
dressing som passar jättebra i kalla bönsallader:
detta är min favorit i en kall bönsallad, krämig och smakrik!
passar bra till alla sorters bönor men jag föredrar kikärtor, vitabönor eller kidneybönor..

jag går alltid på känn men har ungefär dessa proportionerna:

1 del ajvar
1 del balsamico
1/2 del olja
massa vitlök
massa torkad eller färsk basilika

den är god som den är men kan varieras genom att hacka i oliver, soltorkad tomat, rödlök eller purjolök, ruccola eller något annat gott!

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser