Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varning: Strömsholms kardmaskin  (läst 6570 gånger)

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Varning: Strömsholms kardmaskin
« skrivet: 05 mar-06 kl 14:47 »
Hej!
Som jag tidigare skrivit om så var jag en av dem som skaffat mig en kardmaskin från Strömsholms Träindustri. Jag skriver VAR eftersom jag nu lämnat tillbaka den på grund av den dåliga funktionen. Jag har sett att någon här inne har en fungerande dylik men det verkar vara rätt slumpartat. Förra veckan tog jag nämligen mod till mig och åkte till själva "träindustrin" i Strömsholm (Som för övrigt var det äckligaste ställe jag varit på) Jag ville mest att de skulle visa mig funktionen etc. Det var lite "upp till bevis". Det visade sig att de (Ägaren till företaget samt hans ams-anställda montör) INTE ENS HADE PROVAT ATT KARDA ULL PÅ DEN. De visste absolut ingenting om vare sig ull eller kardmaskiner. Jag gav dem en påse ull för att de skulle få visa hur man skulle göra och det gick såklart helt åt skogen, precis som när jag själv försökt få den att fungera (jag har ändå en viss erfarenhet av andra kardmaskiner). De hade inte ens avsikten att lära sig hur det skulle gå till. Ritningen hade ägaren fått ärva enligt egen utsago. Men han verkar fullkomligt strunta i om kunden får det den betalar för.

Så jag vill alltså varna för att köpa en kardmaskin från dem, det är möjligt att en och annan kanske fungerar hjälpligt men det är helt oacceptabelt med sådan total nonchalans inför sina kunder! Man måste naturligtvis få det man betalar för. De så kallade kardfloren man får ut från maskinen går knappast att använda till något. De visade sig dock att ägaren var en ärlig typ i alla fall, jag fick tillbaka pengarna.

Korova Moloko

  • Inlägg: 27
    • Närke
    • Mitt bageri
Re:Varning: Strömsholms kardmaskin
« Svar #1 skrivet: 06 mar-06 kl 12:18 »
Hu, vad jag önskar att jag sett detta inlägg tidigare! Fick min kardmaskin i lördags, och enligt tillverkaren skulle den vara enkel att demontera, och det var den.

Den klarade av det helt själv. Handtaget trillade av. Sedan slutade lilla valsen fungera.

Hoppas jag får pengarna tillbaka, men jag har inte fått tag på dom än.

/Malin

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Varning: Strömsholms kardmaskin
« Svar #2 skrivet: 06 mar-06 kl 20:53 »
Önskar verkligen lycka till!
Ägaren svarar bara på mobiltelefon, numret finns tror jag på deras hemsida.
Montören som inte vet något överhuvudtaget är endast i "verkstaden" på förmiddagar mån-tors.
Hoppas verkligen att du får tillbaka dina pengar!
/Gabriella

Korova Moloko

  • Inlägg: 27
    • Närke
    • Mitt bageri
Re:Varning: Strömsholms kardmaskin
« Svar #3 skrivet: 07 mar-06 kl 09:23 »
Jag fick tag på honom på mobilen nyss, han hade inga problem med att skicka tillbaks pengarna via banken, och jag ska skicka tillbaka maskinen till honom.

Det var inget knusssel alls, jag tror att han vet att hans maskin är lite undermålig.

Men affären är inte över än...  :)

Nu ska jag leta upp en riktig kardmaskin, en Strauch eller en Louet, tror jag.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Varning: Strömsholms kardmaskin
« Svar #4 skrivet: 04 maj-06 kl 10:38 »
Vad tråkigt för er. Min fungerar perfekt och ger fina kardflor. Det enda var att jag fick efterdra skruvar och muttrar lite för att inte axlarna skulle slira. Men det medföljde ju verktyg till detta och det nämns även i bruksanvisningen att trummorna kan slira om man inte drar åt fästena. Och ett handtag som "trillar av" är jag kapabel att skruva fast igen  :) Mitt fick man förresten montera själv, av paketeringsskäl. Vilket, om jag minns rätt även det stod i bruksanvisningen.

Nej, jag är nöjd. Har arbetat med många olika kardmaskiner i 25 år och funktion och resultat hos Strömsholms maskin är enligt mig helt likvärdig andra tillverkares. Jag kanske hade tur, att jag fick det jag betalade för.
« Senast ändrad: 04 maj-06 kl 10:43 av Gruff »

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Varning: Strömsholms kardmaskin
« Svar #5 skrivet: 07 maj-06 kl 08:49 »
Hej Gruff!
Du har nog haft tur!
Var det länge sedan du köpte din kardmaskin kan det nog ha varit nuvarande ägares farfar som tillverkat den, för enligt uppgift har han tagit över verksamheten av honom och det ska ha varit farfadern som konstruerat maskinen.

Till min kardmaskin fanns varken alla delar på plats, ej heller någon bruksanvisning eller några som helst verktyg!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Varning: Strömsholms kardmaskin
« Svar #6 skrivet: 23 feb-07 kl 23:49 »
Snubblade på den här tråden igen  :)

Det var två år sedan jag köpte den. Servicen var trevlig, allt var med och den fungerar fortfarande. Men kanske min maskin låg kvar på lagret sedan farfars tid.

Utifrån vad ni säger, så kan vi tillsammans med min erfarenhet säga. Att kvalitén verkar vara rätt "ojämn" i alla fall.

Cia

  • Gäst
Re:Varning: Strömsholms kardmaskin
« Svar #7 skrivet: 07 okt-07 kl 23:21 »
Jag har köpt en kardmaskin av Strömshols träindustri för ca 2,5 år sedan. Fick problen med den från första dagen. Ringde företaget gång på gång. När jag väl fick tag på ägaren så var han så otrevlig. Han vägrade att betala tillbaka mina pengar. Orkade tillslut inte bråka med företaget. Nu är det så att jag dessutom fått reda på att företaget tar imot alla inbetalningar på kardmaskiner svart. Trots att dom uppger ett pris inkl. moms. Därför vill jag ha tag på postgiro nr. till Strömsholms tränidustri. Jag har inte det kvar. Tacksam för svar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser